2 738 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
För dålig fart på returen
Jag har haft en rörmokare här som har kopplat på en radiator på det befintliga systemet. Han påpekar att han tycker att returröret ser för trångt in invändigt, jag tolkar det som att det är igensatt. Ytterdiameter verkar stämma ganska väl med tilloppsröret.
Efter att ha fyllt på vatten och luftat några gånger konstateras att radiatorn inte blir varm på rätt sätt. Skillnaden på temp. mellan till och frånrören är mycket stor. På andra slingor är den betydligt mindre. Finns det något sätt att rensa rör i ett vattenradiatorsystem, eller måste de bytas? Jag drar mig för det senare, då de gamla rören sitter inne i tegelvägg, och det inte blir snyggt med utvändiga.
Huset är från -26, jag vet inte hur gammalt radiatorsystemet i sig är.
Henrik
Efter att ha fyllt på vatten och luftat några gånger konstateras att radiatorn inte blir varm på rätt sätt. Skillnaden på temp. mellan till och frånrören är mycket stor. På andra slingor är den betydligt mindre. Finns det något sätt att rensa rör i ett vattenradiatorsystem, eller måste de bytas? Jag drar mig för det senare, då de gamla rören sitter inne i tegelvägg, och det inte blir snyggt med utvändiga.
Huset är från -26, jag vet inte hur gammalt radiatorsystemet i sig är.
Henrik
Är det bara det nya elementet som krånglar ???
Sitter det en ny ventil på det elementet ???
Och har systemet fungerat innan ,så kan ju inte röret vara så dåligt som han vill påstå..
Förmodligen har det lossnat något från röret vid monteringen och då sitter det i inventilen.
Eti..
Sitter det en ny ventil på det elementet ???
Och har systemet fungerat innan ,så kan ju inte röret vara så dåligt som han vill påstå..
Förmodligen har det lossnat något från röret vid monteringen och då sitter det i inventilen.
Eti..
Från källaren går till första våningen upp ett par ganska grova rör, kan vara runt 20-22mm i yd. Dessa går ut till två t-kopplingar. På ena benet sitter en "ny"gammal radiator, kopplad med smalare rör, och på det andra sitter den nya radiatorn. Den är också kopplad med smalare rör. Båda dessa radiatorerna är kallare på returen. På andra våningen kommer rören vidare. Här sitter en gammal radiator, och den känns betydligt varmare på returen än de båda på första våningen. Mig veterligen går rören inte vidare härifrån.
Det jag mena är om rören till resten av systemet är betydligt grövre, anpassade för självcirkulation. Det som kan hända är att vattnet tar lättaset vägen, alltså grova rör.
Testa att öka farten på cirkulationspumpen. Testa även att stänga alla andra element med termostaten, öppa dem sedan ett och ett, då märker du förhoppningsvis när vattnet tar en annan väg...
Testa att öka farten på cirkulationspumpen. Testa även att stänga alla andra element med termostaten, öppa dem sedan ett och ett, då märker du förhoppningsvis när vattnet tar en annan väg...
Pumpen är uppskruvad till max, utan skillnad. Jag kan inte strypa de gamla radiatorerna, termostaterna är kass på allihop
. Turligt nog är huset så kallt att vi behöver fullt pådrag på dem.
Klicka här för att svara