1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja många detaljer har du rätt i. (Även jag sitter och åker stor kombi med dragkrok trots att vi bara är två i hushållet. Eller rättare sagt frugan åker kombin, jag får cykla.)Johannes Carlsson skrev:
Det är ändå marginell skillnad med säg en rymlig Golf kombi och något mindre. Det är så lätt att ha en bil som klarar allt, när alternativet är att hyra vid specialfall. Det är ganska skönt att bara ha en dragkrok när behovet oväntat uppstår.
Så för en vanlig bil har den allt man behöver, superenkelt. På en elbil måste man "speca upp den rejält" om man vill ha något som klarar det man är van vid att ha spontan kapacitet till. Inte konstigt alls. Klart att det är få som vill nedgradera sin kapacitet, som dessutom troligtvis blir dyrt.
Men om vi backar bandet till elbilar och räckvidd så tycker jag fortfarande att förväntnignar/krav på räckvidd är alldeles högt satta. Det finns ingen anledning att dimensionera batterierna efter extremfall med 100+ mil, istället för att bara räkna med en extra paus de få tillfällen man verkligen behöver åka så långt.
Laddstationer byggs så det sjunger om det, snart har varje snabbmatsrestauranger och bensinmackar. Till vardagskörning är bilen fulladdad varje morgon så där behöver man verkligen inte sån överkapacitet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Så är det ju, men vintertid på motorväg så pratar vi 300km räckvidd för ID4, Enyaq och Model Y med största batteriet. Den räckvidden vill man gärna ha mellan stopp om man åker långt 90-10 så 20% till hade varit bra på dom, och då är vi uppe i 100kWh.
Fast jag nöjer mig med som dom är, det är bara ekonomin i dom som är dålig nu.
Fast jag nöjer mig med som dom är, det är bara ekonomin i dom som är dålig nu.
Jag körde sträckan Luleå - Örnsköldsvik utan laddstopp förra veckan. Så det var vad iaf jag kallar vinterväder. 380km enligt kartan. Men med två avstickare längs med vägen så blev det ganska exakt 400km. Då får jag erkänna att det var lite räckvidsångest sista kilometrarna innan jag kom fram till Tesla laddaren. Laddade i 70kWh där innan jag rullade vidare söderut. Så att komma längre än 300km med Enyaq i vinterväglag är inget jag anser vara några problem. Farthållaren på hastighetsbegränsningen och följa trafikrytmen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
300km är ju om du håller konstant 110km/h i -10. Jag tar den datan från EV Database.A Anderscurl skrev:Jag körde sträckan Luleå - Örnsköldsvik utan laddstopp förra veckan. Så det var vad iaf jag kallar vinterväder. 380km enligt kartan. Men med två avstickare längs med vägen så blev det ganska exakt 400km. Då får jag erkänna att det var lite räckvidsångest sista kilometrarna innan jag kom fram till Tesla laddaren. Laddade i 70kWh där innan jag rullade vidare söderut. Så att komma längre än 300km med Enyaq i vinterväglag är inget jag anser vara några problem. Farthållaren på hastighetsbegränsningen och följa trafikrytmen.
Vad hade du för hastighet, temperatur och förbrukning?
Nu kommer jag inte ihåg exakt data. SLU säger att det var -13° den 1/12 men det var säkert varmare när jag kom till Ö-vik. Det tog ca 4,5h att köra sträckan. Snittet blir då ca 90km/h. Förbrukningen låg på 19kWh/100km för den resan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Känns som det är hyffsat i linje med EV database då i och med att du kört lite långsammare. Sen kanske dom räknar på varianten utan värmepumpA Anderscurl skrev:
https://ev-database.org/car/1281/Skoda-Enyaq-iV-80x
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ganska kasst reportage, varesig diesel eller elbilen finns ju att köpa för dessa pengar. Drygt 100 000kr börjar någotsånär vettiga små väl begagnade elbilar på.Stefan N skrev:
130 000 börjar det finnas mer att välja på och då börjar man närma sig dubbelt inköpspris mot i kalkylen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Det står ju vilka bilar som var med i reportaget, så de finns ju dieselbilar för de pengarna. Kollar jag Blocket nu så finns det nästan 900 dieselbilar mellan 30' och 40', så nog finns det bilar. Sen kanske det inte är bilar som passar dig, men det är en annan sak, förutsättningarna redovisades i artikeln. Själv avskyr jag diselbilar (stinkande skräp enligt min mening), men jag vet att andra älskar sina diselbilar. Jag kan förstås påstå att det inte finns en enda vettig dieselbil men bara för att de är ointressanta för mig betyder det ju inte att min mening är den enda som räknas.G OMathson skrev:
62 000:- för en Leaf som i reportaget, vad va fel med det?G OMathson skrev:
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/nissan_leaf_24_kwh/1400312591
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kanske kollade dåligt men dieselbilen skulle ju ändå inte gått så långt och vara i bra skick? Dieselbilar som gått långt och i dåligt skick finns ju för de pengarna.Fairlane skrev:
Det står ju vilka bilar som var med i reportaget, så de finns ju dieselbilar för de pengarna. Kollar jag Blocket nu så finns det nästan 900 dieselbilar mellan 30' och 40', så nog finns det bilar. Sen kanske det inte är bilar som passar dig, men det är en annan sak, förutsättningarna redovisades i artikeln. Själv avskyr jag diselbilar (stinkande skräp enligt min mening), men jag vet att andra älskar sina diselbilar. Jag kan förstås påstå att det inte finns en enda vettig dieselbil men bara för att de är ointressanta för mig betyder det ju inte att min mening är den enda som räknas.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ok, jag hade fel... 2kr/kWh, har gått över 130000km vid inköp och ska funka i ca 10år till, snitta 3000 kr/år i rep, mja, jag är lite tveksam men visst, dieselbilen är långt ifrån billig i drift.Stefan N skrev:
Den nya fossilpremierande politiken har börjat ge effekt och man har lyckats bryta elektrifieringstrenden, nu avstannar ökningen i nybilsförsäljning för elbilar, till förmån för fossilt.
https://mobilitysweden.se/statistik...dampade-personbilsregistreringar-i-november_1
https://mobilitysweden.se/statistik...dampade-personbilsregistreringar-i-november_1
Den lösningen på bilderna bör väl vara en prototyp det det saknas kapsling?
Annars visar det att det pågår vidareutveckling, att minska hjulvikten har sedan tidigare varit i fokus för att förbättra komforten på bilar med mindre ofjädrad vikt.
https://www.nyteknik.se/fordon/hyun...v-drivlina-for-elbilar-paradigmskifte/4217098
Annars visar det att det pågår vidareutveckling, att minska hjulvikten har sedan tidigare varit i fokus för att förbättra komforten på bilar med mindre ofjädrad vikt.
https://www.nyteknik.se/fordon/hyun...v-drivlina-for-elbilar-paradigmskifte/4217098