Nu hör jag till de som kör mycket, men då jag kan köra nästan allt på el så är en laddhybrid mycket billigare att äga för mig. Jag når aldrig upp till de mil som skulle kunna betala för 300kkr mer i inköpskostnad.

Ett antagande: om man kör 500 mil per år på bensin, och att man kan räkna hem 10 kr per mil på skillnaden i bränslepris, då tar det 60 år att tjäna in den rena elbilen jämfört med laddhybriden.
 
Ja, det finns ju alltid andra sätt att sänka kostnaderna än att gå direkt till elbil.

Kör man en äldre bil idag kan man troligen i princip halvera bränsleförbrukningen genom att byta till en nyare modell. Det kostar då väldigt mycket extra att gå hela vägen till elbil (och den ger ju inte noll i bränslekostnad, även om elen är billig är det inte gratis, särskilt om man måste snabbladda).
 
N Nerre skrev:
Ja, det finns ju alltid andra sätt att sänka kostnaderna än att gå direkt till elbil.

Kör man en äldre bil idag kan man troligen i princip halvera bränsleförbrukningen genom att byta till en nyare modell. Det kostar då väldigt mycket extra att gå hela vägen till elbil (och den ger ju inte noll i bränslekostnad, även om elen är billig är det inte gratis, särskilt om man måste snabbladda).
Man får kolla siffrorna bara, alla bilar har inte blivit snålare. Jämför du en Honda Civic från 1992 och en Honda Civic från 2016 så har förbrukningen gått upp
2016 Civic 1,8 i-Vtec blandat 6,1l/100km
1992 Civic 1,5 Vtec blandat ~5,1l/100km

Visst, det är en bil som blivit 50% tyngre och vuxit lite. Så motorerna är effektivare men jämför man även en Volvo 940 mot en V90 så är det ~30% förbättring
 
Ja, men jämför du med en större och tyngre bil med större motor (1,8 mot 1,5) så är det ju en rätt orättvis jämförelse.

Min Skoda Octavia (TSI 115 har jag för mig det är) kombi 2015 drar ganska exakt 6,5 l/100 km vid mitt körmönster. Då får man tänka på att jag kör ofta ett par hundra mil på semestern, med fullastad bil, takbox och AC igång.

Min förra bil, en Opel Zafira 2001, låg på 8,5 l/100 km.
 
harry73
Vi bytte precis från en större äldre bil som drog 10l till en mindre och nyare som borde dra 5,3l och efter halva tanken verkar det stämma, men då har jag också anpassat körstilen.

Vi ville först skaffa elbil eller laddhybrid, men vi var inte riktigt beredd att betala så mycket för en bil.
 
harry73 harry73 skrev:
Vi bytte precis från en större äldre bil som drog 10l till en mindre och nyare som borde dra 5,3l och efter halva tanken verkar det stämma, men då har jag också anpassat körstilen.

Vi ville först skaffa elbil eller laddhybrid, men vi var inte riktigt beredd att betala så mycket för en bil.
Min laddhybrid kostade samma som motsvarande bensinbil med 4wd, automat mm, beräknat på avdrag på skatt mm i tre år. Dvs efter tre år +-0 på fasta kostnader.
 
N Nerre skrev:
Ja, men jämför du med en större och tyngre bil med större motor (1,8 mot 1,5) så är det ju en rätt orättvis jämförelse.

Min Skoda Octavia (TSI 115 har jag för mig det är) kombi 2015 drar ganska exakt 6,5 l/100 km vid mitt körmönster. Då får man tänka på att jag kör ofta ett par hundra mil på semestern, med fullastad bil, takbox och AC igång.

Min förra bil, en Opel Zafira 2001, låg på 8,5 l/100 km.
1,8 mot 1,5 för att kompensera den ökade vikten med motsvarande prestanda. Det är "samma" modell och vanligaste motorn så den ligger på ungefär samma plats i bilklass hierarkin.
Ville mest bara påpeka att bilarna blivit tyngre och därför inte alltid per automatik snålare i en nyare generation av samma modell. Så man får dubbelkolla så att den nya bilen man köper verkligen är bränslesnål.
Nu verkar det dock som att de senaste modellerna börjat få ner vikten igen vilket är bra.
 
