Jag tackar för alla synpunkter. Det verkar ivarjefall inte vara några uppenbara fördelar med utanpåliggande montage. Som också sagts ovan så kan det ju hjälpa till att få väggarna färdiga någongång. Att dra elen i taket är ju inte alls dumt, den varianten skall jag tänka på. Ibland vill man ju dessutom ha ett uttag "mitt i rummet" och sitter de i taket så skulle man kunna slippa några förlängningskablar. Takhöjden är långt ifrån bestämd ännu, jag hoppas på högt men det beror ju på hur det kommer att se ut på utsidan också. En ide är att det skall bli (delvis?) öppet upp i nock vilket skulle kunna ställa till det lite.

En fast monterad kabelvinda (även slangvinda för tryckluft) i garaget är guld värd.

Ett annat bra tips är att ha garaget på en egen jordfelsbrytare (eller ännu bättre, en egen central). Så slipper man bryta strömmen till frugans dator då man mecklar me nå konstiga elprylar i garaget :)

Mikael_L
Rrrrr skrev:
... då man mecklar me nå konstiga elprylar i garaget :)
Va!? Gör du sånt ? :P

Redigerat:
WATTisPOWER skrev:
När jag elade mitt eget "garage" på 48 kvm, som för övrigt aldrig nyttjats som garage utan mer som snickeri och hobbyverkstad, så hamnade all installation infällt i taket.
Samtliga uttag, brytare, belysning, rubbet monterades i taket, den enda fria ytan i ett dylikt utrymme.
Det har ju sina poänger, men om man står där med sin varmluftspistol, är det tänkt att man tar fram pallen och klättrar upp och pluggar in? Eller fäller man ner ett lönnfack med spiralslang?

Har väggar av putsad betonghålsten, fälla in blir lite... opraktiskt. Taket däremot sitter det gips under betongbjälklaget (oklart hur tjock isolering). Så där går det fint att dra infällt.

-MH- skrev:
Har väggar av putsad betonghålsten, fälla in blir lite... opraktiskt. Taket däremot sitter det gips under betongbjälklaget (oklart hur tjock isolering). Så där går det fint att dra infällt.
Utanpåliggande. Såååå farligt är det inte med en kabel på väggen. Om man lyckas göra sönder den så får man väl byta den delen då. Har man bara dosor med jämna mellanrum så är det ingen större katastrof. Och så mycket i vägen är de inte. Man får väl planera sin hylluppsättning. Jag har t ex utanpåliggande i mitt eget garage och även fast jag drar/dragit om så är det IMHO inte värt besväret att börja blanda in taket i det hela.

Visst, om jag byggde ett nytt garage eller renoverade från grunden så skulle saken kunna komma i ett annat läge.

Farligt jobbigt att klamra i lösputs, tycker jag!

Kabelkanal i hörnet tak/vägg, med lämpliga dosor var 2-3:e meter och så går man ner utanpåliggande? Borde spara en hel del klamrande, och så kan man relativt enkelt dra om? Passar ju även om man vill blanda el och signal.

EKK alltså för elen.

Fast den verkar kosta 50:-/m om man vill ha lite area. Spar nog en himla massa jobb förstås.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
-MH- skrev:
Farligt jobbigt att klamra i lösputs, tycker jag!
Hur mycket puts ligger det på då? Är det flera centimeter så blir det ju värre iofs.

-MH- skrev:
Kabelkanal i hörnet tak/vägg, med lämpliga dosor var 2-3:e meter och så går man ner utanpåliggande? Borde spara en hel del klamrande, och så kan man relativt enkelt dra om? Passar ju även om man vill blanda el och signal.

EKK alltså för elen.

Fast den verkar kosta 50:-/m om man vill ha lite area. Spar nog en himla massa jobb förstås.
50:-/m? Menar du kanalen? Går att köpa på hornbach för billigare penning. Eftersom du drar kabel i den så behöver den inte vara "låsbar" osv. Och så hiskeligt stor behöver den inte vara heller.

Jag hade nog haft EKLK för den exponerade kabeln. Det extra mekaniska/elektriska skyddet (och att den är lättare/snyggare att lägga) tycker jag väger över.

Ja, den synbara delen så är säkert EKLK bättre. En intressant tanke är om man köper en större kanal, kan skarva EKK:n inne i kanalen på ett säkert sätt, så att man kan göra ett T-kors och dra ner EKLK med ett fint litet hål i kanalväggen bara? Alternativet är ju dosa.

Antar att U-båt inte är OK, eftersom det är enkelisolerat? Och att minsta kulodosan är för stor...

Å andra sidan kanske man vill ha lite mer än IP21, även om det är i taket. En U56 kostar ju bara 35:- faktiskt.

Okej, förslaget är lämplig billig kabelkanal längs tak/vägghörnet och så dosor dikt an nedanför (så man kan dra förbi kabelkanalenobruten. Kommer det se mycket konstigt ut, måntro?

-MH- skrev:
Okej, förslaget är lämplig billig kabelkanal längs tak/vägghörnet och så dosor dikt an nedanför (så man kan dra förbi kabelkanalenobruten. Kommer det se mycket konstigt ut, måntro?
Precis. Det är lagligt! :) Och du kan fortfarande dra signalkabel i samma kanalisation bara du undviker dosorna (eller ha dosor med separationsvägg).

Du kan ju kolla i affären hur det kommer att se ut, jag tror att det går att få helt OK. Särskilt som det är i ett garage.

Mikael_L
Jag läser och tar åt mig av alla idéer som spottas fram här.
Mitt garage är fortfarande oelektrifierat, och visst låter idén med kanal vid tak/vägg-vinkeln med dosor dikt an där det behövs frestande.
Jag har fortfarande inte satt någon taklist där, kanske var bra det. ;)

I natt vaknade jag kallsvettig och tänkte "men belysningen då!". man kna ju inte gärna sätta ev. kopplingsdosa dikt an i taket mot listen - svår att öppna då - men jag trro jag löste det vid 2-tiden genom att sätta även den dosan under listen, så får man korsa alltihopa och gå ut genom hål i "locket" och sedan klamra i taket. Antagligen går man vidare i taket sen. Kräver att det finns plats i kanalen.

Tror det är bra att ta den största kanallisten. Men om man vill ha diskret, så skall man ändå inte ha en sådan här grej tror jag.

Något annat förslag?

-MH- skrev:
Tror det är bra att ta den största kanallisten. Men om man vill ha diskret, så skall man ändå inte ha en sådan här grej tror jag.
Den "största"? 72x161mm eller vadå? Då kan du skippa dosor... :) Du behöver näppeligen större än att två kablar går i. De är inte så stora.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.