1 524 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Fönster vs Skjutparti
Hej,
Vi bor i ett enplans atriumhus från 1974 (funkis) i förort söder om stockholm.
Fasaden och fönster på solsidan som vätter mot vår tomt är ganska hårt angripen av sol och all fasad där måste bytas.
På insidan där det är fönster kan man se att det vid hårt regn kommer in fukt vilket vi tolkar som att det även är hög tid att byta fönster. Efterssom isoleringen är av 70-talsklass så överväger vi att tillägsisolera och iom att både fasad och fönster ryker tänka till om hur vi vill ha det med husets ögon
Vi har lagt ner mycket jobb på tomten (baksida/innergård) och skulle gärna vilja dels kunna öppna upp från vardagsrummet varma sommarkvällar för att få baksida och vardagsrum att nästan bli ett, samt att vi skulle vilja ha bätte utsikt mot baksidan från vardagsrum/matrum.
Vi skulle gärna vilja ha tips om vad man skall tänka på när man funderar på att byta ut vissa fönster mot glasskjutpartier.
Dels vad gäller kostnad men även värmeförluster, inbrottsrisk, etc. Gärns även tips på leverantörer som helst även kan hjälpa till med bygglog och att växla av takstolar.
Ofta när man söker på "glasparti" så får man upp slasdörrar som känns mer lämpade för s.k. uterum. Vilka krav skall man ställa när det gäller en riktig vägg till boyta?
Hur mycket merkostnad kan man rämna med om man har tre fönster (3 * 120) som man istället för nya treglasfönster byter mot ett bra skjutparti?
Alla tips och råd mottages med stor tacksamhet..
Anna & Mats
Vi bor i ett enplans atriumhus från 1974 (funkis) i förort söder om stockholm.
Fasaden och fönster på solsidan som vätter mot vår tomt är ganska hårt angripen av sol och all fasad där måste bytas.
På insidan där det är fönster kan man se att det vid hårt regn kommer in fukt vilket vi tolkar som att det även är hög tid att byta fönster. Efterssom isoleringen är av 70-talsklass så överväger vi att tillägsisolera och iom att både fasad och fönster ryker tänka till om hur vi vill ha det med husets ögon
Vi har lagt ner mycket jobb på tomten (baksida/innergård) och skulle gärna vilja dels kunna öppna upp från vardagsrummet varma sommarkvällar för att få baksida och vardagsrum att nästan bli ett, samt att vi skulle vilja ha bätte utsikt mot baksidan från vardagsrum/matrum.
Vi skulle gärna vilja ha tips om vad man skall tänka på när man funderar på att byta ut vissa fönster mot glasskjutpartier.
Dels vad gäller kostnad men även värmeförluster, inbrottsrisk, etc. Gärns även tips på leverantörer som helst även kan hjälpa till med bygglog och att växla av takstolar.
Ofta när man söker på "glasparti" så får man upp slasdörrar som känns mer lämpade för s.k. uterum. Vilka krav skall man ställa när det gäller en riktig vägg till boyta?
Hur mycket merkostnad kan man rämna med om man har tre fönster (3 * 120) som man istället för nya treglasfönster byter mot ett bra skjutparti?
Alla tips och råd mottages med stor tacksamhet..
Anna & Mats
Hej
Vi var inne på en skjutdörr när vi råkade se en vikdörrsvägg. nu finns det många levererantörer av detta. Vi valde en PVC ram med energifönster fyllda med argon.
U värdet p ådetta är samma som nya energiklassade fönster. Vi köpte dirkt från Polen via mellanhanden polenshopping och det har funkat klockrent.
Något som vi räknade fel på var hu mycket karmen stjäl av öppningen, så vårat blev några cm för lågt.
//Sture
Vi var inne på en skjutdörr när vi råkade se en vikdörrsvägg. nu finns det många levererantörer av detta. Vi valde en PVC ram med energifönster fyllda med argon.
U värdet p ådetta är samma som nya energiklassade fönster. Vi köpte dirkt från Polen via mellanhanden polenshopping och det har funkat klockrent.
Något som vi räknade fel på var hu mycket karmen stjäl av öppningen, så vårat blev några cm för lågt.
//Sture
Klicka här för att svara