1 822 047 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Jag vet inte hur andra fossilförare gör, men jag har minskat mitt bilåkande för länge sen, långt innan elbilar börjar slå igenom. Komposterar allt trädgårdsavfall, komposterar köksavfall, har elvärme (istället för pellets eller ved), reser inte utomlands särskilt ofta osv.A Alexn72 skrev:
Det finns mycket annat man kan göra än att köpa elbil.
Då är det bara att gå över till vegankost = - 1 ton om året CO2/person
Det får du stå för själv om du vill. Jag är ganska övertygad om att elbilar är ett effektivare och mindre miljöskadligt sätt att transportera sig än bränsledrivna bilar i de allra flesta fall. Men jag vidhåller att det är en tveksam jämförelse att jämföra en kWh bensin med en kWh el. Det finns en stor risk att det inneburit större förluster att producera en kWh el än en kWh bensin. Och det är nästan säkert att det innebär mindre förluster när man förbrukar en kWh el än en kWh bensin.A Alexn72 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och om man behöver överskottet av värmen från en förbränningsmotor in i kupen ska den energin räknas med i verkningsgraden.A Avemo skrev:Det får du stå för själv om du vill. Jag är ganska övertygad om att elbilar är ett effektivare och mindre miljöskadligt sätt att transportera sig än bränsledrivna bilar i de allra flesta fall. Men jag vidhåller att det är en tveksam jämförelse att jämföra en kWh bensin med en kWh el. Det finns en stor risk att det inneburit större förluster att producera en kWh el än en kWh bensin. Och det är nästan säkert att det innebär mindre förluster när man förbrukar en kWh el än en kWh bensin.
Det är lätt att förstå att kolväten har varit människans drog i flera hundra år, så mycket energi per kg, liter. Helt sjukt. Tänk bara på hela industrialiseringen, järnhantering med broar fartyg räls, produktion av tegel, you name it.
Hur menar du nu?G OMathson skrev:
Om en bil drar 1liter (10kwh)per mil så gör den det oavsett om du värmer kupén eller ej.
En elbil drar generellt 1.5kwh/mil på sommaren och 2kwh/mil på vintern.
Den här tråden handlar om att köpa batteribil. Min kravlista på valfri teknologi är lång, men de viktigaste kraven handlar om vad jag får för pengarna. Jag konstaterar med sorg att ingen tillverkare oberoende av teknologi ger rimligt värde för pengarna.
Biogas är ju inte bäst heller.S sinuslinus skrev:
Går dåligt på vintern, krånglig att besikta, bäst föredatum. Få tankställen, tog lång tid att tanka om där var kö. Folk var för tröga för att fatta hur man gjorde.
Jag hatade verkligen gasbil. Knappt nån räckvidd trots vi körde passater och fick inte köra på bensin. =)
Och ännu mer spännande blir det när man särar på energiskatten och CO2-skatten.A ajn82 skrev:1l bensin innehåller ca 9 kWh energi. Skatten är 5,71 kr/l exkl moms vilket ger lite drygt 60 öre/kWh i skatt , för el är skatten 42,8 öre / kWh exkl moms
[länk] vi tankar betalar vi,priset inklusive koldioxid- och energiskatt.
Så bensin beskattas lite hårdare, vilket jag i för sig tycker är helt rimlig
Den senare belastas inte elen av, av ganska naturliga skäl.
Så jämför man energiskatt så straffbeskattas el jämfört med bensin/diesel.
Eller kanske fossilt subventioneras istället (nu blev djac glad! 🙂)
Ska och ska. Det beror väl på vad man vill räkna ut. Med samma resonemang får ju även elbilen en bättre verkningsgrad när värmen är på. I synnerhet om kupén värms med värmepump.G OMathson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Jag håller med om att det är intressant ”på riktigt”. Är skatterna till för att finansiera vissa specifika saker, påverka ett visst beteende eller bara olika sätt för staten att håva in pengar där den kan?Mikael_L skrev:
Energiskatt är en i grunden urbota dum grej. Den straffar ut effektivisering jämfört med mänsklig ansträngning, och gör alltså att det blir relativt billigare att slita på människor jämfört med att slita på maskiner. Det blir, på marginalen, billigare att grävs för hand än med grävmaskin. Så allt annat lika borde energiskatten bara tas bort.Mikael_L skrev:
Mmm, tänk om han rent av förstår resonemanget också…Mikael_L skrev:
Jag tycker man borde se bränsle- och fordonsskatterna som tre delar (plus moms).
- Vägnätsfinansiering: Där finns inget skäl till olika beskattning i sig. Och det är inte orimligt att trafikanterna finansierar vägnätet.
- Miljöförstöring och andra negativa externaliteter: Där borde varje slag få betala sin del, eller straffbeskattas om man verkligen vill bli av med något.
- Statlig kassako: Det här är jag egentligen emot, det borde tas in skatter på bättre sätt (typ moms och inkomstskatt) snarare än att staten tar pengar där den kan, men det lär ju inte reformeras i grunden någonsin, folk gillar att tro att skatter nog mest drabbar andra.
Fast inkomstskatt är ju dåligt av en massa anledningar också.. de enda bra skatterna (bortsett straffskatter) är väl egentligen fastighetsskatt och förmögenhetsskatt ur ett nationalekonomiskt perspektiv i alla fall.Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med om att det är intressant ”på riktigt”. Är skatterna till för att finansiera vissa specifika saker, påverka ett visst beteende eller bara olika sätt för staten att håva in pengar där den kan?
Energiskatt är en i grunden urbota dum grej. Den straffar ut effektivisering jämfört med mänsklig ansträngning, och gör alltså att det blir relativt billigare att slita på människor jämfört med att slita på maskiner. Det blir, på marginalen, billigare att grävs för hand än med grävmaskin. Så allt annat lika borde energiskatten bara tas bort.
Mmm, tänk om han rent av förstår resonemanget också…
Jag tycker man borde se bränsle- och fordonsskatterna som tre delar (plus moms).
Punkten ett blir nog svårare än man kan tro att balansera i framtiden, i synnerhet om mer allmän energiskatt på el skulle tas bort. Då behövs ytterligare någon ny skatt, typ den km-skatt det pratats om i åratal.
- Vägnätsfinansiering: Där finns inget skäl till olika beskattning i sig. Och det är inte orimligt att trafikanterna finansierar vägnätet.
- Miljöförstöring och andra negativa externaliteter: Där borde varje slag få betala sin del, eller straffbeskattas om man verkligen vill bli av med något.
- Statlig kassako: Det här är jag egentligen emot, det borde tas in skatter på bättre sätt (typ moms och inkomstskatt) snarare än att staten tar pengar där den kan, men det lär ju inte reformeras i grunden någonsin, folk gillar att tro att skatter nog mest drabbar andra.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Du är verkligen en glädjespridare i den här tråden…Rkarlsson skrev:Biogas är ju inte bäst heller.
Går dåligt på vintern, krånglig att besikta, bäst föredatum. Få tankställen, tog lång tid att tanka om där var kö. Folk var för tröga för att fatta hur man gjorde.
Jag hatade verkligen gasbil. Knappt nån räckvidd trots vi körde passater och fick inte köra på bensin. =)
Bäst ur ett klimatperspektiv menade jag.
https://liu.se/nyhet/iei-rena-branslen-inte-alltid-sa-grona
På tunga sidan satsas det på gasbilar och de tankar flytande metan. På personbilssidan har biltillverkare trappat ner på att utveckla förbränningsmotorer så då satsas det inte på gasmotorer heller.D djac skrev:
Jag vet inte vilka märken som säljer nya mer än VAG och Suzuki men det går bra att efterkonvertera de flesta bilmodeller idag.