Har en Senco Frampro 601 spikpistol. Den ska ta 50-90mm spik. Håller på med en tillbyggnad och garage. Kommer bli en hel del panelspikande i sommar. Men panelen är 22mm och spikläkten 28mm. Har läst mig till att man ska ha 48mm panelspik då för att inte punktera vindduken med all spik. Min fråga, kan jag köra 48mm spik i min spikpistol eller behöver jag köpa en till spikpistol för kortare spik?

K
Hur har du fäst spikläkten, har inte den punkterat vindduken?

K kniv skrev:
Hur har du fäst spikläkten, har inte den punkterat vindduken?
Den sitter väl i kläm mot stommen…

Jag körde 50mm spik till samma sak, inte sett massa spik genom vindduken.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Kör du med spiken i kryss så går den inte igenom ändå.

Matthiazw Matthiazw skrev:
Har en Senco Frampro 601 spikpistol. Den ska ta 50-90mm spik. Håller på med en tillbyggnad och garage. Kommer bli en hel del panelspikande i sommar. Men panelen är 22mm och spikläkten 28mm. Har läst mig till att man ska ha 48mm panelspik då för att inte punktera vindduken med all spik. Min fråga, kan jag köra 48mm spik i min spikpistol eller behöver jag köpa en till spikpistol för kortare spik?
Finns spiken i 48mm?
Borde vara 50mm som är kortaste, och även om du kör 3" spik kommer det inte vara några problem då du på ena sidan har vindduk och gles och åt andra hållet isolering och diffusionsspärr.
Ingen risk det blåser in genom spikhålen bakom panel och läkt.

Tack för input. Det är byggbeskrivningar jag läst där står att man ska ha 48mm spik i det här fallet. Har hittat och det finns 48mm spik för just det här ändamålet. Men måste beställas. Inte hittat i vanlig bygghandel. Men kanske blir lika bra med 50mm spik. Vindduken kommer ju sitta i kläm mellan väggregel och spikläkt. Så det kan inte handla om mycket blåst som kommer genom vindduken. Ska ha liggande panel, så alla spikläkt hamnar på en väggregel.

A
Spika lite, lite snett, så går inte en 50mm spik igenom 48mm material?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.