Hej,
jag har, troligen, för svag ström i eluttaget i väggen, så vissa apparater har lite trögt att orka (bl a en dator nyligen). Nyligen köpte vi en kaffemaskin och den orkar inte alls, går inte ens igång. Så nu måste något göras , förslag, tips ?
Tack,
Per D

Har du svag ström i uttagen så har du nog nått större fel och kan behöva hjälp av en fackman för att lokalisera felet. Normalt sett kan man inte få för svag ström i ett uttag.

Det låter ju minst sagt skumt att t.ex. en dator "går trögt".???

Antingen fungerar den väl - eller så gör den det inte..?
När en dator går trögt brukar det ju bero på annat än att strömmen inte räcker till - t.ex. dåligt defragmenterad hårddisk, kass kylning, massa bakgrundsprogram som körs etc..

Ähh, mata inte trollen.

/Kent

:-*

Så kan det vara ja...

Tack för svar, kanske borde jag förtydligat problemet lite mer, strömmen ur eluttaget är för svag, och ojämn. Det har med det bristfälliga elnätet att göra (mitt hus ligger inte i Sverige).

Jag är troligen ute efter någon 'apparat' där man leder in 'låg och ojämn' ström som sedan omformas den till exakt den styrka man vill ha. Nån 'regulator', typ.
Över- och lågspänningsskydd har jag redan gott om.....

Och datorn gick helt riktigt inte "trögt", den stängde av sig helt ibland bara, men den kändes därför lite "trög" ;)

Per D

det är förmodligen inte strömmen utan spänningen som varierar, iofs kan då strömmen (Ampere) som apparaten tar variera beroende på att nätets spänning (Volt) varierar.

Snailman
Om du nöjer dig med datorn, är det nog något i den här stilen du ska ha:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321711&view=detailed

Typ av enhet UPS
Inspänning AC 220/230 V Marginal för inspänning ± 25%
Utspänning AC 220/230 V ± 10% ( 50/60 Hz )
Egenskaper Advance Battery Management (ABM), Automatisk spänningsreglering AVR)

Den har även ett inbyggt batteri som träder in om spänningen helt skulle försvinna en stund.

(Jag är inte helt 100% på ovanstående, men det är så jag fattat saken)

C
Att datorn skulle bry sig låter iofs lite skumt. Många nätdelar till datorer är av universaltyp och är väldigt okänsliga för variationer i matningsspänningen. Min nätdel kan t.ex. matas med 100-240V.

Jag hadde samma problem i en sommarstuga att det var 110V istället för 220 som det var på den tiden. Felet var att nollskenorna i centralen inte var ihoppkopplad med huvudnollan. Det får till följd att strömmen går igenom en annan fas som är kopplat till nollan.

OK, tack för tipset om stabilisator som verkar vara alldeles rätt sak, kanske lite väl avancerad för bara vanliga hushållsapparater, men verkar lovande.

UPS har vi till till datorerna numera,
fick en idé att ev kunna använda en av våra UPS även till någon annan apparat (tänker främst på kaffemaskinen men den är i o f s också på hela 1450 W...).
Kanske inte så bra idé alls, eller ??

Ska be en lokal elektriker kolla det där med att "nollskenorna i centralen inte var ihoppkopplad med huvudnollan" (ska först klura ut en hygglig översättning till engelska...).

Vad för land rör det sig om?

Nån med rätt kunskaper kan kanske dela upp kaffemaskinen på "värme-el" och "styr-el" och så kan du köra styr-elen på UPS'en och värme-elen på det sämre nätet.

En grej som kan vara värd att kolla upp är hur hög spänning du har som bäst. Om spänningen aldrig överstiger t.ex. 190 volt så kan du skaffa en transformator som höjer 190 volt till t.ex. 230 volt. Sånt var vanligt "på stenåldern" ute på landet i sverige.

Det kan vara en väldigt bra idé att dela upp i 'styr' resp 'värme' el.
Verkar som det är "styr-el" som är problematisk,
får inte igång displayer o annat som man ska 'styra' apparaten med.
Har däremot inga problem med 'värme-el' i övrigt, har vattenkokare o andra apparater som fungerar utmärkt.
Den lokala el-expertisen ska få fundera vidare med de goda råden jag fått som stöd.

Landet är Sri Lanka (stickkontakter med 3 runda stift, gissningsvis samma system som i bl a England fast där har de mer fyrkantiga stift). (Kaffe)maskinen är från Sverige med svensk stickkontakt så det finns en adapter emellan, men sådana har fungerat bra på många andra 'svenska' apparater.

H
Hade ett liknande fel då jag var i Kroatien. Mobilladdaren ville inte sluta att ladda samt att jag kunde inte använda telefonen utan laddaren. När jag kom hem så funkade det som det skulle. Misstänker att det var låg spänning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.