Helt olika ”mätnormer” för bränsleförbrukning 1992, 2016 och 2020.

Före 1996? Var det någon gammal norm. 1996-2018 (ungefär) var det NEDC och numera anges det enligt WLTP. Så det går inte att jämföra förbrukningssiffrorna rakt av.

MEN helt korrekt att bilarna blivit tyngre på 40år. Ungefär 300-400kg tyngre skulle jag säga på mellan-stor bil
 
S skogstomten skrev:
MEN helt korrekt att bilarna blivit tyngre på 40år. Ungefär 300-400kg tyngre skulle jag säga på mellan-stor bil
Mycket av vikten handlar om krocksäkerhet, så den vill vi nog ha ändå...
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu hör jag till de som kör mycket, men då jag kan köra nästan allt på el så är en laddhybrid mycket billigare att äga för mig. Jag når aldrig upp till de mil som skulle kunna betala för 300kkr mer i inköpskostnad.

Ett antagande: om man kör 500 mil per år på bensin, och att man kan räkna hem 10 kr per mil på skillnaden i bränslepris, då tar det 60 år att tjäna in den rena elbilen jämfört med laddhybriden.
Då räknar du ju med att de 300 kkr inte tillför något till andrahandsvärdet när du säljer bilen. Det är överlag svårt att blanda månadskostnader och klumpsummor när man räknar på bilars ekonomi. Du kan också tänka att räntekostnaden på 300 kkr är 6000 kr per år vid 2% ränta och då är du bara en tusenlapp per år ifrån break even även på så lite som 500 mil per år på bensin. Sen tillkommer servicekostnader av förbränningsmotor på det, något du slipper på Model 3.

Sen tog du i ordentligt med prisskillnaden, kollar jag listpriserna så börjar M3 på 559 000:- (ej inräknat 60 000:- klimatbonus) och Outlandern på 420 000:-

Det finns flera intressanta analyser av totalkostnaden mellan en M3 och en bensinbil på YouTube för den intresserade, och då oftast med de låga amerikanska bensinpriserna.

 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
W witten skrev:
Då räknar du ju med att de 300 kkr inte tillför något till andrahandsvärdet när du säljer bilen. Det är överlag svårt att blanda månadskostnader och klumpsummor när man räknar på bilars ekonomi. Du kan också tänka att räntekostnaden på 300 kkr är 6000 kr per år vid 2% ränta och då är du bara en tusenlapp per år ifrån break even även på så lite som 500 mil per år på bensin. Sen tillkommer servicekostnader av förbränningsmotor på det, något du slipper på Model 3.

Sen tog du i ordentligt med prisskillnaden, kollar jag listpriserna så börjar M3 på 559 000:- (ej inräknat 60 000:- klimatbonus) och Outlandern på 420 000:-

Det finns flera intressanta analyser av totalkostnaden mellan en M3 och en bensinbil på YouTube för den intresserade, och då oftast med de låga amerikanska bensinpriserna.

[media]
En Outlander går inte att jämföra med en M3. Priset på en Tesla i USA är inte att jämföra med en Tesla i Europa. Jag har räknat in restvärdet på bilarna, det är noll då det tar 50år att tjäna in skillnaden i inköpspris. Jag har inte räknat med att bilen skall säljas. Servicekostnaderna skiljer bara 20% per år för en Renault. För vissa elbilar är servicen dyrare eller lika dyr som för bensinbilar (bland annat Tesla).

Jag ser gärna att elbilar vore billigare, men det är inte så just nu.
 
M3?? Finns väl bara en M3. Den är tysk och har numera en 6:a med turbo. :)
 
  • Gilla
Ursidae och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För vissa elbilar är servicen dyrare eller lika dyr som för bensinbilar (bland annat Tesla).
Tesla frångick årliga serviceintervall i mars 2019.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fairlane
Tesla har förvisso frångott den årliga servicen, men när den genomförs är den inte riktigt billig heller.
Sen undrar man ju om en av anledningarna till att man frångår detta är att man haft haft stora problem att leverera. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.