Detta test är verkligen ett skämt, dom följer ju inte ens tillverkarnas målningsinstruktioner. Ta tex Falu rödfärg, Ingen grundning utan endast EN strykning blandat med 15% vatten.

Huddingebo skrev:
Någon som har prövat att blanda i Bensaltensid i färgen? Det ska visst vara toppen mot mögelpåväxt osv.
Japp, har målat två hus med Bensaltensid tillsatt i färgen. Jag har dessutom gjort med/utan test på en vindskiva och det var tydlig skillnad på mögeltillväxt ett år efter.

• Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
O
Klart att testet är ett skämt.... Det går inte att göra ett färgtest på ett vettigt sätt... Så som de placerar brädor gör att det blir extremt påverkade av väder och vind... De flesta hus har ett takutsprång vilket skyddar en hel del. De drabbas framförallt när det spöregnar... Men inte vid vanligt dugg, medan brädorna i testet utsätts rätt rejält..

Så som de placerar brädor gör att det blir extremt påverkade av väder och vind... De flesta hus har ett takutsprång vilket skyddar en hel del. De drabbas framförallt när det spöregnar... Men inte vid vanligt dugg, medan brädorna i testet utsätts rätt rejält..
De flesta hus har takutsprång men lång ifrån alla.

Hur kan det vara fel att i ett test placera brädorna på liknande sätt som utvecklingsavdelningarna på färgfabrikerna gör?

Som ett jämförande test tycker jag att detta är bra. Så länge alla färgers trä är riktat likadant så spelar det ju ingen roll.
Hus kan ju se ut hur som helst och ha målat trä i alla väderstreck, det är inte alltid de ytor som är värst utsatta för regn som är värst drabbade av påväxt heller.
Jag förstår inte vad som skulle vara ett skämt, det är gjort för att kunna jämföra under likadana förhållanden!

Som ett jämförande test tycker jag att detta är bra. Så länge alla färgers trä är riktat likadant så spelar det ju ingen roll. Hus kan ju se ut hur som helst och ha målat trä i alla väderstreck, det är inte alltid de ytor som är värst utsatta för regn som är värst drabbade av påväxt heller.
Folk är bara lite sura för att dem köpt fel färg. Jag har själv fel färg på mitt hus men den har ändå klarar sig väldigt bra i ca 5 år, kanske beroende på att huset är målat med ganska mörk kulör vilket gör att påväxt inte syns så tydligt.

Hur omständigt hade det varit om man testat alla färger under optimala omständigheter enligt tillverkarens rekommendationer med rätt grundfärg och rätt skickttjocklek på färgen?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tune skrev:
Hur omständigt hade det varit om man testat alla färger under optimala omständigheter enligt tillverkarens rekommendationer med rätt grundfärg och rätt skickttjocklek på färgen?
Varför göra ett test om man inte vill ha riktiga resultat? Dessutom vissa färger har dom 3 strykningar på och andra bara en. Det r inte konsekvent någons stans.

Och sen avfärda all kritik och säga att det endast är för att folk är arga är inte särskilt begåvat.

Dessutom vissa färger har dom 3 strykningar på och andra bara en. Det r inte konsekvent någons stans.
Det är väl inte så konstigt eftersom man vill uppnå rekommenderad skikttjocklek. Jag anser att det är ett seriöst test som säkert medför att vissa tillverkare ser över sina produkter. Ingen seriös tillverkare vill bli underkänd i ett så stort test som detta.

Tune skrev:
Det är väl inte så konstigt eftersom man vill uppnå rekommenderad skikttjocklek. Jag anser att det är ett seriöst test som säkert medför att vissa tillverkare ser över sina produkter. Ingen seriös tillverkare vill bli underkänd i ett så stort test som detta.
Varför har dom endast en strykning om tillverkaren säger tre? Är det seriöst?
Många tillverkare anger inte skikttjocklek eftersom det är svårt som lekman att mäta.

Tune skrev:
Folk är bara lite sura för att dem köpt fel färg.
Absolut inte! På sin höjd bara lite irriterade. Sura det spar vi till den allmänna förflackningen vad gäller skillnaden mellan "de" och "dem". ;)

Om du skulle sagt "vi" säg "de", om du skulle sagt "oss" säg "dem". Eller om du måste gissa, säg alltid "de". Det blir rätt betydligt oftare än att säga "dem" hela tiden. Eller varför inte skriva talspråk; skriv "dom".

huggan skrev:
Varför har dom endast en strykning om tillverkaren säger tre? Är det seriöst?
Många tillverkare anger inte skikttjocklek eftersom det är svårt som lekman att mäta.
Ja, är det inte felskrivning att alla slamfärgerna utom en (den sämsta..), bara är grundsktrukna en gång och ej toppmålade, då undrar man ju verkligen? Och har de använt de färgerna på hyvlat trä och dessutom den där lackpenseln, ja då kan det ju sluta var som helst.
Noterar att funktionen på 2 av slamfärgerna nu är i topp kring de bästa, i första testerna kring 2000 regnade de bort direkt. Hur det skilja så mycket, Falurödfärg har knappast utvecklats speciellt i den delen iaf.

Jag har målat det röda på mitt hus med Alcro Timmer Lasyrfärg, färglös bas med eget recept.
Det bleks ganska snabbt och det syns en märkbar skillnad efter bara något år.
Några förslag på bra lasyrfärg som jag bör byta till som inte kostar en förmögenhet bara för att någon marknadsfört det med en konstig budget?

Bjurran skrev:
Jag har målat det röda på mitt hus med Alcro Timmer Lasyrfärg, färglös bas med eget recept.
Det bleks ganska snabbt och det syns en märkbar skillnad efter bara något år.
Några förslag på bra lasyrfärg som jag bör byta till som inte kostar en förmögenhet bara för att någon marknadsfört det med en konstig budget?
Nu blir det lite offtopic.
Du måste ju välja vad du vill ha, möjligheten till "egenskapad" kulör vilket gör att det kostar mer. Annars får du hitta en fabriksblandad standardkulör från de stora fabrikanterna. Annars får du gå på de billigare alternativen men där är risken större att just din "nya" kulör kommer utgå när den batchen är slutsåld. Givetvis byts de fabriksblandade kulörerna ut hos de stora också, men de kan skapa dem år efter år och batch efter batch så länge de vill.
Annars kanske det är dags för en täckande färg nu, ifall du laserat om många gånger.

OXYD
Är det ingen oljefärg som får godkänt?
Hittar bara Gløco herrgård maximal och det är en hybridfärg (Hybridmaling basert på ren akryl og vanntynnbar alkyd)
Tror ni den skulle fungera på en tidigare oljemålad fasad?

Du måste ju välja vad du vill ha, möjligheten till "egenskapad" kulör vilket gör att det kostar mer.
Det kostar väl bara mer med en egenskapad kulör när man har eget färgprov med som ska mätas in. Jobbet är precis samma för affären under förutsättning att det är en NCS-kulör som finns med färdigt recept i receptdatabasen.

I färgaffären där jag brukar handla har de inte så många kulörer färdiga utan bryter mer eller mindre allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.