D djac skrev:
Ingen aning ska jag erkänna, längesedan jag såg en gasbil, finns det ens längre?
Sett ett antal i Malmö! Malmö stad verkar ha ett antal.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Titta på min uträkning ovan. Har man råd med flera hundratusen att lägga på bensin borde man ha råd att köpa en begagnad elbil?
Att man kanske har råd med 1000 spänn i månaden för bensin betyder inte att man på ett bräde kan slanta upp 300 000 för en elbil.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om inte fossilförarna ska behöva ändra på sig så varför ska elbilsförarna som kör mycket ändra på sig
Jag vet inte hur andra fossilförare gör, men jag har minskat mitt bilåkande för länge sen, långt innan elbilar börjar slå igenom. Komposterar allt trädgårdsavfall, komposterar köksavfall, har elvärme (istället för pellets eller ved), reser inte utomlands särskilt ofta osv.

Det finns mycket annat man kan göra än att köpa elbil.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Då är det bara att gå över till vegankost = - 1 ton om året CO2/person
 
A Alexn72 skrev:
Och bensinen pumpas upp ur marken rakt in i tanken på bilen utan förluster.

Ska man ta med förlusterna så ser det såklart sämre ut men de fossila åkarna brukar bli så sårade då så vi låter de vara
Det får du stå för själv om du vill. Jag är ganska övertygad om att elbilar är ett effektivare och mindre miljöskadligt sätt att transportera sig än bränsledrivna bilar i de allra flesta fall. Men jag vidhåller att det är en tveksam jämförelse att jämföra en kWh bensin med en kWh el. Det finns en stor risk att det inneburit större förluster att producera en kWh el än en kWh bensin. Och det är nästan säkert att det innebär mindre förluster när man förbrukar en kWh el än en kWh bensin.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
A Avemo skrev:
Det får du stå för själv om du vill. Jag är ganska övertygad om att elbilar är ett effektivare och mindre miljöskadligt sätt att transportera sig än bränsledrivna bilar i de allra flesta fall. Men jag vidhåller att det är en tveksam jämförelse att jämföra en kWh bensin med en kWh el. Det finns en stor risk att det inneburit större förluster att producera en kWh el än en kWh bensin. Och det är nästan säkert att det innebär mindre förluster när man förbrukar en kWh el än en kWh bensin.
Och om man behöver överskottet av värmen från en förbränningsmotor in i kupen ska den energin räknas med i verkningsgraden.

Det är lätt att förstå att kolväten har varit människans drog i flera hundra år, så mycket energi per kg, liter. Helt sjukt. Tänk bara på hela industrialiseringen, järnhantering med broar fartyg räls, produktion av tegel, you name it.
 
G OMathson skrev:
Och om man behöver överskottet av värmen från en förbränningsmotor in i kupen ska den energin räknas med i verkningsgraden.
Hur menar du nu?
Om en bil drar 1liter (10kwh)per mil så gör den det oavsett om du värmer kupén eller ej.

En elbil drar generellt 1.5kwh/mil på sommaren och 2kwh/mil på vintern.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det finns mycket annat man kan göra än att köpa elelbil.
Vad finns det för kravlista om man ska köpa ny fossilbil?
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Den här tråden handlar om att köpa batteribil. Min kravlista på valfri teknologi är lång, men de viktigaste kraven handlar om vad jag får för pengarna. Jag konstaterar med sorg att ingen tillverkare oberoende av teknologi ger rimligt värde för pengarna.
 
P
S sinuslinus skrev:
Fast elbil är inte bäst. Biogas kan ha positiv klimatpåverkan och är dessutom lokalproducerad.
Biogas är ju inte bäst heller.
Går dåligt på vintern, krånglig att besikta, bäst föredatum. Få tankställen, tog lång tid att tanka om där var kö. Folk var för tröga för att fatta hur man gjorde.

Jag hatade verkligen gasbil. Knappt nån räckvidd trots vi körde passater och fick inte köra på bensin. =)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
1l bensin innehåller ca 9 kWh energi. Skatten är 5,71 kr/l exkl moms vilket ger lite drygt 60 öre/kWh i skatt , för el är skatten 42,8 öre / kWh exkl moms

[länk] vi tankar betalar vi,priset inklusive koldioxid- och energiskatt.

Så bensin beskattas lite hårdare, vilket jag i för sig tycker är helt rimlig
Och ännu mer spännande blir det när man särar på energiskatten och CO2-skatten.
Den senare belastas inte elen av, av ganska naturliga skäl.

