22 106 läst ·
99 svar
22k läst
99 svar
Fönstret sprack, satte skruv i fönsterbåge - 10.000kr för att byta?
Jag vågar sätta en rejäl slant på att den som besiktigar lägenhet i framtiden inte släpper igenom ett trasigt innerglas, det är typ det första man får lära sig på kurserna i avflyttningsbesiktning att innerglas går på hyresgästen.Alfredo skrev:
Det är bra att inse sina begränsningar!Akerhage skrev:
Men du behöver ju som sagts tidigare inte ha bråttom med att få det gjort
Kanske ett ämne att ta upp med gästerna på inflyttningsfesten! Kanske finns många fixare i bekantskapskretsen!
En glasksssett kostar mycket. Vi fick en spricka i ett mycket stort fönster, många kvm stort. Det kostade 36 eller 38 tusen (kommer inte ihåg vilket) att byta och få installerat. Försäkringsbolaget tog hela kostnaden. Så 10' för ditt fönster verkar rimligt.
Tror dessutom att hyresvärden kommer att reagera på att du skruvat i bågen. Så skruva ut de andra, fyll med någon fog och måla över i samma färg som bågen.
Tror dessutom att hyresvärden kommer att reagera på att du skruvat i bågen. Så skruva ut de andra, fyll med någon fog och måla över i samma färg som bågen.
Men plötsligt råkar man köra något i fönstret så det kraschar, och då är det lämpligare om det är ett redan trasigt fönster.Scouten skrev:
Har du missat att det framkommit i tråden, att det går att köpa en likvärdig kassett förHemmakatten skrev:
En glasksssett kostar mycket. Vi fick en spricka i ett mycket stort fönster, många kvm stort. Det kostade 36 eller 38 tusen (kommer inte ihåg vilket) att byta och få installerat. Försäkringsbolaget tog hela kostnaden. Så 10' för ditt fönster verkar rimligt.
1200:-?
Arbetskostnad tillkommer givetvis,
Alla som ger priser på glaset och jämför med vad du kan köpa på nätet alt vad deras glas har kostat fyller absolut ingen funktion då vi inte vet vad glaskasetten innehåller för glas/gas/beläggning vad som krävs vid bytet nya lister/plåtar/clips mm.
Har sålt glas som varit 1m2 stort och kostade ca 30,000:- och även ett i samma storlek som kostat 350:-. (Sedan var det ena specialvälvt från Finland och det andra ett 3mm floatglas )
Ta in fler offerter , gäller för allt.
Med vänlig hälsning, fremax
Har sålt glas som varit 1m2 stort och kostade ca 30,000:- och även ett i samma storlek som kostat 350:-. (Sedan var det ena specialvälvt från Finland och det andra ett 3mm floatglas )
Ta in fler offerter , gäller för allt.
Peter2400 skrev:
Jasså , vem i tråden har läst ut koden i distansen och tolkat den? Har jobbat med glas i 12år och kan inte på rak arm tyda koderna utan spec från leverantören.. varje leverantör har dessutom bla olika distanser,både till utseende och färg.. finns till exemplen minst 4st olika vita färger på distanser, vet TS vilken hen har? ja att säga att man kan hitta ”likvärdigt” utan att veta mer är okunnigt och fel. Men vill man bara peta i något utan att veta vad man pysslar med så är det bara att köra
Edit: stavning
Redigerat:
TS kan absolut noll om glas. Får jag ett likvärdigt glas så tänker jag att det bör vara väldigt gott nog. Lite som att köpa märkesskor kanske. Du betalar för ett specifikt märke/tillverkare i onödan.
Jag tror säkert Poseidon hade godkänt ett likvärdigt glas.
Kommer dock antagligen ta in offerter o se lite vad kostnaden kan pressas ner till. Men då kassetten kostar ca 5000-6000kr endast så lär jag inte hamna under 8000kr iaf.
Tack alla för hjälpen. Återkommer väl säkert om ett tag då jag skall lägga trall fredag eftermiddag. Får se vad som krånglar då
Jag tror säkert Poseidon hade godkänt ett likvärdigt glas.
Kommer dock antagligen ta in offerter o se lite vad kostnaden kan pressas ner till. Men då kassetten kostar ca 5000-6000kr endast så lär jag inte hamna under 8000kr iaf.
Tack alla för hjälpen. Återkommer väl säkert om ett tag då jag skall lägga trall fredag eftermiddag. Får se vad som krånglar då
Du uppmanar alltså till försäkringsbedrägeri. Något som vi andra skötsamma ska vara med och betala. Fy.S Stefan1972 skrev:
Ge TS tips om var han vänder sig för att få det fixat och stå för kostnaderna själv.
TS sök på glasmästare så hittar du säkert flera som fixar detta. Otur kan alla ha.
Jag kanske har missat det men har du frågat värden vad det kostar om de åtgärdar skadan? Det normala i en hyresrätt är att värden står för underhåll/reparationer och inte att hyresgästen tar in egna entreprenörer, typ Ryds.
Sen att man som hyresgäst kan få betala om man varit vårdslös är en annan sak.
Det har du helt rätt i, men utförs arbetet fackmannamässigt och med rätt material, så brukar det inte vara några problem. Jag har suttit med allmännyttans tabeller för debitering av olika saker och jag skulle inte uppskatta att betala de summorna. Därför målade jag själv om väggar och bytte skadade omfattningar när jag flyttade från min hyreslägenhet.Alfredo skrev:
Jag kanske har missat det men har du frågat värden vad det kostar om de åtgärdar skadan? Det normala i en hyresrätt är att värden står för underhåll/reparationer och inte att hyresgästen tar in egna entreprenörer, typ Ryds.
Så kan det säkert vara men det är nog ändå den första "offert" jag skulle ta in.Scouten skrev:
Du råkar inte ha tillgång till "allmännyttans tabeller" och kan se vad ett fönster av TS typ skulle kosta enligt denna?
Nä, jag har bytt jobb och jobbar bara med lokaler numera, men vill man köpa den, så finns den här: https://www.sverigesallmannytta.se/trycksaker/nyckeltal-for-lagenhetsreparationer-2019/Alfredo skrev:
Kan du inte kolla med Poseidon vilka de har avtal med? Bör spara något på det.Akerhage skrev:
Partillebo kör med Sävedalens glas och som hyresgäst får man iaf tidigare rabatt
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nä det har jag inte var får du det ifrån? ..........optimum skrev: