A Alexn72 skrev:
Rimligen använder en elbil ca 6000kwh energi för att åka 3000mil.

En fossilbil med 1liter per mil förbrukar ca 10kwh per mil. Dvs 8000kwh för dessa 800mil
En fossilbil i samma storlek som en normal elbil drar inga 1 liter per mil. Min kombi ligger som sagt var rätt stadigt på 0,65 liter milen. Och då ger dessa 800 mil mindre än 6000 kWh energi.

Men nu är ju inte energin från körning allt, även utsläppen från tillverkningen är relevanta.
 
G
D djac skrev:
Det du kallar klimatfanatik är bara verkligheten och den kan man inte betala sig ifrån, det är egentligen såklart helt fel att det tillåts fossilbilar öht, utom i undantagsfall, med det kunskapsläge vi har idag, det är helt ofattbart och går inte att överföra till något annat område. Så är det i verkligheten och om något finansierar den ryska krigsmaskinen så är det just genom att köpa fossila produkter, inte Teslor.

Gärna monsterdieseltruckar, där och när de behövs men det kommer inte bli många av dem vid många tillfällen i Sverige isf.
Nu håller du ju på igen! Du verkar tro att köra elbilen du har löser några större problem. Du är en klassisk godhetsknarkare. I din verklighet borde du limma fast dej själv framför din egen bil.
Jag har senaste veckan kört exakt 0km! Min fru cyklade förkyld i slask till jobbet och jag jobbade hemifrån.
Kanske Teslan man köper är tillverkat i Kina? Varifrån kommer energimixen i Kina? Tesla tillverkas även i USA och utanför Berlin, energimix i dessa länder tack,!
 
G
J jocke31 skrev:
Det vet ju alla att en hantverkare behöver en Dodge RAM för att få plats med en tumstock och en skruvmejsel. 😎
Kanske blir slut med det nu pga byggkrisen. Inget ont som inte har nått gott med sej😉
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Nu håller du ju på igen! Du verkar tro att köra elbilen du har löser några större problem. Du är en klassisk godhetsknarkare. I din verklighet borde du limma fast dej själv framför din egen bil.
Jag har senaste veckan kört exakt 0km! Min fru cyklade förkyld i slask till jobbet och jag jobbade hemifrån.
Kanske Teslan man köper är tillverkat i Kina? Varifrån kommer energimixen i Kina? Tesla tillverkas även i USA och utanför Berlin, energimix i dessa länder tack,!
Vi har redan tröskat oss igenom det, ju mindre man gör desto bättre är det såklart, ingen transport är självklart allra bäst men om man nu ska köra bil så är elbilen idag bästa alternativet.

Elbilen är alltid bäst, även om den tillverkas under sämsta förhållanden och även laddas med sämsta elen så är den bättre, nu händer ju inte det här men även om det skulle hända så är det så.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nu håller du ju på igen! Du verkar tro att köra elbilen du har löser några större problem. Du är en klassisk godhetsknarkare. I din verklighet borde du limma fast dej själv framför din egen bil.
Jag har senaste veckan kört exakt 0km! Min fru cyklade förkyld i slask till jobbet och jag jobbade hemifrån.
Kanske Teslan man köper är tillverkat i Kina? Varifrån kommer energimixen i Kina? Tesla tillverkas även i USA och utanför Berlin, energimix i dessa länder tack,!
ICE-bilar tillverkas inte eller? De bara ploppar upp som svampar ur jorden på någons uppfart en morgon?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
G
V varpan1 skrev:
ICE-bilar tillverkas inte eller? De bara ploppar upp som svampar ur jorden på någons uppfart en morgon?
Nej, men ingen som kör ICE fordon tror att de förbättrar klimatet.
 
G
D djac skrev:
Vi har redan tröskat oss igenom det, ju mindre man gör desto bättre är det såklart, ingen transport är självklart allra bäst men om man nu ska köra bil så är elbilen idag bästa alternativet.

Elbilen är alltid bäst, även om den tillverkas under sämsta förhållanden och även laddas med sämsta elen så är den bättre, nu händer ju inte det här men även om det skulle hända så är det så.
Kör vidare, långt och mycket så sover du bättre. Hädanefter är du ignorerad
 
N Nerre skrev:
En fossilbil i samma storlek som en normal elbil drar inga 1 liter per mil. Min kombi ligger som sagt var rätt stadigt på 0,65 liter milen. Och då ger dessa 800 mil mindre än 6000 kWh energi.

Men nu är ju inte energin från körning allt, även utsläppen från tillverkningen är relevanta.
Du behöver inte vara orolig, elbilen är i övre spannet för förbrukning med.
Men okej vi provar igen.

Elbil 1.5kwh per mil a 4500kwh

Din bensinbil 0.65 liter blir då 5200kwh


En fossilbil ska inte skrotas för att man köper elbil utan den ska förflyttas neråt i kedjan och till sist skrotas.
Men de är redan bevisat att elbilen inkl tillverkning använder mindre resurser totalt än fossila. Och då har elbilen inte släppt ut några avgaser bakom sig.
Hela bilen kan sen återvinnas.

