Hej
Planerar inför renovering och försöker räta ut frågetecknen jag har som nybörjare.

Jag vill lägga nytt golv i hallen, förmodligen laminat. Det är i dagsläget ett laminat lagt ovanpå linoleumet under. Jag skulle vilja ta bort även linoleumet så att jag får samma golvnivå i hela huset.
Då får jag en lägre golvnivå, typ 8-10mm?

Hur gör man enklast med dörrfodren, det blir ju ett glapp då. De ska målas vita igen.
-Fylla ut med en liten sågad bit och foga?
-Sätta en skurkloss?
-Sätta helt nya dörrfoder

Dörrfoder med synligt glapp vid golvet, behöver åtgärdas efter golvbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Du har ju tre ganska bra förslag men det första är svårt att få bra. Det går att göra, särskilt om du kan såga snett och limma dit en bit och om du har en bit foder som har exakt samma profil.
Att sätta en skurkloss är görbart men hur passar det in med resten av huset? Det blir ju lite udda om det bara sitter på ett ställe.
Att byta hela fodret runt dörren är kanske lättast om du hittar nya som har samma profil som de närmaste dörrfodren.

Sen beror det ju lite på vad ni ska ersätta med, är du säker på att det nya golvet kommer att bli tunnare än linoleum och det nuvarande? Laminat är ju oftast inte så tjocka och linoleum är inte heller så tjockt så lägger ni annat golv kan ju det bli samma nivå som idag.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
P
N naikon skrev:
Hej
Planerar inför renovering och försöker räta ut frågetecknen jag har som nybörjare.

Jag vill lägga nytt golv i hallen, förmodligen laminat. Det är i dagsläget ett laminat lagt ovanpå linoleumet under. Jag skulle vilja ta bort även linoleumet så att jag får samma golvnivå i hela huset.
Då får jag en lägre golvnivå, typ 8-10mm?

Hur gör man enklast med dörrfodren, det blir ju ett glapp då. De ska målas vita igen.
-Fylla ut med en liten sågad bit och foga?
-Sätta en skurkloss?
-Sätta helt nya dörrfoder

[bild]
Karmen blir ju också för kort..

• Gilla
naikon
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Du har ju tre ganska bra förslag men det första är svårt att få bra. Det går att göra, särskilt om du kan såga snett och limma dit en bit och om du har en bit foder som har exakt samma profil.
Att sätta en skurkloss är görbart men hur passar det in med resten av huset? Det blir ju lite udda om det bara sitter på ett ställe.
Att byta hela fodret runt dörren är kanske lättast om du hittar nya som har samma profil som de närmaste dörrfodren.

Sen beror det ju lite på vad ni ska ersätta med, är du säker på att det nya golvet kommer att bli tunnare än linoleum och det nuvarande? Laminat är ju oftast inte så tjocka och linoleum är inte heller så tjockt så lägger ni annat golv kan ju det bli samma nivå som idag.
Tack för bra input. Ja kanske ser konstigt ut med skurkloss. Nu är det i för sig potentiellt rätt många foder, det är ca 6 öppningar med foder runt. Hade kanske inte sett helt knasigt ut ifall man var konsekvent med det.
Var också inne på nytt foder men var rädd för att det blir mycket jobb? Har inte bytt förut så vet iförsig inte hur lätt det är. Finns det inte risk att man gör sönder gipsväggen bakom ifall man ska bryta loss dom?

Tror laminatet idag är standardtjocklek, typ 7-8mm. Vet faktiskt inte hur tjockt linoliumet är. Hade varit smidigt om man hittade något lämpligt hörn att demolera haha.
Jag kanske gör en stor grej av det i förväg...

Sen är frågan om jag gör renoveringen i rätt ordning. Det vore tråkigt att tapetsera innan golvet, och sen märka att jag behöver byta alla foder.

Rejäl skrev:
Karmen blir ju också för kort..
Ja fan, det hade jag inte ens tänkt på. Haha.

BirgitS
Dagens linoleummattor är ungefär 2 mm tjocka. Ingen aning om hur det var förr.

Går det att se mer om tjocklekar på lagren om du tar bort en tröskel?

• Gilla
naikon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dagens linoleummattor är ungefär 2 mm tjocka. Ingen aning om hur det var förr.

Går det att se mer om tjocklekar på lagren om du tar bort en tröskel?
Bra ide!! Hade en tröskel som var lätt att skruva bort. Så här ser det ut
Närbild av golvkonstruktion med linoleum inringat, som ligger på två lager masonitskivor, vilket syns i nivåskillnaden mot råsponten.
Skapa konto
Närbild av ett uppbrutet golv där en linoleumskiva ligger på två masonitskivor. En hand håller upp materialet, och området är inringat i rött.
Skapa konto

Det inringade är linoleumet. Det är som du säger bara typ 2 mm, men det ligger på typ två masonitskivor istället för parketten som ligger direkt på råsponten.

Det positiva då är att dörrfodren förmodligen inte är något problem.
Det negativa är att jag inte får ner det nya golvet till samma nivå som parketten. Får väl leta efter en bra tröskel med nivåskillnad istället...

BirgitS
Det går att hyvla ner en tröskel på ena sidan så att den fungerar med lite olika golvhöjder.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
T
Om du ska dit med ny parkett så kanske du kan ta bort en eller två masoniteskivor? Då vinner du ju 3/6 mm i höjd. Sen kan det ju vara svårt att få en millimeterpassning mellan de två olika golven men du kommer väl att ha en täcklist över skarven som kommer att "äta upp" den skillnaden?

BirgitS BirgitS skrev:
Det går att hyvla ner en tröskel på ena sidan så att den fungerar med lite olika golvhöjder.
Får kanske bli så i värsta fall!

T Testarn skrev:
Om du ska dit med ny parkett så kanske du kan ta bort en eller två masoniteskivor? Då vinner du ju 3/6 mm i höjd. Sen kan det ju vara svårt att få en millimeterpassning mellan de två olika golven men du kommer väl att ha en täcklist över skarven som kommer att "äta upp" den skillnaden?
Tänkte laminat igen, tror det kan bli lite dyrt med parkett. Skulle jag haft 14mm parkett istället för typ 7mm laminat så antar jag att jag behövt ta bort båda skivorna, annars hade golvet blivit ännu högre än idag.

Men perfekt, då är ursprungsproblemet med dörrfodren inget större problem då jag bara kommer typ 2-3 millimeter lägre. Det kommer väl inte se konstigt ut? Kanske finns underlagsfoam i olika tjocklek?

BirgitS
Jag har sett 2 och 3 mm tjock foam.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.