1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja o MSB kom med samma slutsats https://www.warpnews.se/transporter/msb-elbilar-brinner-mer-sallan-an-fossilbilar/P Putte 9497 skrev:Nu är det väll ändå miljöpartisterna som lovordar elbilarna.
Det som de inte talat om för elbilsägarna är att batteriet kostar lika mycket i klimatpåverkan som en bensin diesel bil gjort efter 18000 körda mil bara i framställning samt att batteriet i elbilen är totalt livsfarligt om det exploderar eller på något vis fattar eld. En vanlig bensin/dieselbil går att släcka men inte en elbil. Där får räddningstjänsten titta på tills ägaren till elbilen förkolnat om man inte lyckats få ut denne tidigare med svåra brännskador. Men om 5 till 10 år finns det säkra batterier även till elbilar på marknaden
På vilket sätt stämmer inte denna rapport https://www.ivl.se/press/pressmedde...pport-om-elbilsbatteriers-klimatpaverkan.htmlP Putte 9497 skrev:
Kom inte inte med massa fakta och forskning nu och förstör tråden, lyssna på hans polare istället som garanterat sitter på mer kunskap än dessa institut runt om i världen.
Konstigt vad detta blev hyperintressant helt plötsligt då den ena måste överträffa den andra med en massa falska påståenden som de läst i någon miljöblaska.Johannes Carlsson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Det skrev jag också. Men risk handlar inte bara om sannolikhet utan även konsekvens.EdwinG84 skrev:
"Så även om bränslebilar brinner oftare så lär bränder från elbilar vara en större risk just på grund av att det är större risk att även byggnader börjar brinna när elbilen brinner."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Det beror väl på förutsättningarna. Det är en och annan som fått rätt bra panik när deras dieselbil plötsligt börjat brinna under färd. Snabbt åt sidan, ur bilen, springa runt bilen, öppna dörren, lossa säkerhetsbältet i barnstolen etc.N Nerre skrev:
Och dessa moment behöver man inte göra om man har en elbil? Nä just det, man blir ju grillad direktFairlane skrev:
Det största problemet med elbilar är fortfarande laddningen på längre resor. Vi tog en dagstur idag och då frugan har svårt att låta estimerad kvarvarande körsträcka att gå under tio mil (samma på bensinbilar) så behövde vi ladda. Jag hittade vid ett stopp en 11 kW långsamladdare och tyckte det skulle räcka. När vi kommer tillbaka till bilen har vi fått noll kWh. Ok, vi kör vidare till ett ställe med flera snabbladdare rätt nära varandra....
Den första är trasig och hävdar isolationsfel. Så vi kör några hundra meter till nästa, den är avstängd, de håller på att installera tre nya men de är inte aktiverade ännu. Några hundra meter till, den laddaren är avstängd med en lapp om att den inte kommer att öppnas igen. Ett par hundra meter till och vi kommer till OK/Q8 som har en fungerande laddare (av två). Den fungerar och vi kan ladda för 8,48kr/kWh + tidstillägg. Efter att ha toppat upp 13% får jag OK av frugan att köra hem trots att det innebär att vi "bara" har fem mil när vi kommer hem.
Det mest irriterande är att man inte ens vet vart laddarna är utan att kolla i en app. Varenda bensinstation längs vägen syns på långt håll och är skyltad från vägen, i princip inga laddstationer har skyltning från europavägarna.
Den första är trasig och hävdar isolationsfel. Så vi kör några hundra meter till nästa, den är avstängd, de håller på att installera tre nya men de är inte aktiverade ännu. Några hundra meter till, den laddaren är avstängd med en lapp om att den inte kommer att öppnas igen. Ett par hundra meter till och vi kommer till OK/Q8 som har en fungerande laddare (av två). Den fungerar och vi kan ladda för 8,48kr/kWh + tidstillägg. Efter att ha toppat upp 13% får jag OK av frugan att köra hem trots att det innebär att vi "bara" har fem mil när vi kommer hem.
Det mest irriterande är att man inte ens vet vart laddarna är utan att kolla i en app. Varenda bensinstation längs vägen syns på långt håll och är skyltad från vägen, i princip inga laddstationer har skyltning från europavägarna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Rimligtvis inte, för du har väl läst vad du svarade på och hur den delen av tråden utvecklats?P Putte 9497 skrev:
Elbilarna brinner mer sällan och Nerre var ju orolig att hus skulle brinna ner eftersom elbilarna typisk börjar brinna när de laddas, inte när de körs.
Ja, det låter ju tokigt, nästan som -att angöra en brygga, vägar man fråga var du hade tagit dig för att hamna i såna här situationer?pacman42 skrev:
Det största problemet med elbilar är fortfarande laddningen på längre resor. Vi tog en dagstur idag och då frugan har svårt att låta estimerad kvarvarande körsträcka att gå under tio mil (samma på bensinbilar) så behövde vi ladda. Jag hittade vid ett stopp en 11 kW långsamladdare och tyckte det skulle räcka. När vi kommer tillbaka till bilen har vi fått noll kWh. Ok, vi kör vidare till ett ställe med flera snabbladdare rätt nära varandra....
Den första är trasig och hävdar isolationsfel. Så vi kör några hundra meter till nästa, den är avstängd, de håller på att installera tre nya men de är inte aktiverade ännu. Några hundra meter till, den laddaren är avstängd med en lapp om att den inte kommer att öppnas igen. Ett par hundra meter till och vi kommer till OK/Q8 som har en fungerande laddare (av två). Den fungerar och vi kan ladda för 8,48kr/kWh + tidstillägg. Efter att ha toppat upp 13% får jag OK av frugan att köra hem trots att det innebär att vi "bara" har fem mil när vi kommer hem.
Det mest irriterande är att man inte ens vet vart laddarna är utan att kolla i en app. Varenda bensinstation längs vägen syns på långt håll och är skyltad från vägen, i princip inga laddstationer har skyltning från europavägarna.
Detta var norrut på E6 i Göteborg, MER Stigs Center, Max, Coop Bäckebol och slutligen OK/Q8 vid McDonalds (nära IKEA).D djac skrev:
Edit: långsamladdaren som inte fungerade var vid Alingsås Energi inne i Alingsås centrum. Jag har använt den flera gånger förut och den visade att den laddade, jag misstänker att det var separata säkringar för laddspänningen (från manövern) och att dessa hade löst ut.
Redigerat: