P Putte 9497 skrev:
Nu är det väll ändå miljöpartisterna som lovordar elbilarna.

Det som de inte talat om för elbilsägarna är att batteriet kostar lika mycket i klimatpåverkan som en bensin diesel bil gjort efter 18000 körda mil bara i framställning samt att batteriet i elbilen är totalt livsfarligt om det exploderar eller på något vis fattar eld. En vanlig bensin/dieselbil går att släcka men inte en elbil. Där får räddningstjänsten titta på tills ägaren till elbilen förkolnat om man inte lyckats få ut denne tidigare med svåra brännskador. Men om 5 till 10 år finns det säkra batterier även till elbilar på marknaden
Ja o MSB kom med samma slutsats https://www.warpnews.se/transporter/msb-elbilar-brinner-mer-sallan-an-fossilbilar/
 
Kom inte inte med massa fakta och forskning nu och förstör tråden, lyssna på hans polare istället som garanterat sitter på mer kunskap än dessa institut runt om i världen.
 
  • Haha
  • Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tesla snittar 12% degradering efter 32.000mil. Så det är inte så mycket att oroa sig över att dom ska hålla. Kommer bli otroligt prisvärt med begagnade elbilar framöver
Konstigt vad detta blev hyperintressant helt plötsligt då den ena måste överträffa den andra med en massa falska påståenden som de läst i någon miljöblaska.:crysmile::crysmile::crysmile:
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Konstigt vad detta blev hyperintressant helt plötsligt då den ena måste överträffa den andra med en massa falska påståenden som de läst i någon miljöblaska.:crysmile::crysmile::crysmile:
Ja eller falska påståenden från en "kompis"...
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant slutsats. Själv är jag nog hellre utanför en bil som börjar brinna än i den.
Det tar ju inte många sekunder att stanna bilen och kliva ur den om den börjar brinna under färd.
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Ja o MSB kom med samma slutsats [länk]
Det skrev jag också. Men risk handlar inte bara om sannolikhet utan även konsekvens.

"Så även om bränslebilar brinner oftare så lär bränder från elbilar vara en större risk just på grund av att det är större risk att även byggnader börjar brinna när elbilen brinner."
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Det tar ju inte många sekunder att stanna bilen och kliva ur den om den börjar brinna under färd.
Det beror väl på förutsättningarna. Det är en och annan som fått rätt bra panik när deras dieselbil plötsligt börjat brinna under färd. Snabbt åt sidan, ur bilen, springa runt bilen, öppna dörren, lossa säkerhetsbältet i barnstolen etc.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja eller falska påståenden från en "kompis"...
Kanske det, men bättre ropa hej när vi ser vilken bil vi ska satsa på och inte få panik som alla elbilsägare:cool:
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror väl på förutsättningarna. Det är en och annan som fått rätt bra panik när deras dieselbil plötsligt börjat brinna under färd. Snabbt åt sidan, ur bilen, springa runt bilen, öppna dörren, lossa säkerhetsbältet i barnstolen etc.
Och dessa moment behöver man inte göra om man har en elbil? Nä just det, man blir ju grillad direkt;)
 
P Putte 9497 skrev:
Konstigt vad detta blev hyperintressant helt plötsligt då den ena måste överträffa den andra med en massa falska påståenden som de läst i någon miljöblaska.:crysmile::crysmile::crysmile:
Hur menar ni? Kolla tex valfri säljställe o se själv. Blocket, har en funktion sortering på mil, årgång mm
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det största problemet med elbilar är fortfarande laddningen på längre resor. Vi tog en dagstur idag och då frugan har svårt att låta estimerad kvarvarande körsträcka att gå under tio mil (samma på bensinbilar) så behövde vi ladda. Jag hittade vid ett stopp en 11 kW långsamladdare och tyckte det skulle räcka. När vi kommer tillbaka till bilen har vi fått noll kWh. Ok, vi kör vidare till ett ställe med flera snabbladdare rätt nära varandra....

Den första är trasig och hävdar isolationsfel. Så vi kör några hundra meter till nästa, den är avstängd, de håller på att installera tre nya men de är inte aktiverade ännu. Några hundra meter till, den laddaren är avstängd med en lapp om att den inte kommer att öppnas igen. Ett par hundra meter till och vi kommer till OK/Q8 som har en fungerande laddare (av två). Den fungerar och vi kan ladda för 8,48kr/kWh + tidstillägg. Efter att ha toppat upp 13% får jag OK av frugan att köra hem trots att det innebär att vi "bara" har fem mil när vi kommer hem.

Det mest irriterande är att man inte ens vet vart laddarna är utan att kolla i en app. Varenda bensinstation längs vägen syns på långt håll och är skyltad från vägen, i princip inga laddstationer har skyltning från europavägarna.
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Och dessa moment behöver man inte göra om man har en elbil? Nä just det, man blir ju grillad direkt;)
Rimligtvis inte, för du har väl läst vad du svarade på och hur den delen av tråden utvecklats?
Elbilarna brinner mer sällan och Nerre var ju orolig att hus skulle brinna ner eftersom elbilarna typisk börjar brinna när de laddas, inte när de körs.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det största problemet med elbilar är fortfarande laddningen på längre resor. Vi tog en dagstur idag och då frugan har svårt att låta estimerad kvarvarande körsträcka att gå under tio mil (samma på bensinbilar) så behövde vi ladda. Jag hittade vid ett stopp en 11 kW långsamladdare och tyckte det skulle räcka. När vi kommer tillbaka till bilen har vi fått noll kWh. Ok, vi kör vidare till ett ställe med flera snabbladdare rätt nära varandra....

Den första är trasig och hävdar isolationsfel. Så vi kör några hundra meter till nästa, den är avstängd, de håller på att installera tre nya men de är inte aktiverade ännu. Några hundra meter till, den laddaren är avstängd med en lapp om att den inte kommer att öppnas igen. Ett par hundra meter till och vi kommer till OK/Q8 som har en fungerande laddare (av två). Den fungerar och vi kan ladda för 8,48kr/kWh + tidstillägg. Efter att ha toppat upp 13% får jag OK av frugan att köra hem trots att det innebär att vi "bara" har fem mil när vi kommer hem.

Det mest irriterande är att man inte ens vet vart laddarna är utan att kolla i en app. Varenda bensinstation längs vägen syns på långt håll och är skyltad från vägen, i princip inga laddstationer har skyltning från europavägarna.
Ja, det låter ju tokigt, nästan som -att angöra en brygga, vägar man fråga var du hade tagit dig för att hamna i såna här situationer?
 
D djac skrev:
Ja, det låter ju tokigt, nästan som -att angöra en brygga, vägar man fråga var du hade tagit dig för att hamna i såna här situationer?
Detta var norrut på E6 i Göteborg, MER Stigs Center, Max, Coop Bäckebol och slutligen OK/Q8 vid McDonalds (nära IKEA).

Edit: långsamladdaren som inte fungerade var vid Alingsås Energi inne i Alingsås centrum. Jag har använt den flera gånger förut och den visade att den laddade, jag misstänker att det var separata säkringar för laddspänningen (från manövern) och att dessa hade löst ut.
 
Redigerat:
  • Wow
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.