Då vi var på semester införskaffade jag så kallad semestervattnare (https://www.clasohlson.com/se/Bevattningssnöre-85-cm,-5-pack/p/31-6361). Det kändes som en bra idé men tji fick jag, då den läckt. Det är oklart hur det gick till, hade det uppe i ett par dagar innan avresa utan läckage. Den som kollat till huset har kanske pillat där och så började läckaget.

Nu har fönsterkarmen svällt, cirka 20 cm på hela fönstret som är 110 cm. Se bild. Jag förstår att det bästa är att byta ut hela brädan, alternativt slipa ned den, och måla om hela karmen, men det är för mycket för att det ska vara värt det just nu i alla fall. Jag söker erfarenheter av enklare alternativ som kan förbättra utan alltför stor insats.

Vad jag tänkt på:
- slipa ned bara den påverkade ytan och måla precis där
- dutta med ett färgstift precis på skadan för att kamouflera den
- sätta någon list (om det finns någon lämplig?) över underkant fönster

Tack på förhand för era erfarenheter!

• IMG_2785.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt ut hela brädan, är den bästa lösningen.

• Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Byt ut hela brädan, är den bästa lösningen.
Att det är det bästa alternativet är jag med på, var ute efter något enklare/billigare som är "good enough". Om jag skulle byta, vilka gör denna typ av jobb? Är det glasmästare eller snickare? Inget jag kommer ge mig på själv, förmodligen.

Mest som kul grej kanske man kan försöka trycka in trälim i springorna och trycka ihop skiten med en tving?

Snickare fixar det lätt.

Det är inte själva fönsterkarmen som har svällt utan det är fönstersmygen/fönsterbrädan, det är snickare som byter den.
Screenshot_20260811_155700_Chrome.jpg
Skapa konto

• Gilla
Skåne Menino och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte själva fönsterkarmen som har svällt utan det är fönstersmygen/fönsterbrädan, det är snickare som byter den.
[bild]
Tack, löser alla snickare även korrekt fönsterbräda? Helt oinsatt i detta och vet inte hur standardiserat sånt här är.

Tacksam om någon har en uppfattning om kostnad.

Magnus E K
Så där ser dörrfodren ut hos tandläkaren. MDF är skräp så snart det finns minsta risk att det blir blött.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har pimpat en fönsterbräda som var lite vissen. Jag köpte mosaik på nät och böjde över kanten, så att exakt en rad kom på kanten så att säga. Blev finemang. Du skulle även kunna sätta en list som precis täcker högsta stället och sedan lägga på något bra spackel eller fibercement. Enkelt och smidigare än att slipa.

J Jocke Best skrev:
Jag har pimpat en fönsterbräda som var lite vissen. Jag köpte mosaik på nät och böjde över kanten, så att exakt en rad kom på kanten så att säga. Blev finemang. Du skulle även kunna sätta en list som precis täcker högsta stället och sedan lägga på något bra spackel eller fibercement. Enkelt och smidigare än att slipa.
Snyggt, har du några bilder?

I fritidshuset har vi limträskivor.

J
S Skåne Menino skrev:
Snyggt, har du några bilder?
Inte världens snyggaste bild men så här
Screenshot_20260811-221218.png
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.