D djac skrev:
Samtidigt skulle det vara kul med en performance, det får du medge.. ;)
Det kan jag ju inte neka till. Men dragkrok är ett absolut krav så den är väl diskvalificerad av den anledningen.
 
A AndersS skrev:
Och låt dem få spionera på mig:crysmile:
:cool: ”Who won the war, anyway?”
 
A AndersS skrev:
Två olika modeller och behov, möter olika köpares önskemål om funktion. Samma diskussion har alltid funnits, jag som rullat SAAB och Volvo i 40-45 år har sett t.ex. åsikter som Volvo tillverkade på Hisingen eller Gent. "en riktig Volvo skulle tillverkas på Hisingen".;)
Och snart blir frågan snarast om en riktig Volvo tillverkas i Shanghai eller Peking…
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M
M Myckling skrev:
Det kan jag ju inte neka till. Men dragkrok är ett absolut krav så den är väl diskvalificerad av den anledningen.
Nya Volvon får ju dra, kostar som M3P, accar som en M3P och ser lite roligare ut än M3 som är väl slätstruken som bil beaktat.
Väl värd att vänta på tror jag!
 
M
J jocke31 skrev:
Och snart blir frågan snarast om en riktig Volvo tillverkas i Shanghai eller Peking…
Jag skulle tro att en hungrig asiat är noggrannare med monteringen än en överbetald mätt svenne, tyvärr.

Nån på PV här som sitter på lite siffror på reklamationer beroende på tillverkningsland? Det mesta vi köper i hårdvara är ju made in PRC.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Nya Volvon får ju dra, kostar som M3P, accar som en M3P och ser lite roligare ut än M3 som är väl slätstruken som bil beaktat.
Väl värd att vänta på tror jag!
Vad jag har kunnat läsa så ser den lite långsammare ut, sen får vi väl se hur den blir, Volvo har ju inte haft så mycket tur med de elbilar som kommit ut så här långt. Polestar tycker jag är fin men även den lite efter.

Kan dock hålla med om M3 gällande design, på pluskontot ska man väl sätta att den funkar bra och är lätt att ladda osv.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag skulle tro att en hungrig asiat är noggrannare med monteringen än en överbetald mätt svenne, tyvärr.

Nån på PV här som sitter på lite siffror på reklamationer beroende på tillverkningsland? Det mesta vi köper i hårdvara är ju made in PRC.
Det är iofs inte helt otroligt. Vi har bl a en Kinabil, den är mer välbyggd än en hel del Europabilar jag kört.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Det är iofs inte helt otroligt. Vi har bl a en Kinabil, den är mer välbyggd än en hel del Europabilar jag kört.
Jag tror Kineserna har steppat upp lite, iaf. Med sånt som inte är avsett för inhemsk marknad. Och kinesisk legotillverkning håller ju idag väldigt bra kvalité.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Har du växt under tiden när begreppet "japanskit" fanns och var lågpris t.ex. på EPA, så kan man se hur saker förändras och vi började anamma deras tillverkningsmetoder/processer.;)
Och är det nu Kina som gör den resan?
 
M
Jag kanske är för ung men japanskit har jag aldrig hört. När jag växte upp så var det mesta som betecknades som skräp märkt med "made in Hong Kong" eller "made in Taiwan". Japansktillverkat har jag alltid rankat högt. Det var väl amerikanarna som hatade allt japanskt, men det hade väl andra orsaker.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag kanske är för ung men japanskit har jag aldrig hört. När jag växte upp så var det mesta som betecknades som skräp märkt med "made in Hong Kong" eller "made in Taiwan". Japansktillverkat har jag alltid rankat högt. Det var väl amerikanarna som hatade allt japanskt, men det hade väl andra orsaker.
För ung:rofl: Fanns massa prylar med låg kvalite när man fick åka och handla på EPA.varuhus som barn.
Och bilar så var Datsun, idag Nissan, problembilar, men även Toyota hade sina problem.
 
D djac skrev:
Ah, du missuppfattade mig helt, kanske varit så de andra gångerna också, jag reagerade på priset, jag nämnde just att man inte kan jämföra bilar rakt av pga olika behov men du läste kanske inte det.

Min reaktion kom från en allmän marknadsbild som i mitt sinne inkluderar närliggande bilar, jag menar naturligtvis inte att en billigare Tesla blir en kombi pga det låga priset.

