Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är ändå marginell skillnad med säg en rymlig Golf kombi och något mindre. Det är så lätt att ha en bil som klarar allt, när alternativet är att hyra vid specialfall. Det är ganska skönt att bara ha en dragkrok när behovet oväntat uppstår.
Så för en vanlig bil har den allt man behöver, superenkelt. På en elbil måste man "speca upp den rejält" om man vill ha något som klarar det man är van vid att ha spontan kapacitet till. Inte konstigt alls. Klart att det är få som vill nedgradera sin kapacitet, som dessutom troligtvis blir dyrt.
Ja många detaljer har du rätt i. (Även jag sitter och åker stor kombi med dragkrok trots att vi bara är två i hushållet. Eller rättare sagt frugan åker kombin, jag får cykla.)

Men om vi backar bandet till elbilar och räckvidd så tycker jag fortfarande att förväntnignar/krav på räckvidd är alldeles högt satta. Det finns ingen anledning att dimensionera batterierna efter extremfall med 100+ mil, istället för att bara räkna med en extra paus de få tillfällen man verkligen behöver åka så långt.
Laddstationer byggs så det sjunger om det, snart har varje snabbmatsrestauranger och bensinmackar. Till vardagskörning är bilen fulladdad varje morgon så där behöver man verkligen inte sån överkapacitet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Så är det ju, men vintertid på motorväg så pratar vi 300km räckvidd för ID4, Enyaq och Model Y med största batteriet. Den räckvidden vill man gärna ha mellan stopp om man åker långt 90-10 så 20% till hade varit bra på dom, och då är vi uppe i 100kWh.

Fast jag nöjer mig med som dom är, det är bara ekonomin i dom som är dålig nu.
 
Jag körde sträckan Luleå - Örnsköldsvik utan laddstopp förra veckan. Så det var vad iaf jag kallar vinterväder. 380km enligt kartan. Men med två avstickare längs med vägen så blev det ganska exakt 400km. Då får jag erkänna att det var lite räckvidsångest sista kilometrarna innan jag kom fram till Tesla laddaren. Laddade i 70kWh där innan jag rullade vidare söderut. Så att komma längre än 300km med Enyaq i vinterväglag är inget jag anser vara några problem. Farthållaren på hastighetsbegränsningen och följa trafikrytmen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Jag körde sträckan Luleå - Örnsköldsvik utan laddstopp förra veckan. Så det var vad iaf jag kallar vinterväder. 380km enligt kartan. Men med två avstickare längs med vägen så blev det ganska exakt 400km. Då får jag erkänna att det var lite räckvidsångest sista kilometrarna innan jag kom fram till Tesla laddaren. Laddade i 70kWh där innan jag rullade vidare söderut. Så att komma längre än 300km med Enyaq i vinterväglag är inget jag anser vara några problem. Farthållaren på hastighetsbegränsningen och följa trafikrytmen.
300km är ju om du håller konstant 110km/h i -10. Jag tar den datan från EV Database.

Vad hade du för hastighet, temperatur och förbrukning?
 
Nu kommer jag inte ihåg exakt data. SLU säger att det var -13° den 1/12 men det var säkert varmare när jag kom till Ö-vik. Det tog ca 4,5h att köra sträckan. Snittet blir då ca 90km/h. Förbrukningen låg på 19kWh/100km för den resan.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Nu kommer jag inte ihåg exakt data. SLU säger att det var -13° den 1/12 men det var säkert varmare när jag kom till Ö-vik. Det tog ca 4,5h att köra sträckan. Snittet blir då ca 90km/h. Förbrukningen låg på 19kWh/100km för den resan.
Känns som det är hyffsat i linje med EV database då i och med att du kört lite långsammare. Sen kanske dom räknar på varianten utan värmepump

https://ev-database.org/car/1281/Skoda-Enyaq-iV-80x
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
G
Stefan N Stefan N skrev:
Jag slänger in lite diskussionsmaterial.

[bild]
[länk]
Ganska kasst reportage, varesig diesel eller elbilen finns ju att köpa för dessa pengar. Drygt 100 000kr börjar någotsånär vettiga små väl begagnade elbilar på.
130 000 börjar det finnas mer att välja på och då börjar man närma sig dubbelt inköpspris mot i kalkylen.
 
Fairlane
G OMathson skrev:
Ganska kasst reportage, varesig diesel eller elbilen finns ju att köpa för dessa pengar. Drygt 100 000kr börjar någotsånär vettiga små väl begagnade elbilar på.
130 000 börjar det finnas mer att välja på och då börjar man närma sig dubbelt inköpspris mot i kalkylen.
Det står ju vilka bilar som var med i reportaget, så de finns ju dieselbilar för de pengarna. Kollar jag Blocket nu så finns det nästan 900 dieselbilar mellan 30' och 40', så nog finns det bilar. Sen kanske det inte är bilar som passar dig, men det är en annan sak, förutsättningarna redovisades i artikeln. Själv avskyr jag diselbilar (stinkande skräp enligt min mening), men jag vet att andra älskar sina diselbilar. Jag kan förstås påstå att det inte finns en enda vettig dieselbil men bara för att de är ointressanta för mig betyder det ju inte att min mening är den enda som räknas.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:
Det står ju vilka bilar som var med i reportaget, så de finns ju dieselbilar för de pengarna. Kollar jag Blocket nu så finns det nästan 900 dieselbilar mellan 30' och 40', så nog finns det bilar. Sen kanske det inte är bilar som passar dig, men det är en annan sak, förutsättningarna redovisades i artikeln. Själv avskyr jag diselbilar (stinkande skräp enligt min mening), men jag vet att andra älskar sina diselbilar. Jag kan förstås påstå att det inte finns en enda vettig dieselbil men bara för att de är ointressanta för mig betyder det ju inte att min mening är den enda som räknas.
Kanske kollade dåligt men dieselbilen skulle ju ändå inte gått så långt och vara i bra skick? Dieselbilar som gått långt och i dåligt skick finns ju för de pengarna.
 
Men grejen med reportaget va ju att även om du fått dieselbilen gratis hade den vart dyrare än att köpa en elbil.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G
Stefan N Stefan N skrev:
Men grejen med reportaget va ju att även om du fått dieselbilen gratis hade den vart dyrare än att köpa en elbil.
Ok, jag hade fel... 2kr/kWh, har gått över 130000km vid inköp och ska funka i ca 10år till, snitta 3000 kr/år i rep, mja, jag är lite tveksam men visst, dieselbilen är långt ifrån billig i drift.
 
D djac skrev:
Den nya fossilpremierande politiken har börjat ge effekt och man har lyckats bryta elektrifieringstrenden, nu avstannar ökningen i nybilsförsäljning för elbilar, till förmån för fossilt.

[länk]
Undrar om teslas konfiskerade skyltar är medräknade eller exkluderade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.