Tja, jag har två separata grupper till uttagen samt en till belysningen. Samt minst en signalkabel. Tänkte mig 60x30 eller runtomkring.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Är det en trefasgrupp från början? Har du trefas i garaget? Då kan man ju börja fundera på en flerledarkabel. Men det kräver en del tänkande på en massa andra aspekter/villkor som måste vara uppfyllda, så det får man grena upp ordentligt innan man rusar åstad.

Källarbelysningen är gammal (sitter ett uttag vid brytaren, svart bakelit), sen så är det draget en grupp för uttag utomhus för motorvärmare och balkongen. Sen så har man dragit ytterligare en grupp för motorvärmaruttag. Så det sitter fyra uttag bredvid varandra utomhus, två per grupp.

Jag tänkte mig att belysninge får vara kvar separat, motorvärmaregruppen tas bort ute och används inomhus endast till avloppspumpen och pelletsförrådet och den grupp som går till balkong och kvarvarande uttag utomhus även får användas för några bänkuttag inomhus. Skall bli en arbetsbänk där för träarbeten. Räknar inte med att man kör brödrosten på balkongen, motorvärmaren och borrhammaren samtidigt. ;)

Ja OK. Då är det bara att fortsätta hålla det separerat. Får bli kanal därefter.

blir det inte opraktiskt att ha allt i taket när man har 4,4 meters invändig takhöjd?

Det är väl bara att sätta några klättergrepp på ena väggen så kan man kombinera snickeriet med ett träningspass. Det ska ju vara bra med vardagsmotion. :p

Om TS har ett garage som liknar mitt så lär han inte ha några problem. Jag har garage i källaren med 2,1 m takhöjd så där skulle det aldrig vara svårt att nå uttagen.

Janus82 skrev:
Det är väl bara att sätta några klättergrepp på ena väggen så kan man kombinera snickeriet med ett träningspass. Det ska ju vara bra med vardagsmotion. :p

Om TS har ett garage som liknar mitt så lär han inte ha några problem. Jag har garage i källaren med 2,1 m takhöjd så där skulle det aldrig vara svårt att nå uttagen.
kanon! vet du vart man köper klättergrepp till ett bra pris?

Självklart. Kolla på Addnature bland annat.
Jag funderar lite på om man ska ta bort källartrappan och ersätta den med grepp. Dels så får man träning och dessutom så får jag mer användbar golvyta i källaren. ;)

fasen va dyr de var... tror jag reglar ner innertaket 2,5 meter istället!

camaro1969 skrev:
fasen va dyr de var... tror jag reglar ner innertaket 2,5 meter istället!
Du får göra egna grepp av trä helt enkelt. Det är ett bra och billigt alternativ till "köpta" grepp och är skonsammare mot skinn och leder. Bara att ta fram bandsågen och slipmaskinen! ;)

Mikael_L
För att åter anknyta till själva tråden, och då jag tidigare skrivit och bubblat här så kan jag passa på och berätta hur det ser ut nu.
(Mina tidigare inlägg citerade nedan).
Efter att haft tankar på alla möjliga slags trappkopplingar, rörelsesensorer osv så har jag i princip bantat min ambitionsnivå. Mest för att jättebreda kabelstråk på väggarna kändes lite sådär.
Men på vägen där mellan gick funderingarna faktiskt på trådstege i garaget.

Så ett tag var jag nog mest inne på en trefasgrupp som delas upp i en dosa uppe vid taket och en fas åt ett håll, två åt andra hållet typ.

Men nu håller jag faktiskt på och färdigställer, och strukturen är åtminstone bestämd.

Jag kör i princip två olika trefasgrupper, som delas upp lite klurigt över centralen, så jag får lite uttag blandat här och var på olika säkringar och faser, en grupp utomhus.
Huvudbelysning i taket på ena trefasgruppen, "snabbelysning" med bara två enkelrörsarmaturer på andra gruppen = inte kolsvart om en säkring löser, trappkoppling på denna lilla belysning.
Och allt fixat så det blir enkel kabel i tak/vägg-vinkel i nästan hela garaget. :)

Jag kan kasta upp en bild ...

----------------
Mikael_L skrev:
Jag läser och tar åt mig av alla idéer som spottas fram här.
Mitt garage är fortfarande oelektrifierat, och visst låter idén med kanal vid tak/vägg-vinkeln med dosor dikt an där det behövs frestande.
Jag har fortfarande inte satt någon taklist där, kanske var bra det. ;)
----------------

Mikael_L skrev:
jac skrev:
Inne i en sådan byggnad har jag inga problem med det estetiska och jag tänkte att det kanske kunde vara en fördel med att dra elen utanpåliggande. Snyggt dragna kablar tycker jag kan se snyggt ut också. Det handlar alltså om ett "garage" som skall användas som snickeriverkstad och förråd.

Förutom belysning så handlar det om diverse uttag, även 3-fas. Uttagens placering kommer ju att bero på var jag vill ha mina maskiner mm. Det skulle vara lättare att kunna spara endel av besluten tills det är dags för inflyttning och även att kunna göra ändringar "i sista stund".

Fördelar:
Dragningen kan bestämmas sent.
Flexibelt - lätt att ändra

Nackdelar:
Samlar damm mm
Kablar dosor, brytare och annat sticker ut och kan vara ivägen för annan inredning.
Man kan i alla fall säga som så, ska du ha mer än det som är mest basic i elväg så blir en utanpåliggande installation snabbt tråkig. Ser inte snygg ut längre pga för mycket kabel och är inte heller längre alltid så lätt att ändra på efterhand.

Annars tycker jag att du ringat in för och nackdelar rätt bra.
Själv ska jag låta dra utanpåliggande i garaget så småningom. Ville få väggar och sånt klart någon gång och uppskattar att det blir lätt att snabbt och smidigt koppla in ett extra uttag på rätt ställe vid behov. (Men det går trots allt rätt smidigt att dra ett extra uttag ifrån en infälld installation också, så inte vet jag vad jag tänker, ibland ;))

För att inst inte ska bli alltför rörig så kommer jag endast ha ett trefas under centralen, och sen tre grupper som matar lite olika uttag och belysning inne och ute.
Då kommer det bli enkelt och se snyggt ut efter det är klart.

bild bild bild...

:)

Bild bild bild mikael l;)

Mikael_L
garage_el-01.jpg
Bilden går att förstora.

Kortfattat:
Den vänstra dosan dosan innehåller en uppdelad trefasgrupp, en fas till utomhusel, den andra fasen till uttag till vänster om centralen, den tredje till garagets lilla "passage-belysning" samt två uttag bredvid trappbrytarna för denna belysning.

Den högra dosan innehåller en trefasgrupp som försörjer dels garagets huvudbelysning samt i framtiden ett antal uttag åt höger i bild och sen runt om hela garaget utspridda på nästan 20 meter vägglängd som dessutom blir utspridda på de tre faserna.

Lång beskrivning:
Dosorna är U-56 e1438245

Under den vänstra dosan sitter gruppcentralen.
Till denna dosa går en trefasgrupp upp, som splittas upp i dosan.
En gruppledning går ner en dm och sen ut genom väggen och försörjer el utomhus på garaget, ett dubbeluttag och två belysningspunkter via skymningsrelä.

Åt vänster har jag i tak/vägg-vinkeln förlagt en 5-ledare. Tänkte först en 3-ledare, men velade lite och valde 5-ledare till sist för ökade framtida möjligheter.
Men här har jag alltså dragit den andra uppsplittade enfasgruppen (och använder bara en fasledare, lägger de två överblivna åt sidan i dosorna), ca 3 meter åt vänster där en dosa splittar upp till två uttag nere på väggen. Det kan bli fler senare, men just nu är det absolut inget behov av fler.

Så den tredje fasen i den vänstra dosan, den går dels ut på taket i en femledare, sen genom två st 1x36W smala lysrörsarmaturer, och sen är det nära garageporten, så då går det vidare till en strömbrytare vid porten (trappkopplad) och ett uttag där.
Och 5-ledaren som går åt höger ifrån dosan har andra hälften av trappkopplingen och ett uttag och strömbrytare även där. Som sitter bredvid den lilla passagedörren.

Den högra dosan hyser en komplett trefasgrupp som delas upp i enfaslaster allteftersom.
Den första enfaslasten är inkopplad redan i denna första dosa, det är 4 st 2x36W lysrör (kommer troligen bli 1 el 2 till i framtiden) och en kabel ner till strömbrytaren. Jag körde med 5-ledare även här och passade på och sätta ett uttag även här, så bredvid dörren har jag två strömbrytare och två uttag som går på olika säkringar (och grupper), och kan alltså ha två strömkrävande maskiner inkopplade här samtidigt.

Sen går det vidare med en 5-ledare i vägg/tak-vinkeln åt höger. Denna kommer gå runt hela garaget fram till porten och jag kommer "tappa ur" en enfasgrupp på lämpliga ställen, allteftersom. Och byta fas hela tiden, så två närliggande uttag alltid ligger på olika säkringar.

Förstora bilden, och kolla på kabeln som går vid taket åt vänster. Den har jag fogat in med akrylfog och sen målat in. Alla kablar kommer bli så till sist, även de som löper mitt på vägg. Men det kommer bli allteftersom projektet framskrider.

Den ganska korta biten mellan dosorna är det enda stället det blir 2 kablar uppe vid taket. Sen blir det en kabel där. i så gott som hela garaget. Ersätter taklist typ. :)

Redigerat:
Mikael_L
Den högra dosan i förra bilden är ovanför lilla dörren, och kablarna går ner till detta arrangemang:
garage_el-02.jpg

Nedre brytaren med tillhörande uttag är trappkoppling till de två enkellysrören (passageljus) och avslutas med trappkoppling i en likadan kombination borta vid garageporten.
Detta ligger alltså på en annan säkringsgrupp än den andra kombinationen, så här kan jag ta ut upp till 4600W effekt om jag använder de olika uttagen.

Den övre brytaren styr huvudbelysningen (just nu 4x2x36W), ingen trappkoppling eller annat tjafs. Inte ens kontaktor, den lysrörslasten, särskilt med snälla HF-don, bör inte vara några större problem för brytaren.
Och så ett uttag här då, på en annan säkring, som sagt.

Uttagen och framförallt brytarna blev något snabbt uppfiskat ifrån bra-och-ha-lådan, kommer väl antagligen bytas vilket decennium som helst.

Även här är kablarna 5g1,5 (EXLQ och EKLK (blandat ! :eek:) om jag inte missminner mig). För att få nödvändig funktionalitet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.