25 110 läst ·
10 svar
25k läst
10 svar
Fönsterbleck och Hus AMA 08, vad gäller?
Jag har köpt ett nytt hus och blev lite fundersam på lutningen på fönsterblecken.
Som ett exempel på ett fönsterbleck som har ett djup på 120mm så har det endast ett fall på 11mm, vilket skulle innebära 1:11.
Jag hittar i Hus AMA 08 följande text i ämnet:
Fönsterbleck ska utföras med ett minsta fall av 1:4 (14°).
Vad innebär detta?¨
Innebär det att husbyggaren måste rätta sig efter AMA eller är det bara en rekommendation som de kan strunta i.
Här handlar det ju om att fallet bara är ca 1/3 av vad det MINST borde vara ?
Som ett exempel på ett fönsterbleck som har ett djup på 120mm så har det endast ett fall på 11mm, vilket skulle innebära 1:11.
Jag hittar i Hus AMA 08 följande text i ämnet:
Fönsterbleck ska utföras med ett minsta fall av 1:4 (14°).
Vad innebär detta?¨
Innebär det att husbyggaren måste rätta sig efter AMA eller är det bara en rekommendation som de kan strunta i.
Här handlar det ju om att fallet bara är ca 1/3 av vad det MINST borde vara ?
HusAMA är endast tänkt för att underlätta arbetet med att göra beskrivning av utförande, tex för kontrakt ska bli entydiga.
Det är inte varesig lag eller standard.
Det är inte varesig lag eller standard.
Nu har vi haft en besiktning där man konstaterat att på 90% av fönsterbleck och droppbleck så har man ett fall på mellan 0,5 och 4 grader (på ett par ställen förekommer bakfall).
Husbyggaren säger att det enda som krävs är att bleck inte har bakfall.
Besiktningsmannen skulle försöka kolla upp vad man kunde anta vara ett rimligt fall då han inte verkade helt säker på att det var bra som det var, har dock inte hört något än.
Vad tror ni, vilket fall kan vara rimligt att ha?
Husbyggaren säger att det enda som krävs är att bleck inte har bakfall.
Besiktningsmannen skulle försöka kolla upp vad man kunde anta vara ett rimligt fall då han inte verkade helt säker på att det var bra som det var, har dock inte hört något än.
Vad tror ni, vilket fall kan vara rimligt att ha?
Vilken lutning har du beställt?
Stämmer den lutning du fått med vad du beställt?
Om du inte beställt ngn speciell lutning så kan du nog inte räkna med att få det heller.
Det är inte ens tvunget att ha fönsterbleck.
Så till sist beror allt på vad som stod i ditt kontrakt!
Stämmer den lutning du fått med vad du beställt?
Om du inte beställt ngn speciell lutning så kan du nog inte räkna med att få det heller.
Det är inte ens tvunget att ha fönsterbleck.
Så till sist beror allt på vad som stod i ditt kontrakt!
Kontraktet är så här i efterhand otroligt generellt med väldigt övergripande beskrivningar utan detaljer, när man köper hus av en av de större byggföretagen i sverige som dessutom i objektsbeskrivningarna anger att de bygger med bra material och bra metoder så trodde man ju tyvärr på det.
Redigerat:
Jag kände mig tvungen att kolla vad jag själv satt. Jag har inte mätt något utan bara använt en lutning jag tyckt sett bra och "normal" ut.
Så här är det i alla fall ca 1:5 (ca 11-12°), dvs lite mindre än hus-ama skriver.
Men det ser som sagt bra ut.
Mindre lutning än typ 1:8 - 1:10 måste ju vara tveksamt tycker jag. Men jag vet inte riktigt vilken juridik man kan tänkas använda för att få igenom sina krav och klagomål.
Du får väl i första hand vara på din besiktningsman lite mer.
Får du ett utlåtande därifrån att det är för lite så har du i alla fall ett kort att börja spela med.
Håller du inne några pengar?
Så här är det i alla fall ca 1:5 (ca 11-12°), dvs lite mindre än hus-ama skriver.
Men det ser som sagt bra ut.
Mindre lutning än typ 1:8 - 1:10 måste ju vara tveksamt tycker jag. Men jag vet inte riktigt vilken juridik man kan tänkas använda för att få igenom sina krav och klagomål.
Du får väl i första hand vara på din besiktningsman lite mer.
Får du ett utlåtande därifrån att det är för lite så har du i alla fall ett kort att börja spela med.
Håller du inne några pengar?
Nu så har man "åtgärdat" alla fönsterbleck, vilket innebär att de nu har en lutning på mellan 12° - 25°, lite varierande på varje bleck, samt att vissa har en variation på högerkant till vänsterkant på upp till 6° på samma bleck, lite korkskruv, samt att de gjort lite konstiga ursågningar kring droppblecken som ser för taskigt ut.
Byggföretaget hade bla tagit in arbetskraft från en firma som heter Extra Arbetskraft http://www.eaab.nu/, och om den mannen verkligen var snickare kan man ju fundera över för resultatet var ju inte så kul.
Få se nu om de tänker åtgärda igen frivilligt eller om man måste göra en efterbesiktning först, suck!
Byggföretaget hade bla tagit in arbetskraft från en firma som heter Extra Arbetskraft http://www.eaab.nu/, och om den mannen verkligen var snickare kan man ju fundera över för resultatet var ju inte så kul.
Få se nu om de tänker åtgärda igen frivilligt eller om man måste göra en efterbesiktning först, suck!
Klicka här för att svara