Hej

Har ett litet problem, har på senare tid upptäckt en lite konstig lukt i sovrummet så vi tog hit anticimex som mätte att fukthalten var förhöjd i spånskivan som var under fönstret.

Sagt och gjort rev bort spånskivan och det var fuktigt därbak i ena hörnet av fönstret..

Har haft öppet väggen nu när det regnat och så och visst man känner att det fuktar lite men det rinner inte..

Det fuktar i hörnet på fönstret skarven mellan vänster och undre del..

Kittet på fönstret var i stort sett borta i underkant men det är ju ett öppningsbart fönster, har iaf fyllt igen det igen så.. Men någon som varit med om liknande? tänkte var man ska kolla :)

Är bara fuktigt nere i hörnet inte på sidorna av fönstret eller liknande.

Kanske dags att byta fönster? Eller är det värt att försöka fixa? Dom är ju från -76 2glas+1.. Dock fräscha glas.. Nån som testat Byggmax? Riktigt bra priser på PVC så kanske kan vara värt att prova något fönster? :)

Redigerat av moderator:
Hej
Jag är oerhört tveksam till allt som heter plast.
Säljarna lovar guld och gröna skogar men pratar man med folk som håller på med träfönster får man höra annat som tex att plast fönster inte går att justera.Har man dragit fast dom så har man och då är det kört.
Om fönsterkittet har släppt har jag svårt att se hur vattnet ska ta sig in under fönstret
Läcker det mellan underkant fönsterkarm och fasad?
Finns det inget fönsterbleck?
Fredrik

Ta lite bilder på problemet så blir det lättare.

Fredrik Å skrev:
Hej
Jag är oerhört tveksam till allt som heter plast.
Säljarna lovar guld och gröna skogar men pratar man med folk som håller på med träfönster får man höra annat som tex att plast fönster inte går att justera.Har man dragit fast dom så har man och då är det kört.
Om fönsterkittet har släppt har jag svårt att se hur vattnet ska ta sig in under fönstret
Läcker det mellan underkant fönsterkarm och fasad?
Finns det inget fönsterbleck?
Fredrik

Jo jag var lite tveksam själv men en kollega har bytt hela huset till PVC och sa att han var helnöjd iallafall..

Jo jag med dock just på detta fönster så var det borta lite tätning i den här luftningskanalen, antar att det kan komma in vatten där också.. så jag TROR att det är här det läkt in.. Fogen har släppt ner vatten -> vattnet har hamnat i "luftningskanalen" och ner där tätningen var väck..

Dock kände jag på fönstrena på övervåningen på samma fasad och där var det också lite fuktigt men inte lika mycket.. där var dock tätningen hel :P

Fönsterbleck finns.. ser likadant ut på alla 15 fönster dock är ju alla dessa fönster åt samma håll så den kanske är extra utsatt..

Nu lyser regnet med sin frånvaro när man för en gångs skull vill ha regn:)

Ska försöka ta nån bild senare, är på jobbet :)

Har själv ett par fönster från -76 som vid ett par tillfällen senaste året läckt litegrann. I mitt fall beror det sannolikt på avsaknad av vettigt monterat droppbleck. Det ska åtgärdas i sommar... Kolla även så det är tätt överallt och foga om du hittar misstänkligheter.

Är inte fönstren dåliga i övrigt finns ingen anledning att byta. PVC är inte dåligt, en långtidsstudie från SP har tex. visat att de håller högre kvalitet än träfönster. Funderar själv på att byta till PVC så småningom men är i valet och kvalet, ville inte ha ett plastigt utseende på fönstren. Har varit och tittat på ett antal PVC-fönster och de ger inte ett plastigt intryck men jag velar ändå... Nåja, det är några år kvar innan det är dax. :)

En person på insidan och en som simulerar regn med vattenslangen är nog det effektivaste sättet att hitta läckaget.
Ta foton på fönstret från både ut och insidan.
Fredrik

Hej!

När det gäller pvc fönster och folks skeptisk tankar, kan jag trösta med att en gång i tiden blev man idiot förklarad om man sa att jorden är rund....
Jag skulle oxå leta fel på pvc om jag just betalat 3ggr så mycket för trä eller nått annat.

Om pvc är bättre eller sämre låter jag vara osagt men jag skulle inte lägga allt för stor vikt på vad träfönster försäljarna säger, liksom part i målet :-)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
På samma vis som man inte ska lägga så stor vikt vid vad PVC försäljarna säger om sina plastfönster.
Nu åter till tråden....

Testade du med byggmax pvc fönster eller någon annan som har gjort det?

martin88 skrev:
Testade du med byggmax pvc fönster eller någon annan som har gjort det?
Nej det blev aldrig, försökte täta fönstrena istället då fönstrena i övrigt är i gott skick..

Men får jag dom inte täta blir det att byta den sidan av huset iaf till att börja med.. blir lite väl dyrt att byta alla på en gång ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.