1 223 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
För dålig lutning tak.
Hej!
Har ett fristående garage där man på besiktningen konstaterat att lutningen på plåttaket är bristfällig. Taket är lagt för 12 år sedan. Lade ingen vidare tanke på detta då det fanns massa annat att ta itu med.
När jag målade om garaget i höstas så såg jag att det låg kvar lite vatten på sina ställen på taket, trots att det inte regnat på mer än ett dygn. Bör jag vara så orolig som jag är, att packningarna snart ska ge upp kring skruvarna, om vatten står kvar runt dessa? Åtgärdsförslag utan att behöva bygga om?
Tack på förhand.
Har ett fristående garage där man på besiktningen konstaterat att lutningen på plåttaket är bristfällig. Taket är lagt för 12 år sedan. Lade ingen vidare tanke på detta då det fanns massa annat att ta itu med.
När jag målade om garaget i höstas så såg jag att det låg kvar lite vatten på sina ställen på taket, trots att det inte regnat på mer än ett dygn. Bör jag vara så orolig som jag är, att packningarna snart ska ge upp kring skruvarna, om vatten står kvar runt dessa? Åtgärdsförslag utan att behöva bygga om?
Tack på förhand.
Takpanneprofil utformad som takpannor, utan skarvar. Är egentligen garage+förråd, där förrådsdelen är isolerad. På förrådsdelen är det sett uppifrån tak-isolering-plast-gips.
Säkert amatörmässig fråga, men hur märker jag om det läcker på förrådsdelen, där det är plast ovanför gipset?
Säkert amatörmässig fråga, men hur märker jag om det läcker på förrådsdelen, där det är plast ovanför gipset?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 431 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 431 inlägg
Omöjligt att svara vars det skulle märkas först, brukar leta sig genom plasten och ner i taken men kan såklart också hamna i vägg.2 267np skrev:
Men mer troligt är att det OM det läker så är det så lite att det torkar upp innan det kommer så långt. Takfoten är nog mest utsatt vid låg taklutning, och såklart genomföringar men jag gissar du är utan sådanna.
Klicka här för att svara