När vi ändå är inne på boxar. Någon vettig skillnad mellan laddboxarna nu för tiden?

Kommer nog sätta upp 2st på garaget, en på var sida av porten. Tänkte Easee men det är väl inte aktuellt just nu?
 
Nicke Nyfiken
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
När vi ändå är inne på boxar. Någon vettig skillnad mellan laddboxarna nu för tiden?
Vissa har försäljningsförbud andra inte. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det ingick inte i opel, peugeot, citroen, renault, kian jag kollade. Så jag hade ju beställt en opel från början och då hade jag redan beställt sakerna, vilket jag faktiskt inte ångrar då min ena kabel sitter i hela tiden hemma och den jag fick med id3 ligger i bilen.

Det kvittar ju om jag hade gjort installationen via tibber eller via lokal elektriker, kapslingen hade jag aldrig kommit undan. Det jag hade kommit undan var 600 kr som jag blev lurad av installatören såklart.

Det är dock mellan 6-15000 man får räkna med beroende på sina förutsättningar såklart. Boxen kommer ju sitta kvar där vare sig jag har elbil eller ej, drar ju inte bort skrotet om jag väljer en dieselbil igen när jag blivit av med id3 :) Kabeln kan man ju använda till annat.
Skumt, i min Kia ingick både en 5m typ2 kabel och en med shucko
 
P
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Är verkligen ID3an så dålig att du funderar på att gå tillbaka till fossilbil?😱
5178 KRONOR i månaden exkl försäkringen. Då går det inte ens ha dragkrok 🙁

Den är INTE 5178 kronor "bra", den kommer inte bli billigare under resten av de 2 år som är kvar. Så ja jag har lagt ut intresse om den, blir jag inte av med den så kommer jag såklart köra hela perioden. Men det är groteskt dyrt.

Jag har då en bil till eftersom id3 inte klarar alla behov som finns ;)
 
P
useless useless skrev:
Och boxen kommer sitta kvar om du köper en till elbil, så du får väl slå ut kostnaden på alla de bilar som kommer att utnyttja den?
Jag men självklart. Kanske man kan få till en lösning att det är en tankstation? Har inte kollat möjligheten men om jag kan tjäna nån krona på att upplåta min privata parkering mot laddkostnad+vinst plus parkeringsavgift så kan man tjäna igen något.

Eftersom vi bara har 2 laddare i byn menar jag då.
 
P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Skumt, i min Kia ingick både en 5m typ2 kabel och en med shucko
Nu var det våren 2022 som jag kollad av marknaden, ingick inte i en enda bil =) Opel ingick inte bilen, för de ville inte leverera och skulle stämma återförsäljaren (importören skulle göra det)
 
Vår Kia hämtade vi september 2021 hos TB bil i Norrköping
Rkarlsson skrev:
Nu var det våren 2022 som jag kollad av marknaden, ingick inte i en enda bil =) Opel ingick inte bilen, för de ville inte leverera och skulle stämma återförsäljaren (importören skulle göra det)
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Rörande box så är mitt huvudkrav att man skall kunna variera mellan enfasladdning och trefasladdning på den utifrån lasten på säkringarna i huset. Dessutom skall den klara detta med lastbalansering över två boxar så att jag kan maximera laddningen. Kan den inte det så hamnar den inte i mitt hus. Men jag har byggt egna boxar som klarar detta, så jag behöver inte köpa box på stan.

Varför behöver jag detta då? Jo, uppvärmningen i mitt hus görs med LLVP som ligger på en fas. Jag har VV på en annan fas. Jag har dessutom två bilar som behöver laddas på nätterna (när elen är billig). Att styra laddningen manuellt för dessa är ett elände, jag märker det nu när den ena laddarens spänningsregulator gick sönder i värmeböljan häromveckan (jag hade underdimensionerat kylningen på den, men den har hållit i fem år - inte så illa ändå). Och nu på sommaren behöver jag inte ens tänka på lasten från uppvärmningen av huset...
 
Nicke Nyfiken
Rkarlsson skrev:
5178 KRONOR i månaden exkl försäkringen. Då går det inte ens ha dragkrok 🙁

Den är INTE 5178 kronor "bra", den kommer inte bli billigare under resten av de 2 år som är kvar. Så ja jag har lagt ut intresse om den, blir jag inte av med den så kommer jag såklart köra hela perioden. Men det är groteskt dyrt.

