Har under höst och vinter jobbat på nytt hus (fritidshus med permanent ísolering) som blev stomrest i höstas.
För ett par veckor sedan monterade vi mellanbjälklag, så att övervåning / loftdel skiljdes av (den sträcker sig över halva huset).
Då märkte jag att det stora fönstret (mitt på husets kortsida) var monterat runt 25-30 cm för lågt. Dvs fönsterkarmen kommer hamna lite ovanför knähöjd.
Ett par faktorer i det hela är:
- Jag beställde extra höjd på loftet (+ 45 cm)
- Jag beställde även detta fönster runt 30 cm högre än i deras standardritning (10x11 istf 7x11)
Det känns som det slarvat när de gjort ritningarna, och lämnat överkanten av fönstret oförändrad. (Jag har iofs aldrig sagt till dem någon precis höjd på fönster, men det borde rimma med resten av huset).
Hur skulle ni reagera mot hustillverkaren angående detta?
Takhöjden mitt i loftet är runt 260 cm, så det finns gott om plats att sätta fönstret högre.
Har haft en bra dialog med leverantören annars.