Y
Utplacerar justnu dosorna för fönsterbelysningen. Jag sätter dem justnu 13cm från vägg till centrum utav dosan. Med kontakten monterad med dess dekorplast så blir det ~5,6mm mellan vägg och denna...

Sen ifall man får för sig att sätta taklist någon gång så stjäl väl det 1,5cm antar jag vilket ger ca 4cm mellanrum...

Är detta förlångt ut från väggen måntro?
-Vad säger boken om standardmåtten? ;)

(och nej jag lovar det är inte jag som drar elen, men jag sätter dosorna då jag är så petig med måtten)

Y
Glömde nämna att de var takmonterade, fast det säger väl sig själv kanske.

Sätter du dosorna så drar du elen, det är en del av eldragningen. Rör och dosor är en större del av elinstallationen än själva tråddragningen. Man brukar sätta dosan så att "locket" sluter tätt mot listen, för att göra det måste man veta vilken taklist som ska användas samt vilket lamputtag man ska montera.

Y
Jasså, är det så strängt att jag inte ens får sätta dosorna, det var ju inte bra. :(

Så de ska sitta såpass nära alltså, blir lite kluven hur det skulle seut. Fast bättre det än att det är förlångt ut också iofs.

Jag hoppas ju på att inte behöva ha taklist, beror på hurpass de lyckas montera upp gipsen, blir lite klurigt att förutspå vad för list man eventuellt väljer i framtiden.. hum.. kollar en säljare nu och de olika måtten varierar ganska mycket (12mm till 28mm)... kanske räkna på att ha ett 25mm gap, då kan man ju ha de flesta dekorlisterna.

På något ställe har jag först förberett med VP-rör eller kabel i innertaket och sedan borrat i renoveringsdosor efter listen när taket var klart.

Det är ett j-kla pillande att fiska ut röret/kabeln och få ihop det med renoveringsdosan, men det går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.