A Avemo skrev:
Det är intressant att ID.7 har påtagligt längre angiven räckvidd än ID.4 trots att den är större och starkare och har lika stort batteri.
Njae. Det är samma motor också. 210kW. Skiljer ca 10% i förbrukning mellad ID4 och ID7
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Njae. Det är samma motor också. 210kW. Skiljer ca 10% i förbrukning mellad ID4 och ID7
Så går det när man inte tittar på den nya specifikationen. Den har högre effekt än min ID.4 har. Och närmare 20% högre angiven räckvidd. Inte så tokig utveckling på tre år.
 
ID7 borde väl ha lite bättre aerodynamik än ID4an? 🤔
 
A Avemo skrev:
Det är intressant att ID.7 har påtagligt längre angiven räckvidd än ID.4 trots att den är större och starkare och har lika stort batteri.
Bilen är väl något lägre och har väl något bättre vindprestanda då nosen inte är lika platt.

Första generationen av drivlina till VAGs MEB-plattform är väl inte den vassaste precis. Hög förbrukning och ganska långsam laddning. Det faktum att snabbladdning i princip inte fungerar vintertid är väl i det närmaste att beteckna som konstruktionsfel.

Vad jag förstått ska drivlinan från ID7 även implementeras på övriga modeller VAG modeller vilket borde innebära ett rejält lyft, kanske kan man nu till och med konkurrera med Model Y, EV6 och Ioniq 5 när det gäller räckvidd och laddning.
 
Den är vad jag förstått typ 7cm lägre. Med 77kWh batteriet tror jag det bara skiljer runt 5-6% i verklig körning. Sen kommer ju 86kWh framöver som verkar bra. 100kWh så hade ID7 varit ett Model S/EQE alternativ
 
Tänker ändå att VW prisat in ID7 lite fel, finns ju inget i den som motiverar ett högre pris än tex ID4/Enyaq/MY/EV6/Polestar 2 och övriga Suvar. Kombin hade kunnat bli en succé men nu tror jag den kommer bli lite för dyr, den stora volymen av tjänstebilsförare är begränsade till runt 5-600k, extremt sällan över 700k….

Edit: Såg nu att man tryggt ner priset på VW ordentligt mot tidigare. Kan man hålla den under 700 kan det nog bli succé
 
Redigerat:
D
Kan bara dela att just nu sitter vi Teslaförare och bara väntar på nästa uppgradering, allt pekar på att den äntligen ska låsa upp matrix-funktionen, som en hel del bilar levererats med hårdvara för, förhoppningen är såklart att den ska funka bra. (det brukar iaf bli så några uppdateringar senare)

Ni som sitter i mötande bilar får kanske se upp, eller så blir det en lättnad :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skrattade åt kollegan i morse.
"Fy fan vilket bök"
Han hade åkt upp med chefen från Göteborg till Arlanda igår.
"Ladda i Laxå, ladda i Västerås, kallt i bilen och 90 på motorvägen, näää, fy fan"
Well, när jag åker till Göteborg så laddar jag en gång, kör i 120 och har 22 grader i bilen.
D djac skrev:
Kan bara dela att just nu sitter vi Teslaförare och bara väntar på nästa uppgradering, allt pekar på att den äntligen ska låsa upp matrix-funktionen, som en hel del bilar levererats med hårdvara för, förhoppningen är såklart att den ska funka bra. (det brukar iaf bli så några uppdateringar senare)

Ni som sitter i mötande bilar får kanske se upp, eller så blir det en lättnad :)
Får alla en blinkersspak med uppgraderingen också?😉
 
  • Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
D
J jocke31 skrev:
Får alla en blinkersspak med uppgraderingen också?😉
Vem vet, den man har kanske avaktiveras i kommande programversioner.. 😮
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Well, när jag åker till Göteborg så laddar jag en gång, kör i 120 och har 22 grader i bilen.
Men du åker väl inte Volvo med en stjärna på (Polestar)
I tester man läser verkar ju Volvo/PS vara bland de mest sugna på el.
Kanske beror det på bilarnas aerodynamiska egenskaper.....eller avsaknad av dessa.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
Isakare Isakare skrev:
Men du åker väl inte Volvo med en stjärna på (Polestar)
I tester man läser verkar ju Volvo/PS vara bland de mest sugna på el.
Kanske beror det på bilarnas aerodynamiska egenskaper.....eller avsaknad av dessa.
Detta kan hända i alla bilar, att man får skit bakom spakarna alltså.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta kan hända i alla bilar, att man får skit bakom spakarna alltså.
För att försöka minimera SBS så levereras vissa bilar med begränsat antal spakar.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
För att försöka minimera SBS så levereras vissa bilar med begränsat antal spakar.
Alla får samma konsekventa beteende
 
Isakare Isakare skrev:
Men du åker väl inte Volvo med en stjärna på (Polestar)
I tester man läser verkar ju Volvo/PS vara bland de mest sugna på el.
Kanske beror det på bilarnas aerodynamiska egenskaper.....eller avsaknad av dessa.
Aerodynamik helt klart. Drivlinan verkar dom ha fixat till nu. Laddningen fick ju sig också ett rejält lyft.

Hade ett samtal med en projektledare från Polestar 2 som tyckte dom gjort allt som gick när jag totalsågade den. Man har väl olika uppfattning om vad som är "good enough" antar jag. Det finns potential att göra en hel del på PS2 som dom lät bli att fixa i faceliften
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
P Pin skrev:
Bakdörrar men inget baksäte?
Perfekt för campingsemester.😉
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.