1 818 856 läst ·
27 210 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Gäller inte nya och gigantiska P-garagen vid Karolinska kunde jag konstatera igår.P Pin skrev:Om du pratar om laddning på gatuparkeringar i städer så är grundregeln att du inte behöver ladda alls. Ej laddbara bilar får inte parkera på de platserna. Kan tyckas ologiskt, men så är reglerna. Som jag skrev har vissa kommuner undantag att laddning ska pågå.
Därför kan du se bilar stå på samma plats hela dagen.
Fast elen är "gratis" och det dräller av uttag på Pplatserna med skylt: Ej exklusivt för elbilar!
Det ska bli intressant att se hur marknaden utvecklas, 800´+ för en kines, tex jämfört med den Tesla M3P jag la ut.. jag skulle ju inte ge 200´ mer för den iaf..J jocke31 skrev:
Två olika modeller och behov, möter olika köpares önskemål om funktion. Samma diskussion har alltid funnits, jag som rullat SAAB och Volvo i 40-45 år har sett t.ex. åsikter som Volvo tillverkade på Hisingen eller Gent. "en riktig Volvo skulle tillverkas på Hisingen".D djac skrev:
Ja men det kan jag såklart inte säga emot men någonstans måste ändå det man köper vara prisvärt och då bygger jag min uppfattning även på närliggande modeller, i bilfallet.A AndersS skrev:
Tex så kan du även köpa en Tesla MY för mindre pengar, för min del (helt subjektivt) så skulle Nian behöva komma under 500´ för att komma i spel.
Ingen har behov av en kina bil som kan spionerar på dig. Tyskarna kommer snart med elkombi, BMW i5 kombi ska komma i oktober. Och Audi e-tron A6 nästa årA AndersS skrev:
Kan vi istället låta bli att kommentera varandras behov och krav?D djac skrev:Ja men det kan jag såklart inte säga emot men någonstans måste ändå det man köper vara prisvärt och då bygger jag min uppfattning även på närliggande modeller, i bilfallet.
Tex så kan du även köpa en Tesla MY för mindre pengar, för min del (helt subjektivt) så skulle Nian behöva komma under 500´ för att komma i spel.
Jag har aldrig kommenterat, ifrågasatt andras behov/krav, och för x gången är mina krav en kombi (har stor hund), måste kunna åka tre i bilen, dra släpkärra bl.a. för bl.a häst och och utan släp minst 40mil/laddning även på vintern (helst också med släp).
Tror du har ifrågasatt mina krav x gånger, varför, ber om ursäkt om jag låter lite trött men inget illa menat.
Och jag har i bekantskapskretsen i stallet några med samma önskemål.
Ah, du missuppfattade mig helt, kanske varit så de andra gångerna också, jag reagerade på priset, jag nämnde just att man inte kan jämföra bilar rakt av pga olika behov men du läste kanske inte det.A AndersS skrev:Kan vi istället låta bli att kommentera varandras behov och krav?
Jag har aldrig kommenterat, ifrågasatt andras behov/krav, och för x gången är mina krav en kombi (har stor hund), måste kunna åka tre i bilen, dra släpkärra bl.a. för bl.a häst och och utan släp minst 40mil/laddning även på vintern (helst också med släp).
Tror du har ifrågasatt mina krav x gånger, varför, ber om ursäkt om jag låter lite trött men inget illa menat.
Och jag har i bekantskapskretsen i stallet några med samma önskemål.
Min reaktion kom från en allmän marknadsbild som i mitt sinne inkluderar närliggande bilar, jag menar naturligtvis inte att en billigare Tesla blir en kombi pga det låga priset.
Rent generellt tror jag att det är få bilar som uppfyller allt på önskelistan, möjligtvis en Tesla MY (dock absolut inte 40 mil med hästsläp, det kan jag aldrig tro iaf), vilka har du filtrerat ut annars?