Hej
Jag behöver tips och råd.
Våra fönster är från 1966 och sitter i markplan och är därför låsbara. Nu skulle jag vilja öppna dem och får inte upp ena fönstret. Det är fyra fönster bredvid varandra. Jag har med WD-40 och låsolja lyckats få upp ett lås. Borde det inte vara samma nyckel till alla fyra fönstrena (hittar bara denna enda nyckel)?
2 av fyra fönster går att öppna trots att jag inte lyckas låsa upp cylindern så det är framförallt ett som krisar. Vill kunna putsa invändigt och snart även måla dem.
Går det med skruvmejsel att bryta sönder låsen och på så vis öppna?
Jag behöver tips och råd.
Våra fönster är från 1966 och sitter i markplan och är därför låsbara. Nu skulle jag vilja öppna dem och får inte upp ena fönstret. Det är fyra fönster bredvid varandra. Jag har med WD-40 och låsolja lyckats få upp ett lås. Borde det inte vara samma nyckel till alla fyra fönstrena (hittar bara denna enda nyckel)?
2 av fyra fönster går att öppna trots att jag inte lyckas låsa upp cylindern så det är framförallt ett som krisar. Vill kunna putsa invändigt och snart även måla dem.
Går det med skruvmejsel att bryta sönder låsen och på så vis öppna?
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Det ser ut som fönsterlås 1010 fast har ett svagt minne av att de hette fönsterlås 110 förr.
Alla lås kan ha lika låsning (samma nyckel) men det kan även vara separat låsning (olika nycklar).
Du bör kunna få upp låsningen ganska lätt på det fönsterlåset eller så skruvar du bort hela låset.
Alla lås kan ha lika låsning (samma nyckel) men det kan även vara separat låsning (olika nycklar).
Du bör kunna få upp låsningen ganska lätt på det fönsterlåset eller så skruvar du bort hela låset.
Men hur skruvar jag bort låset? Ser ut att vara bultat eller spikat?1 123abc skrev:
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden