1 689 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fönsterbänkar, montering
Hello!
jag håller på att göra fönsterbänkar av 27mm stavlimmad ek.
justerar in 6 st gipsskruv rakt o lägger fönsterbänken på
Undrar nu hur jag ska fästa dom, jag själv hade tänkt att skruva dom i kanterna(skruven hamnar under sidosmygen)
Men min snickar polare säger sättlim på skruvskallarna, ingen skruv
hur bör ja göra, o varför??
jag håller på att göra fönsterbänkar av 27mm stavlimmad ek.
justerar in 6 st gipsskruv rakt o lägger fönsterbänken på
Undrar nu hur jag ska fästa dom, jag själv hade tänkt att skruva dom i kanterna(skruven hamnar under sidosmygen)
Men min snickar polare säger sättlim på skruvskallarna, ingen skruv
hur bör ja göra, o varför??
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
dold infästn=lim blir snyggt!
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Lite sent.
Jag gör lika dana fönsterbänkar. Jag sågar till klossar i rätt höjd, hyvla går ju också bra, sen limmar jag skivan på dessa. Skruvar i ytterkanterna, dom döljs av smygen.
På några fönster blev det bra med 22 mm förhöjning, och tog då glespanel jag hade över. Kunde då hellimma. Sitter som berget.
Kan tillägga att jag har ca 90 mm djupa smygar efter inv tilläggsisolering.
Mats
Jag gör lika dana fönsterbänkar. Jag sågar till klossar i rätt höjd, hyvla går ju också bra, sen limmar jag skivan på dessa. Skruvar i ytterkanterna, dom döljs av smygen.
På några fönster blev det bra med 22 mm förhöjning, och tog då glespanel jag hade över. Kunde då hellimma. Sitter som berget.
Kan tillägga att jag har ca 90 mm djupa smygar efter inv tilläggsisolering.
Mats
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden