Godkväll!
Jag skall sätta foder runt ett fönster, hur gör jag för att avsluta detta på bästa sätt när bara 1/3 del av fodret står på fönsterbrädan?

• Närbild av vitt fönsterfoder där en tredjedel vilar på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Kanske såga ur hörnet lite så att fodret slutar jäms underkant fönsterbänk..
Brukar göra fönsterbänkarna bredare så att dom går en bit undanför fodret..

• Gilla
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Kanske såga ur hörnet lite så att fodret slutar jäms underkant fönsterbänk..
Brukar göra fönsterbänkarna bredare så att dom går en bit undanför fodret..
Ja det hade ju helt klart det smidigaste...
Vi glömde väl av/tänkte inte på den lilla detaljen bland alla miljoner tillval i samband med husbygget 🙃

Någon annan som har fler förslag, kan knappast vara först i världen där detta inträffar.

surris
Det finns väl ingen lösning som blir riktigt bra utan att byta fönsterbänken. Såga ur hörnet efter profilen på fodret, eller använda en väldigt smal list istället.

Profilbild av fönsterbänk och foder med röd linje som markerar en skärningslinje för att anpassa hörnet.
Skapa konto

OBS har bara ritat på måfå 🙃

• Gilla
Bengan27
  • Laddar…
surris surris skrev:
Det finns väl ingen lösning som blir riktigt bra utan att byta fönsterbänken. Såga ur hörnet efter profilen på fodret, eller använda en väldigt smal list istället.

[bild]
OBS har bara ritat på måfå 🙃
Hur stort projekt är det egentligen att byta fönsterbänk måntro?🤔

surris
B Bengan27 skrev:
Hur stort projekt är det egentligen att byta fönsterbänk måntro?🤔
Jadu, det beror på hur den är fastsatt och de stående smygarna.

J
Det är lite meck då smygarna kan vara spikade/skruvade i fönsterbänken, du åker på slipning och målning av smygar, fönsterbänk och foder ifall man bryter loss dessa..
Sedan om man har otur så kan det vara limmat mot fönstret det vet man inte förräns man börjar att bryta i det..

Är nog enklare att ta bort det rundade hörnet på fönsterbänken och fälla in en passbit med likadant rundat hörn men som löper förbi fodret med marginal. Spackla, slipa och måla över skarven mellan bänk och passbit. Det tror jag sparar både tid och pengar mot att byta alla fönsterbrädor.

• Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
A anderslofwall skrev:
Är nog enklare att ta bort det rundade hörnet på fönsterbänken och fälla in en passbit med likadant rundat hörn men som löper förbi fodret med marginal. Spackla, slipa och måla över skarven mellan bänk och passbit. Det tror jag sparar både tid och pengar mot att byta alla fönsterbrädor.
Det är ju faktiskt ett alternativ! Får fundera på den.

Testade lite olika saker, hur ser detta ut? Ni som kan, får man göra såhär?😅
Antingen spetsig eller mer platt...
Kommer i så fall såklart sätta dit ett nytt foder och figursåga, nu tog jag bara en liten bit som hade blivit över och provisoriskt satt dit den.

• Hörn av fönsterkarm med temporärt träfoder monterat, fäst med synligt fäste, skuggor och bakgrund av fönster och väggpanel.
    Skapa konto
  • Träbit monterad vid fönsterkant med röd linje och skugga; diskuteras som provisorisk lösning för byggprojekt.
    Skapa konto
Redigerat:
J
B Bengan27 skrev:
Det är ju faktiskt ett alternativ! Får fundera på den.

Testade lite olika saker, hur ser detta ut? Ni som kan, får man göra såhär?😅
Antingen spetsig eller mer platt...
Kommer i så fall såklart sätta dit ett nytt foder och figursåga, nu tog jag bara en liten bit som hade blivit över och profesosorisk satt dit den.
Testa att ha den rak i botten så att den följer fönsterbänken undertill😉

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Testa att ha den rak i botten så att den följer fönsterbänken undertill😉
Du menar den varianten?

• Vägg med fönsterkarm och en del av dörrpost. En röd linje markerar ett hörn mot en nyans av vitmålat trä. Penna i väggen syns också.
    Skapa konto
J
B Bengan27 skrev:
Du menar den varianten?
Ja.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Brukar göra fönsterbänkarna bredare så att dom går en bit undanför fodret
Ja precis, det är egentligen det som borde ha gjorts. Jag tycker det är värt att göra det för som det nu är ser det tyvärr taffligt ut

• Vit vägg med hörna av fönsterkarm och lister.
    Skapa konto
K krambriw skrev:
Ja precis, det är egentligen det som borde ha gjorts. Jag tycker det är värt att göra det för som det nu är ser det tyvärr taffligt ut
Det är ju lätt att vara efterklok...

Du kommer ju att leva länge med det antar jag, vill du ha det så?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.