6 655 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
För o nackdelar 24V golvvärme
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Ska du lägga den i fixet?
Ganska mycket av det som de framställer som fördelar tycker jag är tveksamma...
Som att man kan lägga den över tätskiktet, det lär ju göra marginell skillnad för energiförbrukningen, men man blir ju tvungen att klampa runt på slingan medan man lägger klinkers...
Ganska mycket av det som de framställer som fördelar tycker jag är tveksamma...
Som att man kan lägga den över tätskiktet, det lär ju göra marginell skillnad för energiförbrukningen, men man blir ju tvungen att klampa runt på slingan medan man lägger klinkers...
Verkar som den inte är gjord för att ligga ingjuten i flytspacklet, utan dom rek att den ska ligga under klinker, dessutom ovanpå tätskiktet, och det måste den säkert för att kunna ge effekt. Går fetbort för mig i ett badrum där det kommer ligga fukt mot kabeln.
Nä, lägg en riktig värmekabel, som gjuts in i flyspacklet, som dessutom är på rätt sida om tätskiktet.
Dom extra kronorna du sparar in på elektriker nu, kommer du få äta upp när kabeln pajjar.
Nä, lägg en riktig värmekabel, som gjuts in i flyspacklet, som dessutom är på rätt sida om tätskiktet.
Dom extra kronorna du sparar in på elektriker nu, kommer du få äta upp när kabeln pajjar.
Jag tycker det är en negativ attityd mot min 24-voltstanke 
Skämt åsido. Tack för all input! Det uppskattas.
Fördelarna, som jag ser det...
1) Jag kan göra det själv. Vilket dels spar några kronor, men framförallt så slipper jag att jaga elektrikern som troligen inte kan komma då det passar mina tider. Om jag ens hittar någon som vill lämna pris på jobbet.
2) Det är lågbyggande. Jag slipper bila / fräsa betong för att hålla ned golvhöjden.
Båda ovanstående punkter gör att jag kan komma vidare med projektet snabbare.
3) Den enda som är positiv till systemet i tråden är "Thomas Holm" som har egen erfarenhet av systemet.
Nackdelar
1) "Bara" 10 års garanti.
2) Måste vara varsam vid läggningen så att jag inte förstör tråden vid plattsättningen.
3) Ev slits kabeln hårdare eftersom den inte läggs under tätskiktet.
4) En del av effekten går förlorat som värme i trafon (gissar jag)
5) Trafon är ful som stryk!
Skämt åsido. Tack för all input! Det uppskattas.
Fördelarna, som jag ser det...
1) Jag kan göra det själv. Vilket dels spar några kronor, men framförallt så slipper jag att jaga elektrikern som troligen inte kan komma då det passar mina tider. Om jag ens hittar någon som vill lämna pris på jobbet.
2) Det är lågbyggande. Jag slipper bila / fräsa betong för att hålla ned golvhöjden.
Båda ovanstående punkter gör att jag kan komma vidare med projektet snabbare.
3) Den enda som är positiv till systemet i tråden är "Thomas Holm" som har egen erfarenhet av systemet.
Nackdelar
1) "Bara" 10 års garanti.
2) Måste vara varsam vid läggningen så att jag inte förstör tråden vid plattsättningen.
3) Ev slits kabeln hårdare eftersom den inte läggs under tätskiktet.
4) En del av effekten går förlorat som värme i trafon (gissar jag)
5) Trafon är ful som stryk!
Vi ska renovera badrum/bygga nya badrum där det kommer vara vattenburen golvvärme, från ett existerande föredelarskåp med ett par lediga slingor. Ingen shunt eller cirkulationspump i skåpet utan det matas direkt från BVP'n i källaren, så tror inte det finns någon lösning för mig att köra elpatron på bara 2 av totalt 10 slingor? (Thermotech om det spelar roll)
Funderar på att komplettera med el-golvvärme för att köra på sommaren för att slippa kalla golv, och tyckte då Kelvin systemet i denna tråden verkar intressant. Slipper man fundera på om det är dåligt för slangarna att ligga i kontakt med elslingorna direkt, eftersom slangarna ligger ingjutna i flyttspackel ett par centimeter ner, och el-slingan ligger ovanpå i fixet närmast ytan. Att den sen reglerar på värmen i golvet, snarare än värmen i luften är perfekt för mitt användningsområde (antar att det fungerar genom att trådens resistans ändras beroende på temperatur och de mäter strömmen)
Är det verkligen en så dålig lösning som ni i denna tråden verkar tycka? Finns det något annat bra alternativ?
Måste man montera transformatorn nere vid golvet, eller kan man gömma den upp i ett hörn ovanför dörren tror ni?
Funderar på att komplettera med el-golvvärme för att köra på sommaren för att slippa kalla golv, och tyckte då Kelvin systemet i denna tråden verkar intressant. Slipper man fundera på om det är dåligt för slangarna att ligga i kontakt med elslingorna direkt, eftersom slangarna ligger ingjutna i flyttspackel ett par centimeter ner, och el-slingan ligger ovanpå i fixet närmast ytan. Att den sen reglerar på värmen i golvet, snarare än värmen i luften är perfekt för mitt användningsområde (antar att det fungerar genom att trådens resistans ändras beroende på temperatur och de mäter strömmen)
Är det verkligen en så dålig lösning som ni i denna tråden verkar tycka? Finns det något annat bra alternativ?
Måste man montera transformatorn nere vid golvet, eller kan man gömma den upp i ett hörn ovanför dörren tror ni?
Det är inte ett alternativ i det här fallet, samt något som hjälper till att torka upp efter bad/dusch också är uppskattatD Dilato skrev:
Ok, så du vill värma upp vattnet tll ånga som sedan ska vädras ut.A ajn82 skrev:
Här blir det bara blött i själva duschen inte på resten av golvet, och skulle det bli blött på mattorna tar jag ut dom och torkar dom, jag lägger under tiden in reservmattorna.
Total investerering i mattor kanske 600 kronor.
Men, var och en gör ju som den vill.
Tack, jag skulle även uppskatta återkoppling på den faktiska frågan, även om det såklart är jätte bra att mattor funkar för dig så är det inte lösningen vi är ute efterD Dilato skrev:Ok, så du vill värma upp vattnet tll ånga som sedan ska vädras ut.
Här blir det bara blött i själva duschen inte på resten av golvet, och skulle det bli blött på mattorna tar jag ut dom och torkar dom, jag lägger under tiden in reservmattorna.
Total investerering i mattor kanske 600 kronor.
Men, var och en gör ju som den vill.
Klicka här för att svara