Jag har då en bil till eftersom id3 inte klarar alla behov som finns ;)
Ja inte skulle jag betala de pengarna för en ID3.

Men vad kostade den när du skrev på avtalet då?
Och varför har den blivit så dyr?
Gick det inte att förutspå kostnadsökningen?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande box så är mitt huvudkrav att man skall kunna variera mellan enfasladdning och trefasladdning på den utifrån lasten på säkringarna i huset. Dessutom skall den klara detta med lastbalansering över två boxar så att jag kan maximera laddningen. Kan den inte det så hamnar den inte i mitt hus. Men jag har byggt egna boxar som klarar detta, så jag behöver inte köpa box på stan.

Varför behöver jag detta då? Jo, uppvärmningen i mitt hus görs med LLVP som ligger på en fas. Jag har VV på en annan fas. Jag har dessutom två bilar som behöver laddas på nätterna (när elen är billig). Att styra laddningen manuellt för dessa är ett elände, jag märker det nu när den ena laddarens spänningsregulator gick sönder i värmeböljan häromveckan (jag hade underdimensionerat kylningen på den, men den har hållit i fem år - inte så illa ändå). Och nu på sommaren behöver jag inte ens tänka på lasten från uppvärmningen av huset...
Vilka laddare klarar de kraven?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja inte skulle jag betala de pengarna för en ID3.

Men vad kostade den när du skrev på avtalet då?
Och varför har den blivit så dyr?
Gick det inte att förutspå kostnadsökningen?
Ja, alla bilar, oavsett finansieringsform och drivmedel har ju blivit dyrare med högre räntor. Om man då inte har slantat upp pengarna kontant, förstås.
Fördelen med leasing jämfört med köp är ju att någon annan får bekymra sig om värdeminskning när bilarna blir mer svårsålda och när många tillverkare plötsligt sänker priset med stora summor.
 
Nicke Nyfiken
J jocke31 skrev:
Ja, alla bilar, oavsett finansieringsform och drivmedel har ju blivit dyrare med högre räntor. Om man då inte har slantat upp pengarna kontant, förstås.
Fördelen med leasing jämfört med köp är ju att någon annan får bekymra sig om värdeminskning när bilarna blir mer svårsålda och när många tillverkare plötsligt sänker priset med stora summor.
Jovisst, men stigande räntor var en välkänd faktor även för ett år sedan. Så det har ju inte kommit som en överraskning.

Ja att vissa tillverkare har sänkt priserna känner jag till. 😆
Bilen jag köpte för drygt ett år sedan har lägre nypris idag. Men elbilsbonusen jag fick har mer än väl kompenserat för det.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jovisst, men stigande räntor var en välkänd faktor även för ett år sedan. Så det har ju inte kommit som en överraskning.

Ja att vissa tillverkare har sänkt priserna känner jag till. 😆
Bilen jag köpte för drygt ett år sedan har lägre nypris idag. Men elbilsbonusen jag fick har mer än väl kompenserat för det.
Nej, att räntorna skulle gå upp visste ju alla. Det är lite det som förvånar mig när nu så många verkar förvånade…
 
Rkarlsson skrev:
5178 KRONOR i månaden exkl försäkringen. Då går det inte ens ha dragkrok 🙁

Den är INTE 5178 kronor "bra", den kommer inte bli billigare under resten av de 2 år som är kvar. Så ja jag har lagt ut intresse om den, blir jag inte av med den så kommer jag såklart köra hela perioden. Men det är groteskt dyrt.

Jag har då en bil till eftersom id3 inte klarar alla behov som finns ;)
Det är sjukt mycket.

Du betalar redan mer än dubbelt så mycket för att leasa en bil än vi betalar i ränta på nybyggda villan.
 
Nicke Nyfiken
J jocke31 skrev:
Nej, att räntorna skulle gå upp visste ju alla. Det är lite det som förvånar mig när nu så många verkar förvånade…
Ja man blir förvånad att folk blir förvånade.😉
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.