D
useless useless skrev:
Fast även där det finns färnvägsförbindelser kan den inte konkurrera med vägtransport.
Det är för att fossila bränslen är så billiga, så fort dessa blir dyrare kommer säkert efterfrågan på godstrafiken på järnväg öka.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast även där det finns färnvägsförbindelser kan den inte konkurrera med vägtransport.
Jag menar att systemet för skeppning, dirigering av trafik etc. Etc. Inte är tillräckligt bra utvecklat. Inte rälsnätet i sig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K
N Nerre skrev:
Som nån påpekade tidigare i tråden så är ju problemet att på de där 45 minuterna hinna fylla på den energi man förbrukat under de där 4,5 timmarnas körande.

Sen tillkommer ju den här problematiken med att det behöver finnas en laddar där man tar det där 45-minutersstoppet, annars kommer man inte kunna fylla på nån energi alls. Jag tänker då att t.ex. alla dessa långtradare som kommer med en färja kommer behöva stanna och ladda på ungefär samma ställe (4,5 timme efter att ha kört av färjan), så det kommer bli väldigt besvärligt att få fram den effekt som behövs för att supporta kanske ett dussin högeffekt-laddare på samma plats.
Jag tror tvärt om att alla de problem du ser är relativt enkla att lösa för just planerade körningar ( t ex med långtradare) Laddare med möjlighet att boka tid, laddningsnätverk med samordnad ruttplanering, laddare innan och på färjor o s v.

Krävs inte speciellt mycket för att optimera laddningen så länge körningarna är planerade.

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande hur man läser saker annorlunda, jag tolkar det som att de vill men att de inte får ihop ekonomin.
Kan tänka mig att anbudsgivarna tagit i när det gäller så ny och osäker teknik.

Det verkar även kikas på detta i Danmark och Tyskland:
[länk]
Citerar texten som jag gjorde tolkning från. Hänvisar till att någon annan givit "uppdrag" och diffust "i framtiden".
"Vi har fortsatt ett uppdrag att bygga Sveriges första permanenta elväg och nu ska vi analysera hur vi kan arbeta vidare för att få ner kostnaderna för att i framtiden bygga elvägen."
 
D djac skrev:
Det är för att fossila bränslen är så billiga, så fort dessa blir dyrare kommer säkert efterfrågan på godstrafiken på järnväg öka.
Problemet är tillgång på spårkapacitet i Sverige. Fokus på snabbare tåg för persontrafik har ställt till det för långsamtgående godstrafik.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Problemet är tillgång på spårkapacitet i Sverige. Fokus på snabbare tåg för persontrafik har ställt till det för långsamtgående godstrafik.
Det hade löst sig om efterfrågan funnits, idag är transporter med lastbil så billiga att man inte ens överväger järnvägsalternativet, finns liksom ingen anledning. Delvis av samma anledningar orkar man oftast inte stänga av lastbilsmotorer, lika bra att lämna de på, varför inte?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D djac skrev:
Det hade löst sig om efterfrågan funnits, idag är transporter med lastbil så billiga att man inte ens överväger järnvägsalternativet, finns liksom ingen anledning. Delvis av samma anledningar orkar man oftast inte stänga av lastbilsmotorer, lika bra att lämna de på, varför inte?
Kolla infrastruktur för järnväg och var du t.ex. har dubbelspår. Man pusslar redan idag med persontrafiken för att få det fungera och med mötesplatser.
Allt kan lösas, men tid och kostnad.....
Jag är tråkig realist och utgår från den fakta som gäller idag.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Fast de baltiska långtradare chaufförerna hade nog haft kontrollerade strömavtagare i perfekt skick..
Lika blanka som däcken...
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag tänker då att t.ex. alla dessa långtradare som kommer med en färja kommer behöva stanna och ladda på ungefär samma ställe (4,5 timme efter att ha kört av färjan), så det kommer bli väldigt besvärligt att få fram den effekt som behövs för att supporta kanske ett dussin högeffekt-laddare på samma plats
Inga problem.
Man drar fram en 10kV och sen tar man ut 5, 10 eller 20MVA eller vad som nu kan behövas.
10 miljoner watt räcker till några laddare.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Eller så gissar man att det blir vanligare med abonnemang, då kan man köra lokal bil till tåget, åka tåg och ta en annan på destinationen, att släpa runt bilar känns lite som att gå över ån efter vatten?
Också en variant.
Oavsett kan det komma bli nödvändigt att börja tänka utanför boxen.

Men politikerna måste nog vara aktiva, det är inte troligt att marknaden själv tar fram en lösning i tid.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inga problem.
Man drar fram en 10kV och sen tar man ut 5, 10 eller 20MVA eller vad som nu kan behövas.
10 miljoner watt räcker till några laddare.
Och varifrån drar man dessa 10 kV? Från ett redan överbelastat distributionsnät?
 
N Nerre skrev:
Och varifrån drar man dessa 10 kV? Från ett redan överbelastat distributionsnät?
Distributionsnät går att bygga ut och förstärka. Och de är inte klena överallt. Tycker du att vi bör planera framtidens infrastruktur med utgångspunkten att distributionsnätet alltid kommer att vara klent dimensionerat? Det är ju inte i morgon som det kan komma att behövas laddare för tusentals lastbilar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Och varifrån drar man dessa 10 kV? Från ett redan överbelastat distributionsnät?
Eller varför inte från ett icke överbelastat distributionsnät.
Tycker jag låter bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
Distributionsnät går att bygga ut och förstärka. Och de är inte klena överallt.
De är väl dimensionerade på majoriteten av platser.
Men på en del ställen som haft stor expansion ligger man efter med nätförstärkningarna.
På massor av platser finns det löjligt hög reservkapacitet, men det beror ofta på nedlagda industrier då, vilket alltså är helt betydelselöst i sammanhanget då det troligen är en avfolkningsbygd för lång tid framåt.

Det verkar gå någon slags neggo-trend över Sverige. Som inte alls motsvaras av verkligheten.
Det är tråkigt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
De är väl dimensionerade på majoriteten av platser.
Så är det förstås. Men det är inte lika bra nyheter. Angående neggo-trenden antar jag att den delvis initierats av stigande elpriser. Och antagligen delvis av politiker som vill svartmåla andra politiker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.