Hej, Jag har för låg temp på vattnet från kranarna och skulle behöva lite råd om hur jag kan få upp detta!
Sirius värmepump och systemtrycket ligger på ca 1 bar.
Tacksam för tips!
/Claes

• IMG_0989.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0988.jpeg
    Skapa konto
C
Ser ut som en ackumulatortank med VV-slinga, är det någon sorts improviserad VV-beredare?
Man skulle nog behöva få en bredare bild av hur anläggningen är uppbyggd för att komma med några konkreta tips utöver "ring en röris".

• Gilla
Perolofl
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ser ut som en ackumulatortank med VV-slinga, är det någon sorts improviserad VV-beredare?
Man skulle nog behöva få en bredare bild av hur anläggningen är uppbyggd för att komma med några konkreta tips utöver "ring en röris".
Inte en aning men systemet är från Megatherm med en Sirius kompressor.
Installerades för ca 29 år sedan o har fungerat mer eller mindre klockrent. Tack annars för tips!

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
J Jaguarxj8 skrev:
Hej, Jag har för låg temp på vattnet från kranarna och skulle behöva lite råd om hur jag kan få upp detta!
Tacksam för tips!
/Claes
IMG_20260705_182433.jpg
Skapa konto

Du har blandningsventil som du kan justera tempen med om den funkar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ok ja den går att vrida men är det in eller ut för att få högre temp? Inget verkar hända!
Tack!

C
J Jaguarxj8 skrev:
Ok ja den går att vrida men är det in eller ut för att få högre temp? Inget verkar hända!
Tack!
Det är inget trolleri så du kommer aldrig att få högre temp än vad du har i beredaren.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur varmt är vattnet vid kran. Ser ut som du har ca 45grader i tanken.

kl.
E Emanuel01 skrev:
Hur varmt är vattnet vid kran. Ser ut som du har ca 45grader i tanken.
Ca 38-39 grader endast!

J Jaguarxj8 skrev:
kl.

Ca 38-39 grader endast!
Eftersom inte tanken är varmare blir det inte varmare än så i kranen.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom inte tanken är varmare blir det inte varmare än så i kranen.
Förstår det också men kan man då få mer värme i tanken? 38-39 är ju för lågt!

C
J Jaguarxj8 skrev:
Förstår det också men kan man då få mer värme i tanken? 38-39 är ju för lågt!
Om jag förstått det rätt är Sirius en väldigt enkel och "liten" värmepump som ser ut att jobba med fast kondensering (= en konstant måltemperatur) mot en tank, från vilken värme och varmvatten tas. Det går troligen att skruva upp termostaten på pumpen, men dels kanske den inte orkar upp till en "regelmässig" varmvattentemperatur, dels har den troligen väldigt dålig verkningsgrad vid de temperaturerna, så det kanske inte är ekonomiskt motiverat att skruva upp den vs. att investera i en direktverkande varmvattenberedare (där värmepumpen med fördel kan förvärma vattnet).

Men det är här vi behöver veta mer om anläggningen. Hur är termostaten på pumpen inställd, t.ex.?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
J Jaguarxj8 skrev:
Tacksam för tips!
/Claes
Vi hade en tillsynes likadan anläggning i förra huset (för 18 år sedan) så jag tror jag har lite koll på principen för värmeanläggningen.

Ser ut som du har 47-48° i tanken vilket borde var tillräckligt för att få varmvatten.

Börja med att kolla blandningsventilen.

Öppna en varmvattenkran så du får lite flöde genom systemet och greppa sedan runt röret som kommer ut från tanken till vänster om översta termometern. Flytta sedan handen till efter kröken högst upp. Känner du någon temperatursskillnad så står blandningsventilen öppen. Är du osäker så använd termometer.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det där känns som risk för legionella! Hade omedelbart åtgärdat det.

Här är det uppskruvat till 70 grader framme vid kran och dusch.

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Magnus_Anderssonn skrev:
Här är det uppskruvat till 70 grader framme vid kran och dusch.
Det räcker gott och väl med att beredaren höjs till 65⁰ en/två gånger i månaden.
Nu verkar det inte vara en beredare som TS har utan en slinga, allt vatten i slingan byts "kontinuerligt" ut.

70⁰ ut i tappställerna är "för högt", rekommenderad maxtemperatur är 60⁰, lägst 50-55⁰

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det räcker gott och väl med att beredaren höjs till 65⁰ en/två gånger i månaden.
Nu verkar det inte vara en beredare som TS har utan en slinga, allt vatten i slingan byts "kontinuerligt" ut.

70⁰ ut i tappställerna är "för högt", rekommenderad maxtemperatur är 60⁰, lägst 50-55⁰
Jo det är jag med på, dock ogillar jag dessa lägre vattentemperaturer starkt, fastän risken är relativt låg. Kalla det lite av en "fobi".

Givetvis behöver man spola en del utifall man blir iväg längre perioder.

Yes, 70 är galet högt. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.