Efter fönsterbyte och tilläggsisolering så måste jag ha nya fönsterbrädor. Ska man göra själv eller köpa färdiga?
Ngn som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag gör smygar och fönsterbrädor i MDF. Klär in smygen i 16mm, även fönsterbrädan, och kompletterar framkanden/underkanten på fönsterbrädan med en list 18mm mdf så att fönsterbrädan ser riktig gedigen och stadig ut. Fönsterfodret ställer jag på fönsterbrädan.

MathiasS skrev:
Jag gör smygar och fönsterbrädor i MDF. Klär in smygen i 16mm, även fönsterbrädan, och kompletterar framkanden/underkanten på fönsterbrädan med en list 18mm mdf så att fönsterbrädan ser riktig gedigen och stadig ut. Fönsterfodret ställer jag på fönsterbrädan.

Låter bra, kan du fixa en bra bild?

Fodret har jag redan fäst, så det ska bara kompletteras med brädan.

Kan bara fixa några halvbra bilder:

PICT3777.jpg

url]
PICT3779.jpg
PICT3780.jpg
PICT3781.jpg
PICT3782.jpg
PICT3783.jpg

PICT3784.jpg

Någon riktig snickare kan säkert ge bättre tips!

Mycket snyggt! *applåder* :)

Gillar speciellt den där "förtjocknigen" som ger det lite mer rustika intrycket.
Själv kanske jag hade fräst nån snygg profil längs kanten, sen kan det knappt bli snyggare.

Tackar och sparar bilerna i min inspirationsmapp :)

Ser ju skitbra ut!
Tack för hjälpen.

Tack.

I den första versionen (första fönstret) så skruvade jag den "tjocka listen" framifrån. Det blev inget bra för trots lim och skruv så vickar det lite och då blir det fula sprickor på ovansidan. I nästa version gjorde jag som på bilderna men jag färdigkapade alla delar i rätt mått innan jag limmade/skruvade ihop bitarna. Då blev inte framkanten perfekt. I den tredje versionen så gör jag alla bitar i viss överdimension, därefter sågar jag medd byggsågen (eller en skena om jag haft det) den färdiga produkten till rätt mått. Då blir framkanten "perfekt" och det är lätt att måla till snyggt resultat. Inga sprickor kan uppstå heller. Det är också rätt lätt att anpassa fönsterbrädan till krokiga väggar eller fönster/vägg som inte är helt parrallella.

Vill man fräsa nått tjusig (kanske i underkant på fönsterbrädan?) så är det ju lätt fixat med fräsen vi sökte dock efter en "enkel" design.

Det som är lite svårt med detta byggsätt är när fönsterbrädorna blir riktigt långa. MDF-skivor över 2500mm växer inte på träd i mitt närområde iaf....

Vi gick till stora byggvaruaffären och köpte fyra stycken 4-meters bänkskivor i ek. Bad killen såga dem på längden (2 kapningar per skiva ingick, osagt åt vilket håll som tur var) så det blev två skivor per bänkskiva 28 cm var i djup. Sedan var det bara att gå hem och mäta in dem. Lätt att kapa till på längden, såga ur hål på vardera sida med sticksågen och runda lite hörn. De har alltså samma form som ovanstående bilder - de går ut lite vid sidan om fönstret.

Gjorde en del liknande för flera år sedan, använde teak i framkant som stack upp 0.5mm
över skivan (spån) som jag sedan klistade laminatskiva (persorpsplatta) på, för att komma ifrån målningen av skivan. Laminatskivan finns att handla i byggshopen, och är lätt att kapa till med en rits.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.