2 765 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Fönster"bräda" i marmor gick av
Tackar, kanske var det detta lim. Nu läser jag på Biltemas hemsida:H hempularen skrev:
Fara
EUH202 Cyanoakrylat. Fara. Fäster snabbt på hud och ögon. Förvaras oåtkomligt för barn.
EUH208 Innehåller 1,4-dihydroxybenzene; hydroquinone; quino. Kan orsaka en allergisk reaktion.
H222 Extremt brandfarlig aerosol.
H229 Tryckbehållare: Kan sprängas vid uppvärmning.
H315 Irriterar huden.
H319 Orsakar allvarlig ögonirritation.
H335 Kan orsaka irritation i luftvägarna.
H336 Kan göra att man blir dåsig eller omtöcknad.
H361 Misstänks kunna skada fertiliteten eller det ofödda barnet.
H373 Kan orsaka organskador .? genom lång eller upprepad exponering .?.
H411 Giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
Gift i kubik, typ. Stengods-keramik kan ju "limmas" med en lösning av leran, kallad "slick" (typ) men något motsvarande mindre giftigt lim kanske inte går att finna till denna kalkstensfönster"bräda"? Skulle vara kul att utreda om det finns bättre alternativ innan jag ger upp och trycker på "giftblandningen"...
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Det är bara giftigt innan härdning. Då blir det helt ofarligt. Du skulle väl limma, inte äta det? 😉H hogdalen skrev:Tackar, kanske var det detta lim. Nu läser jag på Biltemas hemsida:
Fara
EUH202 Cyanoakrylat. Fara. Fäster snabbt på hud och ögon. Förvaras oåtkomligt för barn.
EUH208 Innehåller 1,4-dihydroxybenzene; hydroquinone; quino. Kan orsaka en allergisk reaktion.
H222 Extremt brandfarlig aerosol.
H229 Tryckbehållare: Kan sprängas vid uppvärmning.
H315 Irriterar huden.
H319 Orsakar allvarlig ögonirritation.
H335 Kan orsaka irritation i luftvägarna.
H336 Kan göra att man blir dåsig eller omtöcknad.
H361 Misstänks kunna skada fertiliteten eller det ofödda barnet.
H373 Kan orsaka organskador .? genom lång eller upprepad exponering .?.
H411 Giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
Gift i kubik, typ. Stengods-keramik kan ju "limmas" med en lösning av leran, kallad "slick" (typ) men något motsvarande mindre giftigt lim kanske inte går att finna till denna kalkstensfönster"bräda"? Skulle vara kul att utreda om det finns bättre alternativ innan jag ger upp och trycker på "giftblandningen"...
Hehe, näe, det förstås, då är det väl slutpratat antar jag om man skulle få den idén och limma ihop tänderna en gång för alla. Bra bantarknep kanske, istället för kändisarnas "ozempic"-epidemi...Johan Gunverth skrev:
Fast sedan har vi ju det här eländet med pfas-plastgiftet som Ronneby kämpar med, "vi menade ju inget illa"-typ och så sprutar man ut hormonstörande ämnen så till den grad att nu är fisken i ån utslagen ... jaja, många bäckar små och så vidare. Jag menar ju mindre gift i största allmänhet dess bättre väl? Men jag får väl köra på tipset "cyanakrylat" om inget bättre dyker upp. (Och priset är väl inte mycket att orda om.) Bra tips om att styra upp med "linjal", tackar för den!
Redigerat:
Haha,Johan Gunverth skrev:
Jag har faktisk använt det till att limma ihop sår. Svider lite, men kortare kö än till akuten. Vågade dock inte spreja accelerator på.
Även limmat en sprucken nagel som haft nära umgänge med en tröskel, fäste dåligt och höll bara en dag men räckte för huden under skulle läka lite.
Aldrig använt det själv men låter som ett lim för helt andra typ av situationer. Att det är ett skum gör det nog svårt att få en snygg och minimal fog som kan slipas slät. Tror superlim är starkare. Möjligen kan du använda superlim i brottet och fästa en förstärkning med pu700, men låter mest som att krångla till det.H hogdalen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden