13 923 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
För svagt kaffe från kaffemaskinen
Hej, äger en Electrolux ECS5000 helautomatisk kaffmaskin, och trots att jag har reglaget för styrka på min kaffemaskin på max blir kaffet alldeles för svagt.
Har experimenterat med olika inställningar på kvarnen och olika bönor utan någon märkbar förbättring. Har även kört rengöring/avkalkningsprogrammet.
Maskinen är 2,5 år gammal.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281873
Har experimenterat med olika inställningar på kvarnen och olika bönor utan någon märkbar förbättring. Har även kört rengöring/avkalkningsprogrammet.
Maskinen är 2,5 år gammal.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281873
Nja, skulle vilja påstå att det kommit gradvis, har dock alltid fått köra på nästan max styrka för att få det som jag vill ha det.Nimajneb skrev:
Vattnet är hett, ja, inte mätt tempen på det dock.
Puckarna ser helt nomala ut.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Vad är det för kaffe du förväntas göra. Vanligt bryggt kaffe eller espresso?
Om det är espresso du förväntar dig; är detta verkligen en espressomaskin?
Om espresso: har du kollat att kaffet mals tillräckligt fint i kombination med rätt pumptryck. Om pumptrycket har gått ner rejält och du har motjusterat med grövre malning, får du tunnare kaffe. Dåligt pumptryck kan bero på att maskinen kalkat igen.
Om det är espresso du förväntar dig; är detta verkligen en espressomaskin?
Om espresso: har du kollat att kaffet mals tillräckligt fint i kombination med rätt pumptryck. Om pumptrycket har gått ner rejält och du har motjusterat med grövre malning, får du tunnare kaffe. Dåligt pumptryck kan bero på att maskinen kalkat igen.
Problemet med sådanna maskiner är att man inte kan se malningen direkt efter kvarnen.
Utan man får kika på sumppuckarna som kommer ut,efter en bryggning, om det är rätt malningsgrad.
Vet man inte hur det skall se ut så är det nog svårt.
Inställningen som man kan göra på kvarnen är ju bara inom ett visst område bara för att man inte skall kunna skada kvarnen så att malskivorna tar i varann.
Hur fort går det att göra de olika produkterna?
om malningsgraden är för grov, då går det fortare att göra produkterna samt att man tappar smak.
om du orkar, tag gärna ett kort på en av "sumppuckarna" som kommer ut efter en bryggning.
Du skriver att avkalkningen är gjord? Hade du rätt avkalkningsmedel?
Hittade manualen på nätet ifall du inte har kvar den:
http://www.electrolux.se/Support/Manualer/?modeld=ECS5000
Utan man får kika på sumppuckarna som kommer ut,efter en bryggning, om det är rätt malningsgrad.
Vet man inte hur det skall se ut så är det nog svårt.
Inställningen som man kan göra på kvarnen är ju bara inom ett visst område bara för att man inte skall kunna skada kvarnen så att malskivorna tar i varann.
Hur fort går det att göra de olika produkterna?
om malningsgraden är för grov, då går det fortare att göra produkterna samt att man tappar smak.
om du orkar, tag gärna ett kort på en av "sumppuckarna" som kommer ut efter en bryggning.
Du skriver att avkalkningen är gjord? Hade du rätt avkalkningsmedel?
Hittade manualen på nätet ifall du inte har kvar den:
http://www.electrolux.se/Support/Manualer/?modeld=ECS5000
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Klicka här för att svara