Avgaserna som en fossilbil har släppt ut återvinns inte överhuvudtaget....
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Om du ska köpa ny bil finns det olika alternativ, vissa är sämre för miljön än andra. Elbilen är entydigt bättre än bensinbilen i det scenariot, men sämre än att cykla till jobbet om det är ett alternativ.
Men cykla till jobbet är väl sämre än att bo i tält i skogen med självhushållning som emerit, vilket väl är sämre än att bara hungerstrejka sig till döds i en klimataktion.
Men någonstans får man dra gränsen för vilka alternativ man jämför, och denna tråden handlar primärt om nybilsköp
 
  • Gilla
sandos och 4 till
  • Laddar…
T
A Alexn72 skrev:
Och då har elbilen inte släppt ut några avgaser bakom sig.
Industriområde med skorstenar som släpper ut rök mot en solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
https://sverigesradio.se/artikel/2105220
Gamla siffror, bilarna släpper ut mindre idag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hastar-ett-forbisett-klimatproblem

Kan jag som varken har häst eller hund eller många barn som gör att detta rullar på i framtiden fortsätta köra dieselbil och flyga?

Eller måste jag först ha hund och häst för att sedan avstå den lyxen och proklamera att jag gjort det för klimatet? På samma sätt som att först flyga jorden runt och sedan säga att det är onödigt och andra bör låta bli.

PS under pandemin åkte vi inte till Mauritius pga smittrisken. Alla andra år pga privatekonomin.

Ursäkta OT. Räckvidden är nog ok. Upp till en km gå, en till 20 km cykla eller kollektivtrafik. Över 30 km tåg. Eller ordna livet så det inte blir så mycket resande som slösar tid, pengar och klimat.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Räckvidden är absolut ett problem, eftersom infrastrukturen för laddning inte finns på plats.
För mig är räckvidden det absolut största problemet, och "räckviddsångest" är faktiskt i princip som vilken psykisk åkomma som helst, den är självupplevd!
Mina har en räckvidd om 60-70mil beroende på årstid och sträcka. Laddar 20-80% på drygt 20min.

Nej, räckvidd är inte problemet. Det är att de är betatester och den usla kvaliteten på material och bygge.

Tänk när du ska få någon att fixa datorn om 5år för grafikkortet överhettar. Lycka till!!
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
G
A Alexn72 skrev:
Du behöver inte vara orolig, elbilen är i övre spannet för förbrukning med.
Men okej vi provar igen.

Elbil 1.5kwh per mil a 4500kwh

Din bensinbil 0.65 liter blir då 5200kwh


En fossilbil ska inte skrotas för att man köper elbil utan den ska förflyttas neråt i kedjan och till sist skrotas.
Men de är redan bevisat att elbilen inkl tillverkning använder mindre resurser totalt än fossila. Och då har elbilen inte släppt ut några avgaser bakom sig.
Hela bilen kan sen återvinnas.

Avgaserna som en fossilbil har släppt ut återvinns inte överhuvudtaget....
1,5kWh/mil i snitt över året med en hel del landsväg eller motorväg, lite väl lågt räknat?
Hela elbilar är ännu inte så lätt att återvinna, kolla upp Neodym. Batteriernas återvinningen är ännu inte så lätt och delvis skattesubventionerat.
Jag tycker inte de som kör mycket med sina elbilar ska sätta sig själva på klimatpedistaler, visst, hade de ändå kört mycket så är det mindre dåligt att de kör elbil men att se ner på de som många gånger inte har råd/möjligt med elbil, eller som kör väldigt lite med sin äldre ICE tycker jag är fel.
Det är ju ofta så att man "tjänar mest" på att köra just elbil om man kör väldigt mycket och ska man då vara klimatförespråkare kanske man i första hand minska sitt bilåkande, flytta, byta arbete, sälja stugan eller vad det nu kan vara.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
G OMathson skrev:
1,5kWh/mil i snitt över året med en hel del landsväg eller motorväg, lite väl lågt räknat?
Hela elbilar är ännu inte så lätt att återvinna, kolla upp Neodym. Batteriernas återvinningen är ännu inte så lätt och delvis skattesubventionerat.
Jag tycker inte de som kör mycket med sina elbilar ska sätta sig själva på klimatpedistaler, visst, hade de ändå kört mycket så är det mindre dåligt att de kör elbil men att se ner på de som många gånger inte har råd/möjligt med elbil, eller som kör väldigt lite med sin äldre ICE tycker jag är fel.
Det är ju ofta så att man "tjänar mest" på att köra just elbil om man kör väldigt mycket.
Titta på min uträkning ovan. Har man råd med flera hundratusen att lägga på bensin borde man ha råd att köpa en begagnad elbil?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
G
V varpan1 skrev:
Titta på min uträkning ovan. Har man råd med flera hundratusen att lägga på bensin borde man ha råd att köpa en begagnad elbil?
Ja, det kan man säkert i vissa fall men om man inte kan ladda varesig hemma eller på jobbet?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.