9 157 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
fönsterfoder ute ska vara släta eller inte?
helt rätt monterade så tyvärr sedan 10 år sedan som byggdes huset.Stefan N skrev:
En besiktman såg den 2 år sedan och sa det är fel monterad men eftersom sitter tätt skulle funkar med silikon vartannat år om man vill inte byta alla.
Vad är det för husföretag som monterat överbleck på det där sättet? Finns de kvar på marknaden skulle jag begära att de gjorde om och rätt.sam2018 skrev:
Företaget gick till konkurs 5 år sedan och de starta annat företagF fribygg skrev:
Jag sett några andra hus som överblecken monterad under fodern istället ovanför
Har de också monterad fel?
Tackar för svarenF fribygg skrev:
Men om ska lösa så måste göra en spår i panelen och lägga ny bleck över fodern eller hur?
Med tanke på att svårt och lyfta panelen och har sittande och stående panel.
Det går ju att ha det på ditt sätt, mer underhåll och större risk för röta än om du haft korrekt monterade överbläck men det har ju funkat i 10 år och kanske funkar i ytterligare 10 - 20 år? Det kan ju aldrig bli något 'dolt fel' av det om du skulle sälja utan det är ju bara illa byggt.
Det utförande du har är avsedd utan foder med endast smygarna. Detta då smygarna sticker ut och fodret ansluter mot sidan på smygen.
Det är någon som inte vet hur det ska utföras som gjort detta.
Antingen river du bort fodren eller också får du höra om smygar och foder samt montera ett nytt överbleck.
Det är någon som inte vet hur det ska utföras som gjort detta.
Antingen river du bort fodren eller också får du höra om smygar och foder samt montera ett nytt överbleck.
klart det är fel där med. Har sett det på flera hus jag med, men det ska skydda det övre fodret så man slipper lägga fogmassa ovan fodret lite då och då.sam2018 skrev:
Om du byter ut silikonet mot någon bättre lämpad fogmassa för utomhusbruk går det bättre att måla över det senare. Silikon är inte lämplig för att ha utomhus på panel.
Som du sa kan du spåra i panelen ovan fodret och sätta ett nytt bleck, annars nöjer du dig att ha det som det är, alla gör som de själva vill