Rent generellt tror jag att det är få bilar som uppfyller allt på önskelistan, möjligtvis en Tesla MY (dock absolut inte 40 mil med hästsläp, det kan jag aldrig tro iaf), vilka har du filtrerat ut annars?
Teslabjörn gjorde nyss ett test med Model Y och släp, ett hästsläp är nog aningen snålare dessutom.

356 Wh/km ~219km? Men kör man 80 på mätaren och inte med största släpet man kan hitta blir det bättre
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan vi istället låta bli att kommentera varandras behov och krav?
Nej, tyvärr. En del med elbilskörandet är att man måste göra lite andra kompromisser än med avgasbil. Då är det rimligt att diskutera hur de ser ut.

A AndersS skrev:
40mil/laddning även på vintern (helst också med släp).
Det här till exempel. Få elbilar ger 40 mil, i synnerhet inte på vintern. Men hur ofta kör du så långt? Är det verkligen orimligt med ett laddstopp i så fall? Det finns rätt gott om laddare 20–25 mil från Kalmar oavsett om du kör E22 i valfri riktning eller över Växjö, Jönköping eller Linköping. Bor du i norra länet gäller samma sak med lite vägmodifikationer.

Själv har jag en standardresa som är lite kortare än 40 mil, men ändå kräver laddning på vintern. Att ladda för en handfull mil går normalt så fort att man inte hinner få i sig mycket mer än en korv om man väljer någon av de snabbaste laddarna.

Så säg 40 mil och vinter. Sannolikheten att man skulle tvingas till mycket mer än 15 minuters laddpaus på en sådan resa med en modern elbil i södra Sverige känns väldigt osannolikt.

Med släp är det förstås annorlunda. Få elbilar får dra så mycket och det påverkar definitivt räckvidden att dra stora släp. Dem jag känner som drar stora hästsläp har därtill rejäla dragbilar. Få kör Kia, om man säger så.

Jag antar att få skulle ge sig på ett sådant byte med en mindre bil än en Tesla modell Y. Om den duger att ersätta den Subaru/Landrover/King Cab/whatnot folk drar med nu låter jag vara osagt. Och 40 mil kommer man nog inte nära. Gissar på 30 min laddning på en sån resa.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här till exempel. Få elbilar ger 40 mil, i synnerhet inte på vintern. Men hur ofta kör du så långt? Är det verkligen orimligt med ett laddstopp i så fall? Det finns rätt gott om laddare 20–25 mil från Kalmar oavsett om du kör E22 i valfri riktning eller över Växjö, Jönköping eller Linköping. Bor du i norra länet gäller samma sak med lite vägmodifikationer.
Så säg 40 mil och vinter. Sannolikheten att man skulle tvingas till mycket mer än 15 minuters laddpaus på en sådan resa med en modern elbil i södra Sverige känns väldigt osannolikt.
Med släp är det förstås annorlunda. Få elbilar får dra så mycket och det påverkar definitivt räckvidden att dra stora släp. Dem jag känner som drar stora hästsläp har därtill rejäla dragbilar. Få kör Kia, om man säger så.

Jag antar att få skulle ge sig på ett sådant byte med en mindre bil än en Tesla modell Y. Om den duger att ersätta den Subaru/Landrover/King Cab/whatnot folk drar med nu låter jag vara osagt. Och 40 mil kommer man nog inte nära. Gissar på 30 min laddning på en sån resa.
Njet, där har jag en annan åsikt, tror att jag kommer få mina krav uppfyllda men inte idag med en rimlig prisbild. Tycker man det är "kul" med en elbil och kan få ihop en bra ekonomisk kalkyl, så är man säkert villig till olika kompromisser. När jag följer utvecklingen är det utifrån transport med vissa krav, som jämförs med dagens lösning.;)
Så idag blir ett byte till elbil en lösning med sämre funktionalitet och orimlig ekonomisk kalkyl för ett byte.
De 40 milen är fram/tillbaka vintertid till fritidshuset utan laddmöjlighet på destination, att på den resan behöva hitta en ledig laddare på hemresan i någon tätort på vägen och sedan sitta där och "häcka" i 15-20 min är en utopi på en resa som normalt tar knappt två timmar.
 
A AndersS skrev:
När jag följer utvecklingen är det utifrån transport med vissa krav, som jämförs med dagens lösning.
Jag jämför också med dagens lösning, och beaktar att den har betydande avigsidor den med, om än mer på system- än personlig nivå.
 
  • Gilla
karny889
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.