12 236 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
För högt spacklat golv efter renovering
Har du bra fall på golvet i badrummet så behöver man kanske inte ha 2cm hög tröskel på insidan i badrummet. Kan vara att jag ser fel men så länge golvet har bra fall och det normalt inte rinner vatten längs dörren så kan det ju räcka med att den är 5mm högre än golvet?
Den frågan får du nog ställa till byggarna. Kanske var det inte armerat förr? Kanske bygger nya golvbrunnen mer på höjden och höjer hela golvet? Kanske bygger värmegolvet högre? Kan säkert finnas många orsaker. Men har du inte specificerat det i avtalet med byggaren kan du inte kräva dem på det. Fräsa ner det kan du nog glömma. Oavsett vilken typ av golvvärme det ligger så finns det risk att slingorna eller slangarna ligger nära ytan på vissa ställen, framförallt elslingor har en förmåga att flyta upp i bågar mellan infästningarna.
Däremot kan du säkert betala dem för att göra om det. Om fallet är korrekt nu så är brunnen också för hög. Handlar i bästa fall om att bila bort klinkers, någon rad kakel på väggen, flytspackel. Sen möjligen byta golvbrunnen eller åtminstone sänka den. Har du då otur är undergolvet också för högt och måste åtgärdas. Sen flyta om golvet, lägga nytt tätskikt och (om du nu hade tur) går det att ansluta mot väggens tätskikt.
I sämsta fall är det ju att riva ner allt till och med tätskikt och göra om.
Så, om du inte har specat det i beställningen så skulle jag nog sikta på att minimera tröskeln istället.
Däremot kan du säkert betala dem för att göra om det. Om fallet är korrekt nu så är brunnen också för hög. Handlar i bästa fall om att bila bort klinkers, någon rad kakel på väggen, flytspackel. Sen möjligen byta golvbrunnen eller åtminstone sänka den. Har du då otur är undergolvet också för högt och måste åtgärdas. Sen flyta om golvet, lägga nytt tätskikt och (om du nu hade tur) går det att ansluta mot väggens tätskikt.
I sämsta fall är det ju att riva ner allt till och med tätskikt och göra om.
Så, om du inte har specat det i beställningen så skulle jag nog sikta på att minimera tröskeln istället.