Rkarlsson skrev:
Glöm inte lägga in laddaren för iallafall 10 000, bör ju absolut räknas in i driften för annars kan du räkna på ladda ute kostnad istället och då har vi långt iväg från 200 kr =)
Varför betala minst 10 000:- för något som kostar hälften så mycket?
Dessutom är ju inte laddboxen något som är bilspecifikt. Har du räknat med de X tusen kronor motorvärmaruttaget till bensinbilen kostar?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Någon som kör Tesla M3 Long range some vet vad den landar på i verklig räckvidd? Funderar på en M3 men kan inte bestämma mig om det är RWD eller AWD long range som jag vill satsa på. Räckvidden i RWD är mer än tillräcklig för daglig pending men funderar på om de 10 extra milen kan vara guld värda om man får för sig att sticka ner i Europa på semester.

Rkarlsson skrev:
Ah du pratar om såkallade premiumbilar.
Bilar som kostar som ett hus i våra trakter fullt beboeligt =)
Folk lägger väl ändå inte en miljon på snöskotrar och fyrhjulingar? Kanske båt, men knappt.
Ja bilar 700 000 och uppåt

Rkarlsson skrev:
Ah du pratar om såkallade premiumbilar.
Bilar som kostar som ett hus i våra trakter fullt beboeligt =)
Folk lägger väl ändå inte en miljon på snöskotrar och fyrhjulingar? Kanske båt, men knappt.
Det kan gå fort med styckepriser på närmare 200kkr styck i snitt och man är några i familjen som ska ha egna leksaker. Sen vill man inte plocka på och av bandsatser på atvn så har man en eller två extra maskiner.

En miljon har jag lagt på en 5 meters alubåt för fiske och två fyrhjulingar

• Gilla
  • Wow
Pin och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Gjorde precis en planering för sommarens resa från Stockholm neråt Skåne m m. /…/
Är busenkelt att hitta bra, snabb laddning via Chargefinder, och med appen i telefonen så ser man också hur många laddare som är lediga på respektive plats + laddpriser. /…/
Du vet att man kan rita in en rutt också va? Här är en sådan till Österlen med dina valda nätverk respektive alla 100+-laddare inom fyra km från vägen.
Appskärm för ChargeFinder, rutt med laddstationer i Sverige, knappar för användarinteraktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta i appen ChargeFinder visar laddstationer för elbilar längs rutt i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att inte Chargefinder kommer med en Carplay-app övergår mitt förstånd, men undantaget det är det en grym app.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja bilar 700 000 och uppåt
S Styrman_jansson skrev:
Någon som kör Tesla M3 Long range some vet vad den landar på i verklig räckvidd? Funderar på en M3 men kan inte bestämma mig om det är RWD eller AWD long range som jag vill satsa på. Räckvidden i RWD är mer än tillräcklig för daglig pending men funderar på om de 10 extra milen kan vara guld värda om man får för sig att sticka ner i Europa på semester.
Som vanligt - kolla EV database för att jämföra räckvidd under verkliga förhållanden:

https://ev-database.org/#sort:path~...t=0~1500|paging:currentPage=0|paging:number=9

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du vet att man kan rita in en rutt också va? Här är en sådan till Österlen med dina valda nätverk respektive alla 100+-laddare inom fyra km från vägen.
[bild]
[bild]

Att inte Chargefinder kommer med en Carplay-app övergår mitt förstånd, men undantaget det är det en grym app.
Bra. Nej, har jag faktiskt inte testat. Men bra idé! Ja, kan bara hålla med. Chargefinder är oumbärlig när man kör elbil, skulle jag säga. Inte helt säker på rutten, men troligen så tar vi vägen förbi svågern i Fritsla på väg ned till Malmö vilket innebär första laddstopp i Jönköping, typ. Är ju en hel del 120-väg på sträckan och då går det lite mer el. Sedan kanske Varberg eller Halmstad på väg till Malmö.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe
S Styrman_jansson skrev:
Skall du på långsemester så är laddhastighet och förbrukning viktigare än batteristorlek. Kör på RWD

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Skall du på långsemester så är laddhastighet och förbrukning viktigare än batteristorlek. Kör på RWD
Javisst känns det som skillnaden inte är tillräcklig för att motivera 90k mer? Egentligen är det bara AWD och lite bättre ljudsystem + lite småsaker.

Jag är absolut ingen Tesla fanboy (t.ex. gillar jag inte alls att ha alla funktioner på en skärm) men just nu känns det som M3 för strax under 500k är den absolut mest prisvärda elbilen på marknaden.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst känns det som skillnaden inte är tillräcklig för att motivera 90k mer? Egentligen är det bara AWD och lite bättre ljudsystem + lite småsaker.

Jag är absolut ingen Tesla fanboy (t.ex. gillar jag inte alls att ha alla funktioner på en skärm) men just nu känns det som M3 för strax under 500k är den absolut mest prisvärda elbilen på marknaden.
Det skiljer väl bara ca 60km i räckvidd i verkligheten. Klart att en M3 standard range är mest prisvärd, eller 50' upp till en Model Y som är betydligt mer praktisk.

Attitudeswe
S Styrman_jansson skrev:

En enyaq 60 för 540k kan vara intressant för den större familjen. Lite mer ansträngd på långresa kanske: köra 110min i 120km/h och ladda 30min. Optimal hastighet på autobahn ca 130km/h

Mikael_L
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så för oss som använder Sveriges största snabbladdningsnätverk så har priserna gått ner avsevärt.
Ge mig tipset, vilket är det?

Nicke Nyfiken
Håller jag inte med om.

Även om bilen har låg förbrukning så blir det många laddstopp om den har ett litet batteri.

Räckvidd och laddhastighet är det avgörande vid långresor.

AWD har både längre räckvidd och högre laddhastighet än RWD.
S Styrman_jansson skrev:

11 mil längre räckvidd och betydligt snabbare laddhastighet är inte småsaker om du ska på långresa.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Även om bilen har låg förbrukning så blir det många laddstopp om den har ett litet batteri.

Räckvidd och laddhastighet är det avgörande vid långresor.

AWD har både längre räckvidd och högre laddhastighet än RWD.

11 mil längre räckvidd och betydligt snabbare laddhastighet är inte småsaker om du ska på långresa.
5 mil om man kikar på EV database som länkats till i tidigare inlägg.

Och är det inte så att den högre laddeffekten endast uppnås upp till typ 50% för att sedan bli typ samma?

Sedan har ju RWD batteri som fixar att laddas till 100% medans long range så rekommenderas 90%?

En enyaq 60 för 540k kan vara intressant för den större familjen. Lite mer ansträngd på långresa kanske: köra 110min i 120km/h och ladda 30min. Optimal hastighet på autobahn ca 130km/h
Kommer aldrig mer köpa en VAG-produkt.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Erikdenlille och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.