Är det inte så att de allt för ofta generaliseras, istället för att utgå från olika geografiska och infrastrukturmässiga förutsättningar?
Ungefär som trådrubriken om "För tidigt...", det beror på var, vem, ekonomi, behov/funktion, osv.😉
 
Mikael_L
Runt och i Uppsala är både regionnät och distributionsnät underdimensionerat (det senare är bra på många ställen, men för svagt på andra).
Regionnätet håller på att förstärkas just nu.

Men Uppsala har växt kopiöst mycket i 20 år nu, och jag misstänker att det kanske fanns en del överkapacitet tidigare genom att en del industri i Uppsala har försvunnit.

Men det är ändå inte värre än hur kommunen planerar. De låter uppföra ett område med 30 nybyggda villor, och året efter så kommer det "Ja oj vi har brist på förskoleplatser i det området, det var inget som vi kunnat förutsett att behovet plötsligt skulle öka så!"
Vad trodde de?, att det skulle bara bli pensionärer som skulle flytta ut till den nybyggda förortsvillaidyllen?

Elnät har en betydligt längre planeringshorisont, och framtida behov (10 år+ framåt i tiden) är nog ganska svårt att förutse.
 
Har skrivit det ganska många gånger "Nästan allt går att göra", men det innebär tid och pengar...
Försöker vara realist, kanske en nackdel efter ett arbetsliv med arbete med daglig operativ hantering, framtida planering och även visioner.....
 
Skylt vid bensinstation som visar pris för bensin, diesel och el-laddning mot en bakgrund av flaggor och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är första gången jag reagerat över att de har priset för laddning tydligt skyltat.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 9 till
  • Laddar…
Snyggt, fast dom kunde hittat en bättre symbol/förkortning som syns?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Snyggt, fast dom kunde hittat en bättre symbol/förkortning som syns?
Är en dålig bild eftersom jag zoomade lite med mobilkameran.

Men kWh 150 stod det, så antar att det handlar om 150kW laddning för 5.34kr/kWh
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är en dålig bild eftersom jag zoomade lite med mobilkameran.

Men kWh 150 stod det, så antar att det handlar om 150kW laddning för 5.34kr/kWh
Syns ju ändå, tänkte om dom kunde haft något liknande D eller 95. Typ E 5.34
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Syns ju ändå, tänkte om dom kunde haft något liknande D eller 95. Typ E 5.34
Vill minnas de hade etanol där nere innan, så E hade nog varit lite förväxlingsrisk
 
engs
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Långtradarna är nästan lättare, man vet ju exakt körmönstret och dom måste ändå stanna för 45min vila efter 4,5h. Blir väl 360km den måste klara då

Volvo FH Aero Electric klarar 300km
Vissa industrier har lastbilar som bara går internt mellan deras egna enheter. Där har jag hört att man försöker gå över till eldrift på dessa. Enklare om man har fasta sträckor de går mellan.

Men det är stora investeringar ibland, normalt vill de då kunna ladda direkt vid varje fabrik i tillräcklig hastighet. De är inte tänkta att laddas ute på vägarna utan på fabriksområdet, under lastning / lossning, ivf de jag hört om.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill minnas de hade etanol där nere innan, så E hade nog varit lite förväxlingsrisk
Varför intel El? Svårt att misstolka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Varför intel El? Svårt att misstolka.
Vet inte hur det funkar internationellt. 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vet inte hur det funkar internationellt. 🤔
ELectricity?
 
Finns det nåt land där det inhemska ordet för elektricitet inte börjar på bokstäverna "el" ?
 
Jag är inte lika övertygad om att förkortningen El är lika gångbart internationellt.

Men vi får väl se hur det ser ut om några år.
 
⚡ En gammal hederlig blixt borde väl funka vart man än kommer?
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.