1 820 251 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Är det inte så att de allt för ofta generaliseras, istället för att utgå från olika geografiska och infrastrukturmässiga förutsättningar?
Ungefär som trådrubriken om "För tidigt...", det beror på var, vem, ekonomi, behov/funktion, osv.😉
Ungefär som trådrubriken om "För tidigt...", det beror på var, vem, ekonomi, behov/funktion, osv.😉
Runt och i Uppsala är både regionnät och distributionsnät underdimensionerat (det senare är bra på många ställen, men för svagt på andra).
Regionnätet håller på att förstärkas just nu.
Men Uppsala har växt kopiöst mycket i 20 år nu, och jag misstänker att det kanske fanns en del överkapacitet tidigare genom att en del industri i Uppsala har försvunnit.
Men det är ändå inte värre än hur kommunen planerar. De låter uppföra ett område med 30 nybyggda villor, och året efter så kommer det "Ja oj vi har brist på förskoleplatser i det området, det var inget som vi kunnat förutsett att behovet plötsligt skulle öka så!"
Vad trodde de?, att det skulle bara bli pensionärer som skulle flytta ut till den nybyggda förortsvillaidyllen?
Elnät har en betydligt längre planeringshorisont, och framtida behov (10 år+ framåt i tiden) är nog ganska svårt att förutse.
Regionnätet håller på att förstärkas just nu.
Men Uppsala har växt kopiöst mycket i 20 år nu, och jag misstänker att det kanske fanns en del överkapacitet tidigare genom att en del industri i Uppsala har försvunnit.
Men det är ändå inte värre än hur kommunen planerar. De låter uppföra ett område med 30 nybyggda villor, och året efter så kommer det "Ja oj vi har brist på förskoleplatser i det området, det var inget som vi kunnat förutsett att behovet plötsligt skulle öka så!"
Vad trodde de?, att det skulle bara bli pensionärer som skulle flytta ut till den nybyggda förortsvillaidyllen?
Elnät har en betydligt längre planeringshorisont, och framtida behov (10 år+ framåt i tiden) är nog ganska svårt att förutse.
Har skrivit det ganska många gånger "Nästan allt går att göra", men det innebär tid och pengar...
Försöker vara realist, kanske en nackdel efter ett arbetsliv med arbete med daglig operativ hantering, framtida planering och även visioner.....
Försöker vara realist, kanske en nackdel efter ett arbetsliv med arbete med daglig operativ hantering, framtida planering och även visioner.....
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Snyggt, fast dom kunde hittat en bättre symbol/förkortning som syns?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Vissa industrier har lastbilar som bara går internt mellan deras egna enheter. Där har jag hört att man försöker gå över till eldrift på dessa. Enklare om man har fasta sträckor de går mellan.Johannes Carlsson skrev:
Men det är stora investeringar ibland, normalt vill de då kunna ladda direkt vid varje fabrik i tillräcklig hastighet. De är inte tänkta att laddas ute på vägarna utan på fabriksområdet, under lastning / lossning, ivf de jag hört om.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Jag är inte lika övertygad om att förkortningen El är lika gångbart internationellt.
Men vi får väl se hur det ser ut om några år.
Men vi får väl se hur det ser ut om några år.
⚡ En gammal hederlig blixt borde väl funka vart man än kommer?
