1 821 485 läst ·
27 226 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
En fossilbil i samma storlek som en normal elbil drar inga 1 liter per mil. Min kombi ligger som sagt var rätt stadigt på 0,65 liter milen. Och då ger dessa 800 mil mindre än 6000 kWh energi.A Alexn72 skrev:
Men nu är ju inte energin från körning allt, även utsläppen från tillverkningen är relevanta.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nu håller du ju på igen! Du verkar tro att köra elbilen du har löser några större problem. Du är en klassisk godhetsknarkare. I din verklighet borde du limma fast dej själv framför din egen bil.D djac skrev:Det du kallar klimatfanatik är bara verkligheten och den kan man inte betala sig ifrån, det är egentligen såklart helt fel att det tillåts fossilbilar öht, utom i undantagsfall, med det kunskapsläge vi har idag, det är helt ofattbart och går inte att överföra till något annat område. Så är det i verkligheten och om något finansierar den ryska krigsmaskinen så är det just genom att köpa fossila produkter, inte Teslor.
Gärna monsterdieseltruckar, där och när de behövs men det kommer inte bli många av dem vid många tillfällen i Sverige isf.
Jag har senaste veckan kört exakt 0km! Min fru cyklade förkyld i slask till jobbet och jag jobbade hemifrån.
Kanske Teslan man köper är tillverkat i Kina? Varifrån kommer energimixen i Kina? Tesla tillverkas även i USA och utanför Berlin, energimix i dessa länder tack,!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vi har redan tröskat oss igenom det, ju mindre man gör desto bättre är det såklart, ingen transport är självklart allra bäst men om man nu ska köra bil så är elbilen idag bästa alternativet.G OMathson skrev:Nu håller du ju på igen! Du verkar tro att köra elbilen du har löser några större problem. Du är en klassisk godhetsknarkare. I din verklighet borde du limma fast dej själv framför din egen bil.
Jag har senaste veckan kört exakt 0km! Min fru cyklade förkyld i slask till jobbet och jag jobbade hemifrån.
Kanske Teslan man köper är tillverkat i Kina? Varifrån kommer energimixen i Kina? Tesla tillverkas även i USA och utanför Berlin, energimix i dessa länder tack,!
Elbilen är alltid bäst, även om den tillverkas under sämsta förhållanden och även laddas med sämsta elen så är den bättre, nu händer ju inte det här men även om det skulle hända så är det så.
ICE-bilar tillverkas inte eller? De bara ploppar upp som svampar ur jorden på någons uppfart en morgon?G OMathson skrev:Nu håller du ju på igen! Du verkar tro att köra elbilen du har löser några större problem. Du är en klassisk godhetsknarkare. I din verklighet borde du limma fast dej själv framför din egen bil.
Jag har senaste veckan kört exakt 0km! Min fru cyklade förkyld i slask till jobbet och jag jobbade hemifrån.
Kanske Teslan man köper är tillverkat i Kina? Varifrån kommer energimixen i Kina? Tesla tillverkas även i USA och utanför Berlin, energimix i dessa länder tack,!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kör vidare, långt och mycket så sover du bättre. Hädanefter är du ignoreradD djac skrev:Vi har redan tröskat oss igenom det, ju mindre man gör desto bättre är det såklart, ingen transport är självklart allra bäst men om man nu ska köra bil så är elbilen idag bästa alternativet.
Elbilen är alltid bäst, även om den tillverkas under sämsta förhållanden och även laddas med sämsta elen så är den bättre, nu händer ju inte det här men även om det skulle hända så är det så.
Du behöver inte vara orolig, elbilen är i övre spannet för förbrukning med.N Nerre skrev:
Men okej vi provar igen.
Elbil 1.5kwh per mil a 4500kwh
Din bensinbil 0.65 liter blir då 5200kwh
En fossilbil ska inte skrotas för att man köper elbil utan den ska förflyttas neråt i kedjan och till sist skrotas.
Men de är redan bevisat att elbilen inkl tillverkning använder mindre resurser totalt än fossila. Och då har elbilen inte släppt ut några avgaser bakom sig.
Hela bilen kan sen återvinnas.
Avgaserna som en fossilbil har släppt ut återvinns inte överhuvudtaget....
Om du ska köpa ny bil finns det olika alternativ, vissa är sämre för miljön än andra. Elbilen är entydigt bättre än bensinbilen i det scenariot, men sämre än att cykla till jobbet om det är ett alternativ.
Men cykla till jobbet är väl sämre än att bo i tält i skogen med självhushållning som emerit, vilket väl är sämre än att bara hungerstrejka sig till döds i en klimataktion.
