Min sambo hade beställt flytspackel av golv i ett rum i källaren. Det var inte helt färdiggjutet och tunnare än andra rummen, man hade istället reglat trägolv som då kom i nivå med andra rummens golv.

I rymmet står en vedspis på en stenplatta, med rökrör in i väggen. Var som har förstod av sambons önskemål sagt att spackla upp till nivån där stenen låg an på reglarna.

När allt var klart visar det sig att det fattas några cm och vedspisen lutar.

Firman sa till sambon att kontakta sotaren och göra brandskyddskontroll och att de i så fall skulle åtgärda felet med golvet.

Vet inte vad man kan förvänta sig och om man kan kräva att golvet rättas till av hantverkaren. Nånstans har det ju brustit, endera har sambon varit otydlig med måtten och höjden i rummet eller så har hantverkaren varit otydlig med var som ingår.

Alltså den nivå ni beställt borde ni få. Tror många mer än jag inte förstår varför man anser inte kaminen skall stå rakt. Som jag tolkar de är inte fel på lutning eller yta utan höjden.

B larry78 skrev:
Alltså den nivå ni beställt borde ni få. Tror många mer än jag inte förstår varför man anser inte kaminen skall stå rakt. Som jag tolkar de är inte fel på lutning eller yta utan höjden.
[Har pratat med min sambo och verkar väldigt oklart vad som faktiskt är beställt. Det fanns en typ klack som låg nån dm ovan tidigare golvnivå, och det verkar vara den som hantverkaren utgått från. Och man har antagit att det skulle vara rätt nivå för att kaminen skulle stå som den ska.

Det har inte rykit utanför röret i samband med proveldning men tidens tand kan ju säga annat. Och om en brandskyddsinspektör kollar på det och kräver rättning, det är då man tänker, vem blir ansvarig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.