Hej,
Jag har precis bytt fönster och klurar på hur man bäst borde ordna tätning mellan fasad och fönster, hur skulle ni ha gjort?
Konstruktionsmässigt har huset en plankstomme med en asfaboard på utvändigt, därefter har det tilläggsisolerats och ytterst finns 6cm beklädnadstegel. Glipan som finns är alltså mellan fönster och tilläggsisoleringen som ligger bakom fasadteglet utan luftspalt.
Min tanke är att sätta en list som en utvändigt smyg runt fönstren men jag är osäker på om jag borde eller inte borde täta bakom fogen, och i så fall med vad? Byggfog? Fogband? Fönstren på långsidorna är väderskyddade av takfoten så kommer i stort sett aldrig regn på dem, däremot på gavelfönstren.
Bild 1 - Glipan i nuvarande skick
Bild 2 - Spår av historisk fog (vit)
Bild 3 - Tänkt lösning med utvändig smyg (jaja, färgen är fel)
Bild 4 - Glipor som blir kvar trots smygen
Så vem sitter på bästa lösningen här på forumet?
Jag har precis bytt fönster och klurar på hur man bäst borde ordna tätning mellan fasad och fönster, hur skulle ni ha gjort?
Konstruktionsmässigt har huset en plankstomme med en asfaboard på utvändigt, därefter har det tilläggsisolerats och ytterst finns 6cm beklädnadstegel. Glipan som finns är alltså mellan fönster och tilläggsisoleringen som ligger bakom fasadteglet utan luftspalt.
Min tanke är att sätta en list som en utvändigt smyg runt fönstren men jag är osäker på om jag borde eller inte borde täta bakom fogen, och i så fall med vad? Byggfog? Fogband? Fönstren på långsidorna är väderskyddade av takfoten så kommer i stort sett aldrig regn på dem, däremot på gavelfönstren.
Vad är syftet med att foga egentligen? Fukt kommer ju ändå genom teglet och fogarna vid kraftigt regn. Är det för att förhindra mer fukt runt fönstren, få mer stillastående luft i isoleringen eller är det några kul husdjur man kan få annars?
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Hur gjorde du tillslut?H Hans G2 skrev:Hej,
Medlem
· Västra götaland
· 85 inlägg
Vi satte tillslut bara salningslister som vilar på karmen och ingen mer tätning mot naturens krafter. Hade lite större avstånd mellan karm och tegelvägg än trådstartaten tror jag. Men vi har ett gammalt hus så tänker att det är ok med ventilation och bättre att det inte är helt tätt så det finns en chans att torka om det kommer in fukt. Vilket det verkar vara minimal risk för ändå.LukkyM skrev:
Klicka här för att svara