Jag tycker att fönsterfoderna i vårt 1800-talstorp ser konstiga ut, som tavelramar. Innan jag pratar med snickarna behöver jag veta vad som är fel och hur det ska se ut. Eller är det rätt så här?
Tacksam för svar
Åsa
 
  • Fönster med ovanligt breda trälister som påminner om tavelramar i ett 1800-talstorp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nedre delen brukar vara en fyrkantig bit, lite tjockare än fodren, kanske 30x30 med någon profil och något längre än ytterkant på fodren.
Fodren är alltså kapade 90 grader i underkant och står på den
På våra gamla fönster är det en del av karmen men det går ju att spika en lös bit där istället.
 
  • Gilla
asalouise
  • Laddar…
Håller med föregående, det som saknas är någon form av fönsterbänk med allmogeprofil. Blir helt klart en tavelram om man har samma foder runt hela fönstret. Kanske be dem sätta upp någon form av profillist som sidofodren kan avslutas mot?
 
  • Fönsterbänk med allmogeprofil i en renovering, saknar sidofoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörndetalj av en träfönsterbänk med allmogeprofil intill snickerifoder.
  • Gilla
asalouise
  • Laddar…
Handhyvlad bröstlist och avslut på fönsterfoder i stil med tidigt 1800-tal mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med alla. Fönsterfoder står på del av karmen som ofta är profilerad som husets bröstlister eller så är karmen på insidan förlängd med bröstlisten utåt rummet. Bestäm vilken tidsepok du skall ha (viktigt för utseendet) 1900-tal, sent 1800-tal, slutet av 1700-talet/början av 1800-talet. Bifogar bild på handhyvlad bröstlist och avslut fönsterfoder från modell tidigt 1800-tal enligt förlaga från vårt eget hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
JoMaV och 2 till
  • Laddar…
Eric-Anders Eric-Anders skrev:
[bild] Håller med alla. Fönsterfoder står på del av karmen som ofta är profilerad som husets bröstlister eller så är karmen på insidan förlängd med bröstlisten utåt rummet. Bestäm vilken tidsepok du skall ha (viktigt för utseendet) 1900-tal, sent 1800-tal, slutet av 1700-talet/början av 1800-talet. Bifogar bild på handhyvlad bröstlist och avslut fönsterfoder från modell tidigt 1800-tal enligt förlaga från vårt eget hus.
Tack för alla svar! Huset är ett torp från ca 1850 som vi försöker renovera så tidsenligt som möjligt. Vad ska man tänka på från den tidsepoken när det gäller fönstren?
Mvh Åsa
 
Det bästa ni kan göra är att titta i andra liknande gamla och välbevarade hus i er närhet. (Dvs inte sönderrenoverade.) Då får ni se hur det har lösts just i er by. Det är stora skillnader från by till by. Eller ja, stora och stora, är det inte mellan närliggande byar, men mellan t ex Skåne och Mellansverige. Allt var lokalt på den tiden. Även vilken profilering listerna hade, (och fönsterspröjs, rutindelning, proportioner etc).
Så ta med en påse kanelbullar och bjud in er till grannar med hus i gammalt skick. ;)
 
  • Gilla
MoaSB och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det bästa ni kan göra är att titta i andra liknande gamla och välbevarade hus i er närhet. (Dvs inte sönderrenoverade.) Då får ni se hur det har lösts just i er by. Det är stora skillnader från by till by. Eller ja, stora och stora, är det inte mellan närliggande byar, men mellan t ex Skåne och Mellansverige. Allt var lokalt på den tiden. Även vilken profilering listerna hade, (och fönsterspröjs, rutindelning, proportioner etc).
Så ta med en påse kanelbullar och bjud in er till grannar med hus i gammalt skick. ;)
En bra idé
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.