Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Hej
Jag har nyligen flytspacklat mitt badrumsgolv och byggt fallet runt brunnen. Tyvärr blev det lite brant närmast brunnen i dusch området. 30 mm /m där det är som brantast. duschområdet är cirka 80x80.
Har ni några bra tipps för att lösa detta.
Jag har en ide som går ut på att sätta våtrumsskiktet som det är nu. för att sedan jämna ut fallet med fallbyggnads cement ovanpå våtrumsskiktet. sedan sätta klinker ovanpå detta lager. Är det mot reglerna ?
Tack på förhand
Jag har nyligen flytspacklat mitt badrumsgolv och byggt fallet runt brunnen. Tyvärr blev det lite brant närmast brunnen i dusch området. 30 mm /m där det är som brantast. duschområdet är cirka 80x80.
Har ni några bra tipps för att lösa detta.
Jag har en ide som går ut på att sätta våtrumsskiktet som det är nu. för att sedan jämna ut fallet med fallbyggnads cement ovanpå våtrumsskiktet. sedan sätta klinker ovanpå detta lager. Är det mot reglerna ?
Tack på förhand
Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Hej
De minsta förhöjningsringarna som finns från purus är 13mm. Skulle jag montera den har jag ingen fall kvar.
I Duschzonen är radien runt golvbrunnen cirka 40cm, Fallet jag angav är per meter. Det har alltså inte fallit 3cm på 40cm.
Jag bifogar två bilder
De minsta förhöjningsringarna som finns från purus är 13mm. Skulle jag montera den har jag ingen fall kvar.
I Duschzonen är radien runt golvbrunnen cirka 40cm, Fallet jag angav är per meter. Det har alltså inte fallit 3cm på 40cm.
Jag bifogar två bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BBR säger max 1:50 pga halkrisk, men som du har nu är inte fel. 1:50 gäller färdig yta.
Tänk på tillverkarens maxtjocklek på fixet bara. Det går ju att spackla upp fallet lite med fix dagen innan läggning för att kompensera.
Tänk på tillverkarens maxtjocklek på fixet bara. Det går ju att spackla upp fallet lite med fix dagen innan läggning för att kompensera.
Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Jag kör med LIPs våtrumssystem. Pratade med en tekniker från dem idag som sa att det var okej att lägga våtrumsskiktet och sedan bygga lite extra högt med fixet uppe på.
Han varnade dock för att det kunde vara svårt att få nedviket av tätskiktet bra när fallet var så stort. Han menade på att det kunde bli som en luftbubbla i viket.
men jag förstår inte varför det skulle blir svårare... vinkeln på viket blir ju mindre om fallet är brantare.
jaja, verkar ju som att vi funnit en bra lösning på problemet
Han varnade dock för att det kunde vara svårt att få nedviket av tätskiktet bra när fallet var så stort. Han menade på att det kunde bli som en luftbubbla i viket.
men jag förstår inte varför det skulle blir svårare... vinkeln på viket blir ju mindre om fallet är brantare.
jaja, verkar ju som att vi funnit en bra lösning på problemet
Klicka här för att svara
