Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Hej. Vi har köpt en villa med en gammal kombipanna(euronom).
När jag eldar ved blir rökgaserna väldigt varma 500+, även om jag stryper rejält på dragluckan.
Det är ett väldigt drag i skorstenen när den är varm. Jag skulle ju kunna byta panna mot en bättre. Fast vi har inte tänkt elda med ved så många år innan vi skaffar lvp eller bergvärme.
Hur gör jag för att få ner rökgastempraturen?
dragbregränsare?
När jag eldar ved blir rökgaserna väldigt varma 500+, även om jag stryper rejält på dragluckan.
Det är ett väldigt drag i skorstenen när den är varm. Jag skulle ju kunna byta panna mot en bättre. Fast vi har inte tänkt elda med ved så många år innan vi skaffar lvp eller bergvärme.
Hur gör jag för att få ner rökgastempraturen?
dragbregränsare?
Det där är tyvärr det normala beteendet på sådana gamla överförbrända pannor. Att strypa ner draget är ju lite vansligt iom att du då troligen får ofullständig förbränning, bättre då att sätta en dragbegränsare. Problemet med pannan är att det är för dålig överföring av värmen till vattnet. Att göra mindre ilägg i pannan och oftare är nog det bästa du kan göra, jämför med hur en oljelåga skulle fungera, eller pellets för den delen. Det är mycket mindre effekt än att vräka magasinet fullt med ved som brinner i stort sett allt på en gång.
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Jag tänkte sätta in ett spjäll ovanför pannan så jag kan strypa draget där. Sen kanske en motdragslucka efter det.ylven skrev:
Det där är tyvärr det normala beteendet på sådana gamla överförbrända pannor. Att strypa ner draget är ju lite vansligt iom att du då troligen får ofullständig förbränning, bättre då att sätta en dragbegränsare. Problemet med pannan är att det är för dålig överföring av värmen till vattnet. Att göra mindre ilägg i pannan och oftare är nog det bästa du kan göra, jämför med hur en oljelåga skulle fungera, eller pellets för den delen. Det är mycket mindre effekt än att vräka magasinet fullt med ved som brinner i stort sett allt på en gång.
Vad ska jag försöka få för rökgastemp? Jag mäter på röret mellan pannan och väggen.
Sen blir det nog pannbyte till sommaren ändå.
Pannbyte är nog en väldigt bra tanke. Innan dess, gör mindre ilägg i pannan och framför allt sota den! Det gör mycket på temperaturöverföringen. Jag vet inte vilken rökgastemperatur man som bäst kan få i en sådan panna men en modern panna tar upp så mycket värme att rökgastempen bara blir 150-250 grader.
Googlade lite:
" Många pannor är konstruera-de för oljeeldning. Eldar man med ved i en sådan panna kan rökgastemperaturen nå 600°C."
Så du har en normalfungerande dålig panna.
https://www.brandskyddsforeningen.se/sakra-hemmet/forebygg-brand/vedeldning/
" Många pannor är konstruera-de för oljeeldning. Eldar man med ved i en sådan panna kan rökgastemperaturen nå 600°C."
Så du har en normalfungerande dålig panna.
https://www.brandskyddsforeningen.se/sakra-hemmet/forebygg-brand/vedeldning/
Den typen av panna är omöjligt att elda ved i på ett vettigt sätt, jag provade en vinter sen åkte den ut. En nödbrasa när oljan är slut eller strömavbrott funkar men inte mer. Ska du elda ved, byt panna.
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Ja jag får byta panna till sommaren. Ska försöka klara mig med denna till dess. Det finns en plåt som använts vid pelletseldning som begränsar draget lite. Ska prova om det blir lägre rökgastemp med den.
Tog bort sotluckan och kollade ner. Där ser man att det är en kanal rakt upp och ut bara. Inte så konstigt att det går åt mycket ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog bort sotluckan och kollade ner. Där ser man att det är en kanal rakt upp och ut bara. Inte så konstigt att det går åt mycket ved.
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Till viss del går det , men en gammal panna som är för olja och eldas med ved blir nästa alltid en överförbrännare , och kan bara ta emot en viss värme , det finns inte några bafflar eller turbulensrör i dom , oljelågan slog direkt mot bakplåten ochdå bekövs inga andra rökgasstoppare , en panna ska alltid gå med ca 75C för att inte kondensera invärtesÅsa Lund skrev:
Ojojoj, sån energibov det är i dessa gamla pannor.
Nåt för energi- och miljömyndigheter att bita tag i, fixa bidrag och få folk att byta till nya, effektiva.
Istället för stackars gamla vedspisar som jagas nu
Nåt för energi- och miljömyndigheter att bita tag i, fixa bidrag och få folk att byta till nya, effektiva.
Istället för stackars gamla vedspisar som jagas nu
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det någon som har erfarenhet av höga skjutglaspartier för uterum?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Garageelement för höga punktlaster
Grund & Markarbeten -
Söker Höganäs klinker för komplettering av gamla plattor ca 1,5- 2 kvm
Köpes, Hyres & Bytes -
Rekordhöga boendekostnader för el, värme och avfall
Artikelkommentarer -
Höga elnätspriser kopplas till stora vinster hos elnätsföretag
Artikelkommentarer