Så jämför man energiskatt så straffbeskattas el jämfört med bensin/diesel.
Eller kanske fossilt subventioneras istället (nu blev djac glad! 🙂)
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och om man behöver överskottet av värmen från en förbränningsmotor in i kupen ska den energin räknas med i verkningsgraden.
Ska och ska. Det beror väl på vad man vill räkna ut. Med samma resonemang får ju även elbilen en bättre verkningsgrad när värmen är på. I synnerhet om kupén värms med värmepump.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ännu mer spännande blir det när man särar på energiskatten och CO2-skatten.
Den senare belastas inte elen av, av ganska naturliga skäl.
Jag håller med om att det är intressant ”på riktigt”. Är skatterna till för att finansiera vissa specifika saker, påverka ett visst beteende eller bara olika sätt för staten att håva in pengar där den kan?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så jämför man energiskatt så straffbeskattas el jämfört med bensin/diesel.
Energiskatt är en i grunden urbota dum grej. Den straffar ut effektivisering jämfört med mänsklig ansträngning, och gör alltså att det blir relativt billigare att slita på människor jämfört med att slita på maskiner. Det blir, på marginalen, billigare att grävs för hand än med grävmaskin. Så allt annat lika borde energiskatten bara tas bort.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller kanske fossilt subventioneras istället (nu blev djac glad! 🙂)
Mmm, tänk om han rent av förstår resonemanget också…

***

Jag tycker man borde se bränsle- och fordonsskatterna som tre delar (plus moms).
  1. Vägnätsfinansiering: Där finns inget skäl till olika beskattning i sig. Och det är inte orimligt att trafikanterna finansierar vägnätet.
  2. Miljöförstöring och andra negativa externaliteter: Där borde varje slag få betala sin del, eller straffbeskattas om man verkligen vill bli av med något.
  3. Statlig kassako: Det här är jag egentligen emot, det borde tas in skatter på bättre sätt (typ moms och inkomstskatt) snarare än att staten tar pengar där den kan, men det lär ju inte reformeras i grunden någonsin, folk gillar att tro att skatter nog mest drabbar andra.
Punkten ett blir nog svårare än man kan tro att balansera i framtiden, i synnerhet om mer allmän energiskatt på el skulle tas bort. Då behövs ytterligare någon ny skatt, typ den km-skatt det pratats om i åratal.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med om att det är intressant ”på riktigt”. Är skatterna till för att finansiera vissa specifika saker, påverka ett visst beteende eller bara olika sätt för staten att håva in pengar där den kan?

Energiskatt är en i grunden urbota dum grej. Den straffar ut effektivisering jämfört med mänsklig ansträngning, och gör alltså att det blir relativt billigare att slita på människor jämfört med att slita på maskiner. Det blir, på marginalen, billigare att grävs för hand än med grävmaskin. Så allt annat lika borde energiskatten bara tas bort.

Mmm, tänk om han rent av förstår resonemanget också…

***

Jag tycker man borde se bränsle- och fordonsskatterna som tre delar (plus moms).
  1. Vägnätsfinansiering: Där finns inget skäl till olika beskattning i sig. Och det är inte orimligt att trafikanterna finansierar vägnätet.
  2. Miljöförstöring och andra negativa externaliteter: Där borde varje slag få betala sin del, eller straffbeskattas om man verkligen vill bli av med något.
  3. Statlig kassako: Det här är jag egentligen emot, det borde tas in skatter på bättre sätt (typ moms och inkomstskatt) snarare än att staten tar pengar där den kan, men det lär ju inte reformeras i grunden någonsin, folk gillar att tro att skatter nog mest drabbar andra.
Punkten ett blir nog svårare än man kan tro att balansera i framtiden, i synnerhet om mer allmän energiskatt på el skulle tas bort. Då behövs ytterligare någon ny skatt, typ den km-skatt det pratats om i åratal.
Fast inkomstskatt är ju dåligt av en massa anledningar också.. de enda bra skatterna (bortsett straffskatter) är väl egentligen fastighetsskatt och förmögenhetsskatt ur ett nationalekonomiskt perspektiv i alla fall.
 
S
Rkarlsson skrev:
Biogas är ju inte bäst heller.
Går dåligt på vintern, krånglig att besikta, bäst föredatum. Få tankställen, tog lång tid att tanka om där var kö. Folk var för tröga för att fatta hur man gjorde.

Jag hatade verkligen gasbil. Knappt nån räckvidd trots vi körde passater och fick inte köra på bensin. =)
Du är verkligen en glädjespridare i den här tråden…

Bäst ur ett klimatperspektiv menade jag.
https://liu.se/nyhet/iei-rena-branslen-inte-alltid-sa-grona

D djac skrev:
Ingen aning ska jag erkänna, längesedan jag såg en gasbil, finns det ens längre?
På tunga sidan satsas det på gasbilar och de tankar flytande metan. På personbilssidan har biltillverkare trappat ner på att utveckla förbränningsmotorer så då satsas det inte på gasmotorer heller.
Jag vet inte vilka märken som säljer nya mer än VAG och Suzuki men det går bra att efterkonvertera de flesta bilmodeller idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.