Ja, man upphörs inte att förvånas över kunskapen i detta forum. Det är alltså inte jag själv som bygger utan snickare som bara jobbar med hus från denna husleverantör. (så jag hoppas att de vet vad de sysslar med) Annars är det ju bara att göra om och göra rätt. Stämmer inte detta med vad KA anser vara rätt så kommer det ju med i besiktningsprotokollet och måste göras om för att anses vara godkänt.

Angående putskanten så är det väl "bara" att vika in den med handkraft så den lutar innåt??! :-?

Efter som de inte gör som man skall - så vet de inte vad de sysslar med... :-[ Och det är nu de har möjlighet att göra om och göra rätt - i efterhand får du problemen och 1500 kronor...   :-/
Har du en KA som är på bygget och besiktiga under tiden? - i efterhand syns det inte att smygen inte var portätad. :-?
Kontakta din KA och entreprenören NU och påtala felet - du har köpt finjas block men även i deras anvisningar är detta tydligt!
[[url]http://www.finja.se/aktuell/pdfny/3008_lattklinker.pdf/url]
Längst ner på sidan 5... och detta är viktigt - många har svurit över problemen som de fått för att de inte gjort rätt :'(
Lycke till!

Snackade precis med KA och han menade på att de monterar fönstret "frihängade". Själva träkarmen ligger alltså inte ann mot lecamuren. Mellan karmen och smygen tätar man med någon form av isolerande skum. Detta för att undvika att en köldbrygga bildas.

När man själv inte kan något om denna typ av konstruktion så är det lite svårt att snacka emot en KA som varit i yrket i 30 år.  :-?

Angående att det inte syns efteråt så får jag väl hoppas att alla de bilder vi så nitiskt tar varje gång vi är ute kan visa sanningen om vi i efterhand får problem! :-[

• Gilla
Ulth
  • Laddar…
Om inte KA acceptertar det som leverantören skriver i sina anvisningar, så skall du byta KA!
Skum eller drevning har inte med detta att göra - portätningen skall var där i alla fall!
//KlAs ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.