Ovanför varje fönster i vårt vardagsrum samt i matsalen (ligger i fil) sitter ett lamputtag. Jag är inte så förtjust i att ha hängande lampor i varje fönster men skulle mycket väl kunna tänka mig 2 mindre spotlights i varje fönster som fälls in i fönsterkarmen under lamputtaget (hoppas att någon förstår hur jag menar). Är det någon som vet om det är möjligt att ta bort ett lamputtag och istället dra kablarna i väggen och sedan fälla in spotlights i fönsterkarmen och om ja, vad skall man välja för typ av belysning (antar att det bör vara LED)?

Om du ska ut till två spotar vid varje fönster så måste du koppla ihop någonstans på befintlig matning och det ska sen vara åtkomligt och det blir ju då narturligt där lamputtaget nu sitter. Om det är infällt så har du ju en dosa där och då får du ju montera bort uttaget, karva sönder väggen ner till förnstret och lägga in en slang mellan dosa och spot. Är det utanpåliggande så är det ju samma sak med slang i väggen ner till fönstret men "ändan" går in bakifrån antingen i uttaget som du sparar eller en ny dosa, utanpåliggande alternativt så gör du hål och fäller in en rot-dosa (senildosa) och sen sätter ett lock.

Glufsglufs skrev:
Om du ska ut till två spotar vid varje fönster så måste du koppla ihop någonstans på befintlig matning och det ska sen vara åtkomligt och det blir ju då narturligt där lamputtaget nu sitter. Om det är infällt så har du ju en dosa där och då får du ju montera bort uttaget, karva sönder väggen ner till förnstret och lägga in en slang mellan dosa och spot. Är det utanpåliggande så är det ju samma sak med slang i väggen ner till fönstret men "ändan" går in bakifrån antingen i uttaget som du sparar eller en ny dosa, utanpåliggande alternativt så gör du hål och fäller in en rot-dosa (senildosa) och sen sätter ett lock.
Tack för väldigt snabbt svar:). Jag vill ju inte att det syns några sladdar alls och uttaget ovanför fönstret skulle jag vilja få bort helt. Detta är självklart något som vi skulle få anlita en elektriker för men frågan är om det är möjligt att få till på det viset jag vill och om ja, vad finns det för spotlights man skulle kunna tänka sig?

Spotar fick du ju ett par förslag på men titta också lite på Hide-a-lite http://www.hidealite.se/svenska/ som har ett stort utbud. Att få till det är möjligt ja, men olika svårt beroende på vad det är för vägg och i övrigt hur det ser ut så klart samt att du får ju räkna med att laga lite i väggen sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.