Men någonstans får man dra gränsen för vilka alternativ man jämför, och denna tråden handlar primärt om nybilsköp
Men cykla till jobbet är väl sämre än att bo i tält i skogen med självhushållning som emerit, vilket väl är sämre än att bara hungerstrejka sig till döds i en klimataktion.
Men någonstans får man dra gränsen för vilka alternativ man jämför, och denna tråden handlar primärt om nybilsköp
https://sverigesradio.se/artikel/2105220
Gamla siffror, bilarna släpper ut mindre idag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hastar-ett-forbisett-klimatproblem
Kan jag som varken har häst eller hund eller många barn som gör att detta rullar på i framtiden fortsätta köra dieselbil och flyga?
Eller måste jag först ha hund och häst för att sedan avstå den lyxen och proklamera att jag gjort det för klimatet? På samma sätt som att först flyga jorden runt och sedan säga att det är onödigt och andra bör låta bli.
PS under pandemin åkte vi inte till Mauritius pga smittrisken. Alla andra år pga privatekonomin.
Ursäkta OT. Räckvidden är nog ok. Upp till en km gå, en till 20 km cykla eller kollektivtrafik. Över 30 km tåg. Eller ordna livet så det inte blir så mycket resande som slösar tid, pengar och klimat.
Gamla siffror, bilarna släpper ut mindre idag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hastar-ett-forbisett-klimatproblem
Kan jag som varken har häst eller hund eller många barn som gör att detta rullar på i framtiden fortsätta köra dieselbil och flyga?
Eller måste jag först ha hund och häst för att sedan avstå den lyxen och proklamera att jag gjort det för klimatet? På samma sätt som att först flyga jorden runt och sedan säga att det är onödigt och andra bör låta bli.
PS under pandemin åkte vi inte till Mauritius pga smittrisken. Alla andra år pga privatekonomin.
Ursäkta OT. Räckvidden är nog ok. Upp till en km gå, en till 20 km cykla eller kollektivtrafik. Över 30 km tåg. Eller ordna livet så det inte blir så mycket resande som slösar tid, pengar och klimat.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Mina har en räckvidd om 60-70mil beroende på årstid och sträcka. Laddar 20-80% på drygt 20min.Hannuse skrev:
Nej, räckvidd är inte problemet. Det är att de är betatester och den usla kvaliteten på material och bygge.
Tänk när du ska få någon att fixa datorn om 5år för grafikkortet överhettar. Lycka till!!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
1,5kWh/mil i snitt över året med en hel del landsväg eller motorväg, lite väl lågt räknat?A Alexn72 skrev:Du behöver inte vara orolig, elbilen är i övre spannet för förbrukning med.
Men okej vi provar igen.
Elbil 1.5kwh per mil a 4500kwh
Din bensinbil 0.65 liter blir då 5200kwh
En fossilbil ska inte skrotas för att man köper elbil utan den ska förflyttas neråt i kedjan och till sist skrotas.
Men de är redan bevisat att elbilen inkl tillverkning använder mindre resurser totalt än fossila. Och då har elbilen inte släppt ut några avgaser bakom sig.
Hela bilen kan sen återvinnas.
Avgaserna som en fossilbil har släppt ut återvinns inte överhuvudtaget....
Hela elbilar är ännu inte så lätt att återvinna, kolla upp Neodym. Batteriernas återvinningen är ännu inte så lätt och delvis skattesubventionerat.
Jag tycker inte de som kör mycket med sina elbilar ska sätta sig själva på klimatpedistaler, visst, hade de ändå kört mycket så är det mindre dåligt att de kör elbil men att se ner på de som många gånger inte har råd/möjligt med elbil, eller som kör väldigt lite med sin äldre ICE tycker jag är fel.
Det är ju ofta så att man "tjänar mest" på att köra just elbil om man kör väldigt mycket och ska man då vara klimatförespråkare kanske man i första hand minska sitt bilåkande, flytta, byta arbete, sälja stugan eller vad det nu kan vara.
Redigerat:
Titta på min uträkning ovan. Har man råd med flera hundratusen att lägga på bensin borde man ha råd att köpa en begagnad elbil?G OMathson skrev:1,5kWh/mil i snitt över året med en hel del landsväg eller motorväg, lite väl lågt räknat?
Hela elbilar är ännu inte så lätt att återvinna, kolla upp Neodym. Batteriernas återvinningen är ännu inte så lätt och delvis skattesubventionerat.
Jag tycker inte de som kör mycket med sina elbilar ska sätta sig själva på klimatpedistaler, visst, hade de ändå kört mycket så är det mindre dåligt att de kör elbil men att se ner på de som många gånger inte har råd/möjligt med elbil, eller som kör väldigt lite med sin äldre ICE tycker jag är fel.
Det är ju ofta så att man "tjänar mest" på att köra just elbil om man kör väldigt mycket.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
