22 106 läst ·
99 svar
22k läst
99 svar
Fönstret sprack, satte skruv i fönsterbåge - 10.000kr för att byta?
Att det innehåller Argon går att utläsa i koden på glaset (står Ar), men om andra saker går att lista ut är jag osäker på. Men kan vara intressant att känna till det där med gasenfremax skrev:
... fyller absolut ingen funktion då vi inte vet vad glaskasetten innehåller för glas/gas/beläggning vad som krävs vid bytet nya lister/plåtar/clips mm.
Har sålt glas som varit 1m2 stort och kostade ca 30,000:- och även ett i samma storlek som kostat 350:-. (Sedan var det ena specialvälvt från Finland och det andra ett 3mm floatglas )
Ta in fler offerter , gäller för allt.
Med vänlig hälsning, fremax
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Jag hade tagit bytet via hyresvärden.
Du skriver att huset är nybyggt, vanligtvis brukar man ha en besiktning efter 2år och en vid 5år.
För att inte äventyra hyresvärdens garantier så avråder jag från att göra bytet själv.
Ganska snart kommer du få kondens i glaset och detta kommer upptäckas ganska lätt vid besiktningen även om du har gardiner i vägen.
Du skriver att huset är nybyggt, vanligtvis brukar man ha en besiktning efter 2år och en vid 5år.
För att inte äventyra hyresvärdens garantier så avråder jag från att göra bytet själv.
Ganska snart kommer du få kondens i glaset och detta kommer upptäckas ganska lätt vid besiktningen även om du har gardiner i vägen.
Men jag tycker att det framkommit ganska tydligt flera gånger att hyresvärden INTE vill befatta sig med detta.Härryda2015 skrev:
Jag hade tagit bytet via hyresvärden.
fremax skrev:
Alla som ger priser på glaset och jämför med vad du kan köpa på nätet alt vad deras glas har kostat fyller absolut ingen funktion då vi inte vet vad glaskasetten innehåller för glas/gas/beläggning vad som krävs vid bytet nya lister/plåtar/clips mm.
Har sålt glas som varit 1m2 stort och kostade ca 30,000:- och även ett i samma storlek som kostat 350:-.
Fast on man kör som Ahlsell och bruttoprislistor så är det inte så relevant vad du sålt de för.fremax skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Hej!lärjungen skrev:
Glasuppbyggnaden är följande: 4mm Planitherm XN/20mmChromatech UltraLjusgrå/4mm Float/15mmChromatech Ultra Ljusgrå/4mm Planitherm XN. 2xargon.
U-värde för hela kasetten 0,6. Ryds Glas köper in denna för ca 700kr/kvm plus moms.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Värden kan naturligtvis ordna detta åthyresgästen, men vill du komma billigare undan, ring till glasmästaren med den minsta annonsen i 'telefonkatalogen' alt beställ från Interglas. De brukade dock bara leverera till Skåne. Jobbade 11 år med besiktning av lghtr och jag hade inte släppt igenom denna, den inflyttande efter dig vill knappast 'ta över' en sådan skada.
Så jag kan köpa denna och be någon sätta in istället? Vore ju guld! Och hyresvärden borde då inte kunna neka att jag sätter in den?W widdde skrev:
Hyresvärden vill som sagt inte hjälpa mig. Ryds glas hade en rabatt med både Folksam och Poseidon sade dem. Så jag kommer få åtgärda felet själv om jag inte skall återigen pusha husvärden lite.
Redigerat:
Verkar ju jätteunderligt att värden inte vill hjälpa till, det måste ju ligga i värdens intresse att det blir riktigt gjort.Akerhage skrev:
Så jag kan köpa denna och be någon sätta in istället? Vore ju guld! Och hyresvärden borde då inte kunna neka att jag sätter in den?
Hyresvärden vill som sagt inte hjälpa mig. Ryds glas hade en rabatt med både Folksam och Poseidon sade dem. Så jag kommer få åtgärda felet själv om jag inte skall återigen pusha husvärden lite.
Är det så att dom tror att du vill ha det gjort utan kostnad för dig, eller har du sagt att du såklart betalar kostnaden?
Ja jag sade direkt att jag betalar det, men att jag gärna tar deras hjälp till att fixa problemet, eller om han kunde hjälpa mig att fixa ner priset med hjälp av något avtal etc. Han svarade då bara tillbaks att jag måste lösa detta själv nu eller innan jag flyttar och jag måste betala det (fast jag redan sagt jag skall betala).
När jag efter detta då frågar om jag kan ta detta via Poseidon blev det stopp. Han slutade helt enkelt att svara, Fast han har läst mailet för han åtgärdade att byta namn på postfacken som stod i samma mail. Då har jag även i mailet innan det bett Poseidon fixa det.
När jag efter detta då frågar om jag kan ta detta via Poseidon blev det stopp. Han slutade helt enkelt att svara, Fast han har läst mailet för han åtgärdade att byta namn på postfacken som stod i samma mail. Då har jag även i mailet innan det bett Poseidon fixa det.
Jag skulle kolla med någon som säljer glas på nätet. Finns flera att välja på, typ Glasgiganten, Glasnet.Akerhage skrev:
Så jag kan köpa denna och be någon sätta in istället? Vore ju guld! Och hyresvärden borde då inte kunna neka att jag sätter in den?
Bara en liten kommentar som blir något OT:Akerhage skrev:
Låt inte en sådan här liten olycka avskräcka dig från bygg/hantverk fullständigt. Jag säger inte att du bör göra just fönsterbytet själv, och självklart är det bra att inse sina begränsningar ibland, men jag tycker det är väldigt synd när man snabbt konstaterar att man "har tummen mitt i handen" bara för att man inte alltid gör rätt på första försöket. Alla är nybörjare någon gång, och jag tror många hade kunnat vara mycket skickliga om de bara vågade fortsätta försöka. Jag tror också förmågan att kunna "reda sig själv" i de flesta situationer är väldigt värdefullt och ger mycket för självkänslan.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer