Hej
Jag behöver tips och råd.
Våra fönster är från 1966 och sitter i markplan och är därför låsbara. Nu skulle jag vilja öppna dem och får inte upp ena fönstret. Det är fyra fönster bredvid varandra. Jag har med WD-40 och låsolja lyckats få upp ett lås. Borde det inte vara samma nyckel till alla fyra fönstrena (hittar bara denna enda nyckel)?
2 av fyra fönster går att öppna trots att jag inte lyckas låsa upp cylindern så det är framförallt ett som krisar. Vill kunna putsa invändigt och snart även måla dem.
Går det med skruvmejsel att bryta sönder låsen och på så vis öppna?

• Fönster med inbyggt lås vid fönsterblecket, dubbdrev av metall syns i hörnet av den vitmålade karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som fönsterlås 1010 fast har ett svagt minne av att de hette fönsterlås 110 förr.
Alla lås kan ha lika låsning (samma nyckel) men det kan även vara separat låsning (olika nycklar).
Du bör kunna få upp låsningen ganska lätt på det fönsterlåset eller så skruvar du bort hela låset.

• Gilla
firefred och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det ser ut som fönsterlås 1010 fast har ett svagt minne av att de hette fönsterlås 110 förr.
Alla lås kan ha lika låsning (samma nyckel) men det kan även vara separat låsning (olika nycklar).
Du bör kunna få upp låsningen ganska lätt på det fönsterlåset eller så skruvar du bort hela låset.
Men hur skruvar jag bort låset? Ser ut att vara bultat eller spikat?

Purre
Lite svårt att se men har man inget värde i låset ser det ändå ut som man kan såga mellan låset och fönstret utan att ha sönder allt för mycket.

Purre Purre skrev:
Lite svårt att se men har man inget värde i låset ser det ändå ut som man kan såga mellan låset och fönstret utan att ha sönder allt för mycket.
Sant
Men hur ska man annars få bort det?
Hur sattes det dit?

Purre
Spikat för att vara svårt att få upp även om en kofot bör lösa det. Finns nog risk att man skadar trät också.

Men körnare och sen borra bort toppen på spiken och såga av mellan låset och fönstret så är det inte mycket kvar efteråt.

Bästa svaret

Skruvarna sitter under täcklocken jag märkt ut.
Metallbeslag med två skruvar under rödmärkta täcklock.
Skapa konto

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
1 123abc skrev:
[bild]
Okej
Och hur får man bort täcklocket.

F firefred skrev:
Okej
Och hur får man bort täcklocket.
Beror på om vad det är för material.
Om det är plast petar man bort dom med en lagom flat skruvmejsel och om det är metall så borrar man ett hål i mitten och petar bort täcklocket/pluggen med en skruvmejsel..

• Gilla
firefred
  • Laddar…
1 123abc skrev:
[bild]
Tack
En pytteliten spårmejsel för att pilla bort täcklocken och en stor spårmejsel för att skruva bort skruvarna.

• Två mejslar, en liten och en stor, ligger på en fönsterkarm bredvid borttagna skruvar och täcklock.
    Skapa konto
  • Gilla
Lembritt80 och 2 till
  • Laddar…
F firefred skrev:
Tack
En pytteliten spårmejsel för att pilla bort täcklocken och en stor spårmejsel för att skruva bort skruvarna.
Bra att du återkopplade med en bra bild så andra kan se konstruktionen och bra att du fick upp fönstret..

• Gilla
firefred
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.