1 820 704 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Såg elbilsmagasinets test av Volvo EX30… ok att det var lite halvrisigt väder men 2,1kWh/mil i 90km/h ?? Bådar inte gott för Volvo detta…Johannes Carlsson skrev:
Aerodynamik helt klart. Drivlinan verkar dom ha fixat till nu. Laddningen fick ju sig också ett rejält lyft.
Hade ett samtal med en projektledare från Polestar 2 som tyckte dom gjort allt som gick när jag totalsågade den. Man har väl olika uppfattning om vad som är "good enough" antar jag. Det finns potential att göra en hel del på PS2 som dom lät bli att fixa i faceliften
Tänkte att XC40 var paniklösning och att man skulle få snurr på det när dom riktiga elbilarna utvecklade från grunden börjar lanseras
Att det var mjukvaran bara var förserie spelar ingen roll, man har pillat med den här mjukvaran ganska länge nu, vad är det man ska få till sista veckorna som ändrar detta? Bilarna lanseras ju nu? Jag låg runt 1,9 med en fullastad Model Y i snömodd och -10 men höll då mellan 90-110. Detta är en mycket mindre bil och inte alls lika kallt…
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Ja, en Kia E-niro kör man väl på 1,5 kWh/mil.L Liljeros skrev:Såg elbilsmagasinets test av Volvo EX30… ok att det var lite halvrisigt väder men 2,1kWh/mil i 90km/h ?? Bådar inte gott för Volvo detta…
Tänkte att XC40 var paniklösning och att man skulle få snurr på det när dom riktiga elbilarna utvecklade från grunden börjar lanseras
Att det var mjukvaran bara var förserie spelar ingen roll, man har pillat med den här mjukvaran ganska länge nu, vad är det man ska få till sista veckorna som ändrar detta? Bilarna lanseras ju nu? Jag låg runt 1,9 med en fullastad Model Y i snömodd och -10 men höll då mellan 90-110. Detta är en mycket mindre bil och inte alls lika kallt…
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag hade förväntat mig att EX30 skulle ha förbrukning i nivå med just Niro. Dom har ganska lika Cd värde. Sen är ju Niro ganska bra och en 5 år nyare bil ska väl vara bättre kan man tycka
Detta kanske kan vara en ledtråd till att EX90 skjuts upp gång på gång… man får det helt enkelt inte att funka för utifrån resultatet med EX30 lär ju siffrorna snarare ligga på runt 3kWh/mil i 90km/h, kanske ännu mer ?
Tycker överlag det är dåligt med tester gällande förbrukning, är ju primärt Björn Nyland och Elbilsmagasinet som utför detta på alla bilar dom testar i princip.useless skrev:
Klassiska motormedia provkör ju mest bilen och nöjer sig på sin höjd med en kommentar kring av tillverkaren uppgiven förbrukning.
Detta blev ju extra tydligt när ID4/Enyaq/XC40/Polestar började lanseras, dom är ju överlag likvärdiga bilar med Model Y/EV6/Ioniq 5, alla är nån form av mellanklass SUV för ca 5-600.000kr. Alla bilarna är ju på pappret ganska likvärdiga i siffror men elbilsplattformen är ju som från 2 olika tidsåldrar. Dom senare presterar ju siffror gällande laddning och förbrukning som är markant mycket bättre. Dom bedömdes primärt utifrån hur dom leverade som bil vilket kanske inte var helt rätt. Än så länge är drivlinan en extremt viktig faktor, man vill inte ha en pendlarbil för en 500.000kr utan man vill även kunna åka till fjällen hyfsat smärtfritt även på vinterhalvåret.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Helt olika team och plattformar så vet inte om det finns någon koppling. Mjukvaruproblem på EX90L Liljeros skrev:
Tänkte att man från Volvos håll framhöll att mjukvaran inte var färdigutvecklad på EX30 (trots bilarna är redo att skeppas ut) och därmed att förbrukning kunde komma att ändras, EX90 har ju förhalats pga problem med mjukvaran i över 1 år snart, kan ju omöjligt bara vara mjukvaran som tar sådan tid och förhindrar produktionsstart. Tänkte om det var att man helt enkelt inte får till det med hårdvaran och skyller på mjukvaran…Johannes Carlsson skrev:
Ja, det är ju ingen "riktig Volvo". Men jag tänkte mest på de faktiska förbrukningssiffrorna. Volvos tidigare mer egenutvecklade modeller har ju inte direkt rosat marknaden på den fronten. Om EX30 skiljer sig från Zekr och Smart så måste det vara ett Volvoproblem snarare än ett plattformsproblem.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Björn Nyland gjorde test på uppdaterade EX40 och det va marginell skillnad i förbrukning. Men den laddade mycket bättre.
Kan det vara så att EX30 har dålig värmepump? Om den drar så mycket? Såg Carwow testa den i Barcelona och där var ändå förbrukningen medioker och inte usel
Kan det vara så att EX30 har dålig värmepump? Om den drar så mycket? Såg Carwow testa den i Barcelona och där var ändå förbrukningen medioker och inte usel
