1 991 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fjärrvärme för att ersätta elpatroner?
Misstänker att frågan varit uppe många gånger. Fjärrvärme är ju ett alternativ till uppvärmning, vi har ju suttit fast i att köra elpatroner för uppvärmning. Nu har jag tänkt om det kan vara lönt att koppla in fjärrvärme. Anslutning idag skulle gå på ca 60000. Drift ca 1 kr per kWh med årsavgift.
Somliga säger att det är en dum investering, att man blir för låst och att priserna är på väg upp lika mycket som elen.
Vad anser ni som har valt och valt bort?
Somliga säger att det är en dum investering, att man blir för låst och att priserna är på väg upp lika mycket som elen.
Vad anser ni som har valt och valt bort?
Fjärrvärme är ju klart mycket bättre än en ren elpanna. Men om man har värmepump och kör el-tillsats så blir det oftast olönsamt att byta till fjärrvärme-tillsats. Anledningen är oftast att mängden tillsats är ganska låg och fjärrvärmens årsavgift är ganska hög.
Med fjärrvärme så behöver man typ inte göra någonting med fjärrvärmecentralen på 20+ år.
Det jag har gjort på vår fjärrvärmecentral är att byta cirkulationspumpen, den vibrerade (troligen obalans). Sen har jag bytt ut reglersystemet, men det gjorde jag för att jag ville ha fler inställningsmöjligheter för att kunna optimera framledningstemperaturen, samt fler givare (har framledningstemperatur, utetemperatur, rumstemperatur och returtemperatur).
Fjärrvärmecentralen är 18 år, huset är 50 år.
Mina föräldrar har frånluftsvärmepump, de har fått byta kompressorn en/två gånger, samt bytt hela frånluftsvärmepumpen när den gamla var ca 20 år gammal.
Det jag har gjort på vår fjärrvärmecentral är att byta cirkulationspumpen, den vibrerade (troligen obalans). Sen har jag bytt ut reglersystemet, men det gjorde jag för att jag ville ha fler inställningsmöjligheter för att kunna optimera framledningstemperaturen, samt fler givare (har framledningstemperatur, utetemperatur, rumstemperatur och returtemperatur).
Fjärrvärmecentralen är 18 år, huset är 50 år.
Mina föräldrar har frånluftsvärmepump, de har fått byta kompressorn en/två gånger, samt bytt hela frånluftsvärmepumpen när den gamla var ca 20 år gammal.
Tänker du ren luftvärmepump? Har de eltillsats?J Josth skrev:
Är ju lite både och, det är ju framförallt för att kompensera elberoendet, samtidigt som nån sa i en annan tråd, om elpriset skulle sjunka om 5-10 år, har man gjort en dyr investering i onödan?
Sen vet inte jag hur skicket på nuvarande patroner är. Och om nu fjärrvärmen går upp i pris är det frågan om det går att byta bort eler om man står och undrar varför man inte behöll elen. Bara en teoretisk fundering
Jag tror inte det finns något fjärrvärmebolag som låser fast sina kunder i oändlighet.
Det kan vara en låsning i tex tio år om man får rabatterad installation/köp av fjärrvärmecentralen.
Enligt fjärrvärmelagen har kunden rätt att säga upp avtalet vid en eventuell prishöjning/ändring av avtalsvillkoren (som är till nackdel för kunden),
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/fjarrvarmelag-2008263_sfs-2008-263
Det kan vara en låsning i tex tio år om man får rabatterad installation/köp av fjärrvärmecentralen.
Enligt fjärrvärmelagen har kunden rätt att säga upp avtalet vid en eventuell prishöjning/ändring av avtalsvillkoren (som är till nackdel för kunden),
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/fjarrvarmelag-2008263_sfs-2008-263
Va, finns det en fjärrvärme lag också?Demmpa skrev:
Jag tror inte det finns något fjärrvärmebolag som låser fast sina kunder i oändlighet.
[länk]
Ska man isf ha den gamla pannan i backup om det skulle bli stora förändringar på fjv i framtiden? Tänkte att man bör ha nått alternativ att gå tillbaka till från fjv...
Klicka här för att svara