hej!

tänkte ta hem ett paket till och måla i dagarna... färgen jag har är butinox som ska vara bauhaus motsvarighet till demidekk om ja fattat rätt....

men på nätterna har vi kring nollan... vad göra? platsen för själva målningen är garaget som har tak (slipper mycket dagg) men inga väggar att tala om...

tänkte måla på dagen och slänga över en presenning + kupevärmare första natten... vad tror ni om det?

Inga problem alls. Du behöver ingen kupevärmare, det kan t.o.m. ställa till det. Måla mitt på dagen så är det helt lugnt, det torkar på 1 timme.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Trots att det bara är max 10 grader på dagen?

Det skall inte vara några konstigheter! Målade min egen panel på kåken idag med Demidekk Ultimate och det var yt-torrt på ca 1tim :)

12 grader i luften, målade mellan 12 och 17 :)

Det är inte luftens temperatur utan virkets yttemp. som ska vara över 7-10 grader. Yttork på en timme för all del, men genomhärdningen tar betydligt längre tid såhär års.

men att det blir minusgrader på natten spelar ingen roll?

tänkte att fryser det inte sönder om det inte har torkat riktigt?

jag tror ändå på en kupevärmare under en pressening... det kanske inte blir grundmålning förren till helgen, och färg helgen därpå...

vi hade - 5 inatt...

thestrut skrev:
men att det blir minusgrader på natten spelar ingen roll?

tänkte att fryser det inte sönder om det inte har torkat riktigt?

jag tror ändå på en kupevärmare under en pressening... det kanske inte blir grundmålning förren till helgen, och färg helgen därpå...

vi hade - 5 inatt...
Jo, färgen måste ju vara yttorr, alltså att du kan ta på den utan att du får färg på fingrarna. Är den bara det så är det inga problem om det så blir -30. Det kommer torka och genomhärda på sikt ändå.

Ett tips, lägg inte ihop brädorna efter att du målat dem, de kommer fastna i varandra, bara grundfärgen är lugnt, men så fort du fått på färdigfärg så går det inte (oavsett torktid).

tackar för svar!

eftersom det bara är första strykningen så ströar jag mellan plankorna... visst blir det något märke av det kanske... men inget som stör efter andra strykningen till våren skulle jag tro

• Gilla
carro.holm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.