M Magnus_Anderssonn skrev:
Yes, 70 är galet högt. ;)
Förbjudet dessutom...

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Här är det uppskruvat till 70 grader framme vid kran och dusch.
Det är inte alls lämpligt p.g.a. skållningsrisken om det inte finns skydd i blandaren. Rekommendationen är minst 50 grader vid tappställena.

Optimal temperatur för legionella är någonstans 35-40 grader. Under 20 och över 50 grader kan bakterien inte tillväxa, även om det inte dödar den.

useless useless skrev:
Förbjudet dessutom...
Ja, det är mycket som är förbjudet, men så går inte att leva. :)

EDIT: Jag kikade med IR-termometer, ugnstermometer, febertermometer (samtliga tre digitala) och sedvanlig analog termometer, och vattnet var visst 67-68 grader!

H HenrikHuslöse skrev:
Det är inte alls lämpligt p.g.a. skållningsrisken om det inte finns skydd i blandaren. Rekommendationen är minst 50 grader vid tappställena.

Optimal temperatur för legionella är någonstans 35-40 grader. Under 20 och över 50 grader kan bakterien inte tillväxa, även om det inte dödar den.
Det har inte hänt på 23 år, då vi alltid haft denna temperatur oavsett boende. Så jag är inte orolig. Men bara för att jag skrev det, så lär jag väl skålla mig själv i duschen ikväll.

Nicke Nyfiken
Det där känns som risk för legionella! Hade omedelbart åtgärdat det.

Här är det uppskruvat till 70 grader framme vid kran och dusch.
Det har inte hänt på 23 år, då vi alltid haft denna temperatur oavsett boende. Så jag är inte orolig. Men bara för att jag skrev det, så lär jag väl skålla mig själv i duschen ikväll.
Och hur många känner du som åkt på legionella under dessa 23 åren?

Antar att du aldrig haft små barn.
70 gradigt vatten ur kranen är fullständigt galet.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Och hur många känner du som åkt på legionella under dessa 23 åren?

Antar att du aldrig haft små barn.
70 gradigt vatten ur kranen är fullständigt galet.
Backa bandet litegrann nu, det var tyvärr inte så häftigt som 70 grader, utan 67-68 enligt senaste mätningen.

Det lägsta jag någonsin hade kunnat tänka mig är dock 60 grader relativt kontinuerligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.