Fairlane Fairlane skrev:
Tesla har förvisso frångott den årliga servicen, men när den genomförs är den inte riktigt billig heller.
Sen undrar man ju om en av anledningarna till att man frångår detta är att man haft haft stora problem att leverera. ;)
Vad är det för service man behöver göra?
På hemsidan står inget om speciella service och där jag bor har det börjat dyka upp teslor och vad jag vet finns ingen "Tesla verkstad" hör i krokarna
 
T TheGame skrev:
Vad är det för service man behöver göra?
På hemsidan står inget om speciella service och där jag bor har det börjat dyka upp teslor och vad jag vet finns ingen "Tesla verkstad" hör i krokarna
Om jag förstod en kompis som har en S så är det koll av bilens mekanik, ev byte av kylvätska och torkarblad. Så det är väl typ som på vilken bil som helst, -motorolja och filter.
 
R Robert-san01 skrev:
Så det är väl typ som på vilken bil som helst, -motorolja och filter.
Kan noll om elbilar men finns det motorolja och filter på en Tesla på något liknande sätt som på en traditionell bil?
 
R Robert-san01 skrev:
Om jag förstod en kompis som har en S så är det koll av bilens mekanik, ev byte av kylvätska och torkarblad. Så det är väl typ som på vilken bil som helst, -motorolja och filter.
Det du nämner låter inte som service utan som typ vanlig tillsyn man gör själv :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan noll om elbilar men finns det motorolja och filter på en Tesla på något liknande sätt som på en traditionell bil?
Nej enligt hemsidan sånär det inte så.
Det finns nån form av service men det verkar nått som först avgörs efter man gjort en diagnos.
Som man verkar kunna göra själv eller iaf på distans via nån app/programvara dvs du behöver inte åka till ett service center för diagnos
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det du nämner låter inte som service utan som typ vanlig tillsyn man gör själv :)
Jag tippar att merparten av Sveriges bilägare inte byter kylarvätska själva.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tippar att merparten av Sveriges bilägare inte byter kylarvätska själva.
Nej så är det nog men det är nog mest pga bekvämlighet.
Merparten av dom som inte gör det hade nog karat av att göra det.
 
För att svara på grundfrågan, så kommer det alltid vara för tidigt att köpa elbil eller vanlig bil, för den delen! Producenterna har ju en inneboende drivkraft att alltid presentera något nytt, som var lite bättre än föregående år, modell.

När det just gäller elbilar, så tror jag att det närmar sig att utvecklingstakten kommer att stanna av. Kring 40 mils räckvidd, passar de flest. Saknar dock en lagom slö, standard typ kombivolvo i v60 storlek, med goda dragmöjligheter. Antar att denna biltyp kommer närmaste åren.
 
Alla leverantörer utom Tesla är i sin första utvecklingscykel. Baserat på det är det nog synd att säga att det närmar sig att utvecklingen stannar av.

Jag skulle säga att det ligger flera generationer fram i tiden.
 
T TheGame skrev:
Det du nämner låter inte som service utan som typ vanlig tillsyn man gör själv :)
Så kan det absolut vara. Dock brukar det vara intressant med stämplar och många drar in mer per timme på sitt jobb än vad Tesla tar för att göra jobbet.

Jag lämnar in mina bilar för service även jag troligen skulle göra jobbet bättre själv.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Så kan det absolut vara. Dock brukar det vara intressant med stämplar och många drar in mer per timme på sitt jobb än vad Tesla tar för att göra jobbet.

Jag lämnar in mina bilar för service även jag troligen skulle göra jobbet bättre själv.
Jo men det verkar inte vara samma förfarande att man lämnar in bilen för service som det är med "vanliga" bilar.
Enligt hemsidan låter det så, jag vet inte du kanske har egna erfarenheter att det är regelbundna verkstadsbesök med Tesla också?
 
harry73
R Robert-san01 skrev:
och många drar in mer per timme på sitt jobb än vad Tesla tar för att göra jobbet.
Då är Tesla billigt.
Jag tror att många har en lägre lön än 30tkr efter skatt men låt oss för sakens skull räkna med 40tkr efter skatt.
Jobbar man 8 timmar om dagen 22 dagar i månaden, då drar man in 227kr i timmen (efter skatt)
Jag skulle vara förvånad om Teslas verkstad räknar mindre än 1000kr i timmen (inkl moms) och troligtvis är de dyrare.
Nu behöver man inte byta bromsklossar så ofta på en elbil, men på min dieselbil vill verkstan ha 1500 för bytte av klossarna bak, hälften går då till materialet. På internet hittar man klossar för 200kr, så jag kan lägga en hel dag på att byta dom och spara mer än jag hade tjänat på jobbet.
 
R Robert-san01 skrev:
Om jag förstod en kompis som har en S så är det koll av bilens mekanik, ev byte av kylvätska och torkarblad. Så det är väl typ som på vilken bil som helst, -motorolja och filter.
Det är nog vanligare att byta bromsvätska regelbundet än kylvätska.
 
Hade en svärfar som skulle köpa videokamera på 80-talet. Gick in på OnOff. Efter försäljaren kört sitt snack spände svärfar ögonen i honom och sa:

-ni kommer garanterat ha en bättre och billigare nästa år, eller hur!

Då svarade säljaren iskallt:
-ja, och då har dina barn hunnit bli ett år äldre...

Dvs det kommer alltid bättre! Men det kanske ändå finns tillräckligt bra redan idag om man är beredd att eventuellt anpassa sig lite, och nej det funkar inte för precis ALLA men i alla fall för ganska många.

Har själv haft 9st rena elbilar sen > 6år, och kört >17000mil. Även uppe i Ammarnäs med -39gr på natten osv.

Kör e-Niro idag och funkar hur bra som helst för oss.

Finns ju tex även Plug-in hybrider som kombi med dragkrok osv om man behöver det och inte vill köpa en betydligt dyrare Tesla tex. Då kan många ändå få till mycket av sin dagliga småkörning på el.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att kommande VW Id3 verkar intressant. Ser fram emot biltesterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.